
Cinci angajați Metrorex sunt cercetați disciplinar în urma accidentului de metrou de la stația Timpuri Noi din data de 27 februarie 2024, când două trenuri s-au ciocnit.
Raportul accidentului, obținut de Digi24, evidențiază ca principale cauze ale accidentului defectarea unui tren vechi, angajați care au înțeles greșit instrucțiunile primite, care nu au știut ce să facă sau care au decis să acționeze fără a vorbi cu colegii lor.
Defectarea unui tren construit la Întreprinderea de Vagoane Arad (IVA) în anii ’70, la ieșirea din stația Dristor 1 a fost elementul declanșator al accidentului de la Timpuri Noi. Potrivit raportului intern al Metrorex, după îmbarcarea pasagerilor și închiderea ușilor, în momentul în care mecanicul a încercat să pună trenul în mișcare spre stația Nicolae Grigorescu, ”la demararajul trenului și intrarea acestuia în tunel cu 3 vagoane, acesta a frânat și nu și-a mai putut continua mersul”. Defecțiunea nu a putut fi remediată și trenul a fost garat din nou la peron, iar pasagerii debarcați. În urma analizei trenului s-a constatat că un scurtcircuit a provocat frânarea.
Cum nu putea înainta, singura varianta pentru trenul 42 a fost retragerea în depoul Ciurel, adică punerea în mișcare în sens opus. Asta a înseamnat întoarcerea sa spre stația Mihai Bravu și de aici spre Timpuri Noi. Prin urmare și trenul 4 din spatele său (generație anii 2000, produs de Bombardier) a trebuit să se întoarcă.
Mecanicii nu au înțeles instrucțiunile primite
Raportul surprinde o discuție a celor doi mecanici cu șeful de tură cu minute înainte de ciocnire. Deși acesta îi da unde verde mecanicului trenului defect să treacă pe roșu, mecanicul celuilalt tren înțelege că el trebuie să facă asta și, fără a se reasigura, pornește spre stația Timpuri Noi, unde era garat un alt tren.
”Din înregistrările de pe instalația de radiocomunicații rezultă că mecanicul trenului 4 (cel aflat inițial în spatele trenului defect – n.red) a înțeles în mod eronat că a primit comanda de depășire a semnalului pe oprire, deși comanda era adresată trenului 42 (trenului IVA care se defectase n.red)”, se arată în raportul intern al Metrorex.
O altă greșeală de comunicare a fost și în legătură cu trenul 17, care era oprit în stația Timpuri Noi. Din înregistrări reiese că trenul primește inițial indicație de la operatorul de mișcare „să se ducă la Bravu”. Impiegatul de mișcare îi face parcursul astfel încât să ajungă de pe linia 1 din stația Timpuri Noi pe firul 2. I se atrage atenția că e greșit, dar macazurile au fost schimbate deja. Prin urmare trenul care venea dispre dinspre Mihai Bravu ajunge pe aceeași linie cu trenul care staționa la Timpuri Noi.
Angajați Metrorex cercetați disciplinar
În urma ciocnirii celor doupă trenuri în stația Timpuri Noi, doi directori ai Metrorex au fost suspendați din funcție pe parcursul anchetei, iar cinci angajati sunt cercetați disciplinar.
Acestora li se reproșează că nu au comunicat clar, nu au așteptat instrucțiuni, nu au știut cum funcționează unele instalații, nu au dat instrucțiuni clare sau au ignorat unele solicitări ale colegilor lor, nu s-au asigurat ca au înțeles corect îndrumările primite. În plus, nu au așteptat sosirea inspectorilor de la AGIFER și au mutat trenurile spre depoul Militari înainte de sosirea acestora. Pentru a preveni astfel de incidente Metrorex a decis și reinstruirea angajaților.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail