CFR SA reduce TUI pentru disciplinarea pieței. CFR SA a adoptat mai multe măsuri privind accesul pe infrastructură în încercarea de a încuraja transporturile intermodale și a descuraja „strategiile” de finanțare a propriilor afaceri ale unor operatori prin neplata TUI la timp.
CFR SA a stabilit condiții în care TUI se poate reduce, noile prevederi fiind o actualizare a vechilor condiții.
Pentru a beneficia de reducerea de 33% a TUI, CFR SA va încheia o convenție cu operatorii, convenție care va avea valabilitatea de 12 luni și care se poate prelungi la finele perioadei doar în funcție de rezultatele aferente traficului intermodal, arată hotărârea AGA CFR Marfă.
O altă cerință adresată celor care vor să beneficieze de TUI redus este ca trenurile intermodale să fie complete, formate din vagoane UTI (unități intermodale) și să fie pentru rutele prevăzute în convenții.
Dacă transportul se încadrează în alt sistem de reducere precum tranzit internațional se va aplica o singură reducere, a stabilit conducerea CFR SA.
Convențiile se vor încheia doar cu operatorii care au încheiat cu CFR SA un contract de acces în derulare, fără a exista datorii mai vechi de 35 de zile. Dacă există astfel de datorii, pot fi încheiate convenții de reducere a TUI, însă doar dacă există o înțelegere de eșalonare a debitului.
Convențiile existente își păstrează valabilitatea până la expirarea acestora, au stabilit membrii AGA CFR SA.
CFR SA reduce TUI
Măsurile de reducere a TUI în anumite condiții vin să ușureze povara costurilor cu infrastructura suportată de operatorii fără datorii la CFR SA și care derulează transporturi intermodale. Una dintre companiile beneficiare ar fi CFR Marfă, care a înregistrat în primele șase luni ale anului trecut cheltuieli cu TUI de 29 de milioane de lei, un nivel comparabil cu cheltuielile sale cu combustibilul.
Operatorul feroviar de stat de transport marfă nu înregistrează datorii la CFR SA care să nu fie cuprinse în planul de concordat, fapt pentru care e îndreptățit să beneficieze de reducerea menționată.
Alte măsuri de încurajare a transportului
Reducerea TUI cu o treime nu este însă singura măsură adoptată de CFR pentru încurajarea transporturilor feroviare. Potrivit unor surse din cadrul companiei, în perioada următoare vor fi luate și alte măsuri, precum permiterea circulației măfurilor agabaritice pe timp de noapte. După cum a arătat aici Club Feroviar, transportul șinelor lungi de cale ferată este permis doar pe durata zilei, acesta fiind dificil, în special iarna când ziua este scurtă. Restricția e unică în UE. E nepotrivită cu atât mai mult cu cât infrastructura permite o viteză comercială foarte mică din cauza stării proaste.
Pe lângă posibilitatea transportului mărfurilor agabaritice, noaptea există și alți pași gândiți de CFR SA. În situația în care există anumite lucrări de reparație a liniilor, iar acestea sunt închise, firmele de transport sunt obligate să circule pe rute mai lungi, ocolitoare, însă sunt tarifate în funcție de distanța pe ruta inițială, care este mai scurtă.
Apoi, transportul materialelor destinate lucrărilor de cale ferată ar putea deveni prioritar, aceasta într-o încercare de a ține piept transportului rutier.
TUI este unul dintre veniturile de bază ale CFR SA, principala sursă de venituri comerciale a companiei, aceasta obținând în 2022, spre exemplu, venituri din taxă de peste 880 de milioane de lei.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail