Site logo
13 februarie 2023

Cu un ajutor de stat de recuperat de ordinul sutelor de milioane de euro, conducerea CFR Marfă a decis să înceapă procesul de vânzare de bunuri și terenuri care nu îi mai sunt de folos. Surse din Ministerul Transporturilor spun că CFR Marfă vinde terenurile şi clădirile inutile.

Conducerea CFR Marfă va demara un proces de valorificare a bunurilor care nu îi fac trebuință, potrivit unei decizii a Consiliului de Administrație, aprobată zilele trecute de către AGA (Ministerul Transporturilor) .

„Reprezentantul Ministerului Transporturilor (…) aprobă propunerea de valorificare de către CITR Filiala Ilfov SPRL a activelor excedentare din patrimoniul SNTFM Marfă SA (…) cu respectarea etapelor prevăzute (…)”, spune decizia AGA menționată.

Potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, consultate de către Club Feroviar, este vorba de clădiri și terenuri ale companiei, și nu de locomotive sau vagoane care în majoritate se află sub sechestrul Fiscului și care, de aceea, nu pot fi valorificate.

Mișcarea CFR Marfă este menită să scadă cât de mult datoria reprezentată de ajutorul de stat încasat ilegal, concluzie ce aparține Comisiei Europene.

Datorii ce bat spre două miliarde de lei. Vânzarea, de folos doar parțial

CFR Marfă se află pe primul loc în topul datornicilor la Fisc, cu datorii cifrate la 1,69 miliarde de lei la bugetul de stat, cărora li se adaugă alte 413 milioane lei la bugetele sociale.

Potrivit documentelor contabile ale companiei, activele terenuri și clădiri sunt în sumă de 720 de milioane de lei.

Este însă greu de crezut că vânzările de active vor duce la plata ajutorului de stat încasat ilegal de către companie. Cel mai probabil pentru returnarea ajutorului de stat se va recurge la o stingere a datoriilor prin sechestru urmat de vânzare de locomotive și terenuri și concomitent la vânzări de bunuri imobiliare.

Activitatea CFR Marfă va fi preluată de un alt operator intitulat cel mai probabil Carpatica Feroviar.

Recent, Ministerul Transporturilor a lansat miercuri în dezbatere publică proiectul unui act normativ care prevede înființarea unei noi companii naționale de transport feroviar de marfă numită astfel. Înființarea companiei este explicată prin apelul la numeroasele probleme economice și politice și la nevoia existenței unui operator feroviar de transport de marfă de stat.

Desființarea CFR Marfă, sugerată voalat

Desființarea CFR Marfă a fost menționată în nota de fundamentare a proiectului menționat. „Asigurarea transportului de marfă pe calea ferată reprezintă un serviciu de interes strategic general, sincopele în funcționarea acestuia generează perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 (pandemia covid-19, criza energetică, alimentară și a transporturilor, precum și războiul din Ucraina) au accentuat nevoia investițiilor în sectorul feroviar, respectiv importanța existenței unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiționat toate transporturile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO”.

În acest context, Guvernul atenționa asupra probabilei desființări a CFR Marfă. Dispariția companiei nu a fost menționată explicit, dar obligația recuperării unei sume uriașe de peste două miliarde de lei nu poate duce decât cu gândul la lichidarea operatorului național.

„Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat.

Ținând cont de situația în care se găsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes național, pentru deservirea nevoilor de apărare ale țării”, spuneau autorii proiectului de înființare a companiei înlocuitoare.

Noul CFR Marfă, capital mic, de început

Capitalul de înființare al Carpatica Feroviar SA ar urma să fie de un milion de lei.

Explicația sumei de 200.000 de euro apare în nota de fundamentare. „Potrivit Regulamentului (UE) nr. 1407/2013 al Comisiei din 18.12.2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, ajutoarelor de minimis, sumele mici de ajutor acordate de stat, până în suma de 200.000 euro pe o perioadă de trei ani, nu trebuie notificate către Comisia Europeană”.

Suma, una infimă pentru viitorul obiect de activitate al Carpatica Feroviar SA, este însă suficientă pentru salariile inițiale și cheltuielile curente. Este însă de așteptat ca după cum periodic statul bagă bani în capitalul social al unor operatori deținuți de el (de exemplu, injecțiile de capital în CFR Călători, în pofida faptului că această companie activează pe o piață concurențială cu alți cinci operatori privați), acesta să vină cu injecții de capital și în Carpatica Feroviar SA.

Obiectele de activitate ale Carpatica Feroviar SA, pregătită pentru salvarea CFR Marfă

Potrivit proiectului, societatea desfăşoară activităţi de interes strategic naţional, precum și cu caracter comercial, şi are, în principal, ca obiect de activitate:

  • efectuarea transportului de mărfuri în trafic intern şi internaţional ca expediţii de mesagerie, coletărie, containere şi vagoane complete;
  • transportul mărfurilor în trafic combinat;
  • lucrări de întreţinere şi reparaţii de locomotive, vagoane, mijloace de transport şi utilaje de mecanizare;
  • comerţ intern şi import-export;
  • operaţiuni valutare;
  • declarant şi comisionar vamal.

Modificări necesare ale legislației

Planurile de înființare a Carpatica Feroviar s-au lovit de o problemă. Potrivit legislației în vigoare, statul, cel puțin în prezent, nu poate înființa companii (ne scapă logica acestor prevederi). Ca urmare, înființarea Carpatica Feroviar a devenit condiționată de modificarea legislației. La începutul acestui an, Ministerul Transporturilor a lansat proiectul unei Ordonanțe de Urgență pe baza căreia statul poate înființa propriile societăți comerciale. Dacă va fi aprobată de Guvern, OUG poate fi considerată reglementarea ce permite înființarea companiei de înlocuire a CFR Marfă.

„În situația concretă prezentă nu există dispoziții legale care să permită Guvernului sau ministerelor, atunci când împrejurările distincte o impun, să înființeze societăți reglementate de Legea nr. 31/1990 privind societățile, republicată.

Imposibilitatea înființării unei noi companii a fost justificată printr-o Decizie mai veche a Curții Constituționale. Curtea Constituțională, prin intermediul Deciziei nr. 249/2018, a subliniat că actele cu valoare de lege, respectiv legile și ordonanțele, pot fi emise doar pentru reglementarea unor situații cu aplicabilitate generală și își extind efectele asupra unui număr nedeterminat de subiecte vizate de ipoteza normelor, se arăta în nota de fundamentare.

Astfel, Curtea reţine că tocmai caracterul de generalitate a actului normativ, aplicabilitatea sa asupra unui număr nedefinit de persoane distinge actul normativ de actul individual.

Având în vedere că înființarea unei societăți are caracter individual, prin urmare nu poate fi înființată prin intermediul unui act cu valoare de lege, se impune asigurarea cadrului legal pentru a permite statului român să înființeze societăți prin intermediul unor acte cu aplicabilitate individuală”, se arată acum în proiectul de OUG.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share