Site logo
Chițac, ca Ceaușescu, Mitrea și Negoiță. Vrea să mute gara Constanța pentru un proiect imobiliar
10 ianuarie 2025
mutarea gării Constanța trenurile Intercity la CFR Călători IRN 1930 Mangalia-Oradea nou tren Constanța-București trenuri București-Constanța curse Tarom spre Constanța înlocuire macazuri în Gara Constanța ERTMS pe Constanța-București-Predeal curățenie în gările de la malul mării tren suplimentar spre Constanța minivacanța de Paștemutarea gării Constanța trenurile Intercity la CFR Călători IRN 1930 Mangalia-Oradea nou tren Constanța-București trenuri București-Constanța curse Tarom spre Constanța înlocuire macazuri în Gara Constanța ERTMS pe Constanța-București-Predeal curățenie în gările de la malul mării tren suplimentar spre Constanța minivacanța de Paște

Chiar înainte de Crăciun, la malul mării a fost luată o decizie revoltătoare: mutarea gării Constanța la periferie, în zona triajului Palas, pentru ca pe actualul amplasament să apară un proiect imobiliar. Decizia luată de primarul Vergil Chițac (PNL) și aprobată de Consiliul Județean Constanța nu poate fi pusă însă în aplicare fără aprobarea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA. Idei similare, privind mutarea Gării de Nord din București, au mai avut fostul dictator Nicolae Ceaușescu, fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea, apoi și fostul primar al Sectorului 1 Dan Tudorache. Iar primarul Sectorului 3, Robert Negoiță, voia mutarea stației CF Titan Sud în afara Bucureștiului.

Inițial, discuțiile privind construirea unui megaproiect imobiliar în centrul Constanței au fost purtate în spatele ușilor închise.

În 2023, acționarii companiei de stat Oil Terminal au aprobat transmiterea în superficie către dezvoltatorul imobiliar Iulius Real Estate SRL a două terenuri cu o suprafață de 38,3 ha, pe platforma depozitului petrolier pe care Ministerul Energiei îl deține în mijlocul orașului Constanța. Apoi, dezvoltatorul a anunțat o realizare a unei investiții imobiliare de 815 milioane de euro pe aceste terenuri.

Un an mai târziu, în septembrie 2024, discuția a fost mutată în spațiul public, printr-un anunț făcut de primarul Constanței, Vergil Chițac (PNL). El a și plusat, spunând că dezvoltarea imobiliară pe fostul depozit de țiței se va desfășura pe 200 ha, nu pe 38,3 ha, iar investiția se va ridica la 2,86 miliarde de euro.

“Iulius investește în două faze într-un proiect de regenerare urbană în zona Oil Terminal. (…) În prima etapă, care se derulează pe cinci ani, investiția este de 1,46 miliarde de euro, și în a doua etapă, în următorii cinci ani – 1,4 miliarde de euro. Deci total preconizat în momentul ăsta – 2,86 miliarde de euro în 10 ani. Dezvoltarea va fi uriașă. Am inițiat un PUZ care să reglementeze 400 de ha, nu numai investiția lor de 200 ha”, a spus edilul într-o dezbatere la Constanța TV.

Licitație pentru PUZ, lansată de Primăria Constanța

Declarația a stârnit multe semne de întrebare la nivel local, legate de creșterea peste noapte a valorii investiției și a suprafeței de teren afectate. Însă de la nivel declarativ, mutarea gării Constanța a început să devină oficială pe 9 septembrie 2024, când în sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație cu titlul ”Elaborare Plan urbanistic zonal Proiect de reconversie și regenerare urbană – zone industriale degradate ”. Valoarea totală estimată a contractului este de 1.758.000 lei lei, echivalentul a peste 350.000 de euro.

În documentația procedurii de achiziție este menționată și relocarea Gării CFR și realizarea unui hub de transport intermodal în conexiune cu proximitatea autostrăzii (adică în afara orașului!) și identificarea de moduri de valorificare a Tunelului Anghel Saligny. Potrivit anunțului din SEAP, la termenul limită, 14 octombrie 2024, au fost depuse trei oferte, din partea Agorapolis SRL (subcontractant declarat Stereographic CAD), KXL Studio SRL și asocierea formată din Civitta Strategy & Consulting SA (lider) și Logic Plan SRL.

Vergil Chițac nu a mai așteptat realizarea PUZ-ului

Numai că primarul Vergil Chițac și consilierii locali nu au mai așteptat atribuirea contractului și ducerea lui la bun sfârșit, adică realizarea PUZ, și au luat-o pe scurtătură. Mai exact, au decis să încheie un parteneriat cu Consiliul Județean Constanța pentru realizarea proiectului imobiliar, care a fost băgat ”la pachet” cu cel al trenului metropolitan.

În ședința din 18 decembrie 2024, consilierii județeni au aprobat ambele proiecte, cu vot majoritar (deci reiese că au votat și consilierii PSD, nu doar cei ai PNL).

Criticile USR

USR a votat proiectul privind trenul metropolitan, de altfel susținut de acest partid, dar s-au opus proiectului care vizează, printre altele, mutarea gării Constanța.

