Slide Slide Slide


PARTENERI:

Companiile feroviare domină topul reducerilor de personal de la stat în 2021

By

Companiile și societățile feroviare aflate în subordinea Ministerului Transporturilor domină topul reducerilor de personal de la stat în 2021. Pe primul loc se află CFR Marfă, pe locul 4 Metrorex, iar pe 6 – CFR Călători. Deloc suprinzător, aceleași companii feroviare de stat se află și în topul pierderilor înregistrate de întreprinderile de stat, dar și în cel al plăților restante.

Pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de miercuri se află Raportul privind activitatea întreprinderilor publice pentru anul 2021.

Sintetic, situația se prezintă în felul următor:

  • 227 întreprinderi publice centrale active;
  • 28,559 miliarde de lei participații deținute de stat;
  • 7,607 miliarde de lei profit net;
  • 45,186 miliarde de lei cifră de afaceri;
  • 4,652 miliarde de lei dividende / vărsăminte cuvenite Statului din profitul net;
  • 78,115 miliarde de lei capitaluri proprii;
  • 065 persoane angajate.

Să începem cu o veste bună. O pondere însemnată în totalul cifrei de afaceri nete realizată de cele 227 de întreprinderi menționate active este deținută de cele care își desfășoară activitatea în diviziunea „transporturi terestre și transporturi prin conducte”. Societatea cu cea mai mare cifră de afaceri netă, care desfășoară activități potrivit acestei diviziuni, este Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA, se arată în raport.

Plățile restante ale companiilor feroviare, două treimi din totalul Top 10

topul reducerilor de personalDin păcate, veștile bune se opresc aici. Raportul analizează plățile restante ale întreprinderilor publice. Astfel, primele zece societăți de stat active înregistrează plăți restante în sumă totală de 6.803.030 mii lei și reprezintă 90,30% din totalul general al plăților restante înregistrat de toate companiile de stat active.

Pe primul loc se află CFR Marfă. În total, companiile feroviare din Top 10 au plăți restante de 4.540.426 mii lei, ceea ce reprezintă 66,74% din totalul acestui top. Dar să vedem și explicațiile care se dau în raport pentru aceste contraperformanțe.

  • La CFR Marfă, de vină este returnarea sumei de 570 milioane de euro plus penalități, conform deciziei Comisiei Europene de returnare a ajutorului de stat de care a beneficiat societatea în anul 2013, considerat în anul 2020 nelegal.
  • La CFR Călători, înregistrarea de plăți restante este o consecință directă a situației pandemice care a afectat anul 2021 din punct de vedere al încasărilor companiei, acestea fiind diminuate drastic ca urmare a valurilor repetate de COVID 19 care au dus la măsurile luate de autorități de limitare a călătoriilor pe calea ferată și anul trecut. O altă cauză a înregistrării de plăți restante o constituie nealocarea din bugetul MTI/ARF a compensației pentru susținerea transportului feroviar public de călători, la nivelul necesarului.
  • La Metrorex SA se constată neîncasarea subvenției pentru transportul de călători cu metroul, subcompensarea serviciului public de transport cu metroul, rezultată din rapoartele anuale de constatări factuale, întocmite de experți tehnici independenți, în conformitate cu prevederile contractelor de servicii publice, scăderea încasărilor din vânzarea titlurilor de călătorie generată de pandemia COVID 19.

reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


CFR Marfă, Metrorex și CFR Călători, în topul reducerilor de personal de la stat în 2021

director general al CFR Marfă femei la CFR Marfă posturi vacante la CFR Marfă locomotivă defectă la CFR Marfă programul de guvernare PSD-PNL-UDMR

Situația este ”roșie” și în ceea ce privește evoluția numărului de personal la întreprinderile publice. Și aici, din păcate, topul este dominat tot de companiile feroviare.

Ministerul Transporturilor se află pe locul doi, după cel al Mediului, la capitolul creșteri ale sumelor destinate cheltuielilor de natură salarială, cu un plus de 165.005 mii lei. Cu siguranță însă aceste creșteri nu s-au consemnat la nivelul societăților feroviare, unde numărul de persoanl a scăzut drastic, după cum relevă același document.

În ceea ce privește numărul efectiv de personal, acesta a scăzut în anul 2021 față de anul anterior cu 4.356 de persoane.

Dintre cele mai mari scăderi, în Raport sunt enumerate:

  • CFR Marfă a scăzut numărul de personal cu 1.449 de persoane;
  • Complexul Energetic Oltenia S.A. a scăzut numărul de personal cu 1.132 de persoane;
  • Compania Națională Poșta Română SA a scăzut numărul de personal cu 790 de persoane;
  • Metrorex a scăzut numărul de personal cu 684 de persoane;
  • Regia Națională a Pădurilor Romsilva RA a scăzut numărul de personal cu 608 persoane;
  • CFR Călători a scăzut numărul de personal cu 352 de persoane.

Cinci companii feroviare, în Top 10 societăți de stat cu pierderi

topul reducerilor de personalȘi la capitolul pierderi, sectorul feroviar de stat este pe primele locuri. Pe locul 2 se află CFR Marfă, ce-i drept însă la mare distanță de ocupantul primei poziții, Complexul Energetic Oltenia.

În total, cele cinci societăți și companii feroviare prezente în Top 10 (CFR Marfă, CFR Călători, Metrorex, Electrificare CFR SA și CFR IRLU SA), au acumulat la finele anului trecut o pierdere de 1/006.714 mii lei. Raportat la pierderea totală din Top 10, aceasta reprezintă aproximativ 36%.

Autorii Raportului trec în revistă, succint, și cauzele acumulării acestor pierderi:

  • la CFR Marfă – nerealizarea veniturilor prognozate prin BVC aprobat pentru anul 2021, preluarea unor clienți importanți de către operatori privați de transport feroviar, restrângerea activităților de producție, a consumului de materii prime, energie și combustibil ca urmare a pandemiei COVID 19, starea precară a infrastructurii feroviare cu consecințe negative asupra rulajului vagoanelor și scăderea volumelor de transport, mediul concurențial extrem de puternic, revizii tehnice și avarii, închiderea unor linii la frontieră;
  • la CFR Călători – din cauza nealocării compensației pentru susținerea transportului feroviar public de călători, la nivelul necesarului și nerealizarea veniturilor bugetate ca urmare a situației epidemiologice determinată de răspândirea COVID 19 care și-a produs efecte și în anul 2021;
  • la Metrorex – realizarea unor venituri mici din transportul de călători cu metroul, ca urmare a situației epidemiologice determinată de răspândirea COVID 19, subvenția pentru transportul de călători cu metroul a fost de 57,8% din valoarea cheltuielilor realizate pentru asigurarea serviciului în condiții de siguranță a circulației;
  • la Electrificare CFR SA – neachitarea la scadență a obligațiilor fiscale către bugetul de stat, majorarea cheltuielilor cu personalul din cauza bugetării insuficiente a cheltuielilor cu salariile, în condițiile în care în anul 2021 nu au fost majorări salariale colective;
  • la Societatea Întreținere și Reparații Locomotive și Utilaje CFR IRLU SA – nerealizarea veniturilor prognozate prin BVC aprobat pentru anul 2021 ca urmare a negocierii majorării tarifelor pentru mentenanță, repararea și modernizarea locomotivelor, înregistrarea de cheltuieli cu accesoriile aferente datoriilor bugetare și a penalităților de întârziere din cauza achiziționării cu întârziere a pieselor de schimb necesare reparațiilor, creșterea prețurilor și tarifelor aferente desfășurării activității curente.
Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share