”Relocarea gării va avea efecte catastrofale pentru transportul de călători dinspre și către Constanța și va afecta negativ gradul de utilizare al transportului public local și județean. Un demers cu atât mai nociv cu cât municipiul Constanța și zonele limitrofe se confruntă deja cu blocaje rutiere la orele de vârf, mai ales pe drumurile de intrare și de ieșire din oraș către localități precum Ovidiu, Valu lui Traian, Agigea etc. De asemenea, desființarea gării centrale într-un oraș european de mărimea Constanței și scoaterea acesteia în afara municipiului este un demers ce nu se regăsește în niciun mediu urban din cadrul Uniunii Europene”, a transmis USR Constanța.

Vergil Chițac: ”Nu mută primarul gara”

Contactat de jurnaliștii de la Replica Online, primarul Vergil Chițac s-a spălat pe mâini ca Pilat din Pont: ”Nu mută primarul gara. Proiectul Iulius prevede mutarea gării undeva în zona de mijloc. Asta este discutat și cu Ministerul Transporturilor, nu se poate face altfel. Proiectul nu este fezabil decât dacă se produce această schimbare. Mutarea gării într-o altă poziție este parte a proiectului Iulius. Din această perspectivă este mult mai bine pentru oraș. Gara este a Ministerului Transportului, nu mut eu Gara. Mutarea se va face de către Minister, în baza unor studii temeinice și a unor aprobări în consecință. Ideea că mut eu gara este prostească, pentru că eu nu am capacitatea să fac acest lucru, nu am această competență“.

Perfect adevărat, cu mențiunea că decizia nu este a Ministerului, ci a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA. Club Feroviar a transmis o solicitare de presă în acest sens către CFR SA și vom reveni cu un alt articol atunci când vom primi răspuns.

Autostrada nu e ”în zona de mijloc” a orașului, ci în afara lui

Revenind la declarația lui Chițac, primarul precizează că mutarea gării este prevăzută a se face ”undeva în zona de mijloc”. Și reprezentanții dezvoltatorului au declarat pentru presa locală că ”din cele 11 propuneri analizate, dezvoltate de echipe mixte de specialiști din toate domeniile, sunt și soluții care vizează o repoziționare a gării, însă în același areal, nicidecum în afara orașului”.

Și edilul, și dezvoltatorul sunt contraziși de un document oficial al Primăriei Constanța, care datează încă din luna august 2024, în care se stipulează ”relocarea gării CFR și realizarea unui HUB de transport intermodal în conexiune cu proximitatea autostrăzii” (vezi facsimilul alăturat). Or, autostrada nu este nici în ”zona de mijloc”, nici în interiorul orașului, ci în afara lui.

Proiecte dinamitate de mutarea gării Constanța

Dincolo de reducerea mobilității persoanelor, mutarea gării Constanța la periferie ar dinamita pus și simplu mai multe proiecte de modernizare aflate în diferite stadii de implementare, dintre care amintim:

– reabilitarea totală a persoanelor gării Constanța și construirea unei cupole care să acopere peroanele aferente tuturor celor cinci linii destinate transportului de călători. Deja, liniile din stație și tunelul pietonal au fost reabilitate.

– reabilitarea tunelului Anghel Saligny și reconstruirea și electrificarea liniilor de cale ferată pentru a oferi un al doilea acces feroviar Portului Constanța.

– modernizarea, electrificarea și dublarea parțială a liniei CF Constanța-Mangalia. Proiectul, pentru care licitația s-a anulat recent, prevede traseul care pornește de la actuala gară Constanța. Dacă ea va fi mutată, întregul proiect va trebui refăcut.

– reabilitarea întregii zone din fața gării Constanța, proiect inițiat chiar de Primărie și care prevede reamenajarea autogării, a liniilor de transport public, construirea unei parcări etajate etc.

– introducerea trenului metropolitan, demers care va deveni foarte puțin atractiv. Nimeni nu se va duce în afara orașului să ia trenul spre Agigea, de exemplu.

Ceaușescu, Mitrea, Tudorache și Negoiță au vrut să mute gări în afara orașului

Idei privind mutarea unor gări în afara orașului au mai fost avansate de-a lungul timpului de către decidenții politici.

Fostul dictator comunist Nicolae Ceauşescu plănuia să demoleze clădirea Gării de Nord şi să o mute la marginea Bucureştiului. Apoi, la începutul anilor 2000, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Miron Mitrea, a vrut să mute și el principala poartă feroviară a țării, pentru a face inutil proiectul Pasajului Basarab, promovat de primarul general de atunci, Traian Băsescu.

În 2019, ideea lui Miron Mitrea a fost repusă pe tapet de primarul Sectorului 1 de la acea vreme, Daniel Tudorache, care a spus că edificiul trebuie transformat într-un mall, urmând ca stația feroviară propriu-zisă să fie mutată mai la periferia orașului.

La rândul lui, primarul Sectorului 3, Robert Negoiță (PSD), voia în 2018 să desființeze stația CF Titan Sud și să demonteze infrastructura feroviară până la stația București Sud Grupa C (Cățelu), pentru a lărgi Șoseaua Industriilor. Demersul său de la acea vreme, total antieuropean, a fost curmat de oficialii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, care au respins această inițiativă. Rămâne de văzut dacă și acum, în ceea ce privește mutarea gării Constanța, responsabilii administratorului infrastructurii feroviare vor avea aceeași abordare.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share