Site logo
8 mai 2023

Viteza trenurilor românești de marfă a scăzut după modernizările efectuate de către CFR SA, fiind necesare măsuri de creștere a acestor viteze, s-a reliefat cu ocazia evenimentului Conferințele Club Feroviar.

Informația a fost furnizată de către Amedeo Neculcea, director general adjunct GFR, prezent la a XVII-a ediție a Conferințelor Club Feroviar, desfășurate luni și marți în Poiana Brașov.

Urmărește aici prezentarea

Pentru exemplificare, reprezentantul GFR a dat exemplul a 74 km de cale ferată „cei mai utilizați din România, unde în urma modernizării am pierdut 48% din linii”. De la 202 linii, după modernizare au rămas cu 106 linii, a spus el.

Situația este identică în vestul țării. În celalalt capăt, pe Arad – Curtici, constatăm că 40% dintre linii au dispărut.

Conferințele Club Feroviar

Viteza comercială a unui tren, numită și viteza mărfurilor a ajuns la 45% din viteza trenurilor, în scădere. Paradoxal, o comparație între acest sector și cel din nordul țării, spre Dornești, Suceava a arătat că problemele sunt mai critice pe ruta modernizată. Vitezele din România sunt după modernizare mult mai mici decât în țara vecină, respectiv 43 kilometri pe oră pe Palas – Fetești, față de 74 kilometri pe oră pe Hegyeshalom – Curtici în Ungaria.

„Simpla introducere a unui tren de călători face ca un tren de marfă să circule cu viteză mai mică”, a afirmat el.

În ultimii ani, în mai multe ocazii s-a adus în atenția publică faptul că pe tronsoanele feroviare modernizate nu s-au îmbunătățit condițiile de trafic feroviar de marfa, ci, din contra, s-au înrăutățit, cauza acestui fenomen paradoxal fiind în primul rând dispariția din uzul exploatării a foarte multor linii din stații (sau a unor stații în întregul lor). De asemenea, pe secțiile nemodernizate, în foarte multe situații, constatam că dispozitivele de linii ale stațiilor nu mai oferă condiții minimale pentru încrucișări, treceri înainte, așteptare, din cauza închiderii liniilor de către CFR SA.

Creșterea numărului de trenuri de călători într-un sistem cadențat, pe aceasta infrastructura cu valori ale capacitaților de garare mult subdimensionate generează probleme majore traficului de marfă.

Chiar și pe secțiile cu linii duble și bloc de linie automat numărul de linii de primire expediere din stații, disponibile pentru procesele de trecere înainte și de încrucișare este esențial.

Pe liniile simple, impactul inexistentei unui număr suficient de linii abătute în stații, asupra vitezei și capacității de circulație, este mult mai mare.

Investițiile în creșterea vitezei de circulație pe liniile curente sunt aproape total ineficiente pentru creșterea vitezei comerciale a trenurilor de marfă. Dacă aceleași investiții ar fi făcute în redeschiderea liniilor abătute din stații, efectele asupra vitezei comerciale a trenurilor de marfă ar fi semnificative.

În toate strategiile de dezvoltare a infrastructurii feroviare, este necesar a se reevalua și reitera necesitatea repunerii în funcție a facilităților din stații pentru adecvarea acestora unui trafic mixt în care exigente suplimentare sunt impuse și de faptul că trenurile aparțin mai multor operatori de transport care trebuie tratați nediscriminatoriu.

Soluții recomandate

  • Linii de așteptare (electrificate daca secția este electrificată) dotate cu semnale de circulație
  • Posibilitatea garării direct pe liniile de așteptare și a expedierii direct de pe acestea
  • Instalații de aer comprimat în grupa de așteptare pentru efectuarea probei frânei (fară locomotiva)
  • Spatii adecvate odihnei personalului itinerant
  • Asigurarea pazei pe durata staționarii
  • Posibilitatea efectuării manevrei pentru scoaterea din tren a unor vagoane defecte
  • Linie de garare pentru vagoanele cu defecte, nereguli comerciale etc.
  • Pe baza unor analize de capacitate, trebuie redeschise linii abătute din stațiile intermediare; acolo unde acestea au fost desființate prin ,,modernizare” și se dovedește a fi necesare, să fie reconstruite.

Neculcea recomandă să se analizeze proiectele de modernizare în derulare și, daca acestea prevăd același sistem de suprimare a liniilor, să fie corectate. „Este indicat să avem în vedere că această infrastructură va influenta viața economica din tară pentru decenii de acum înainte. Noile proiecte să fie realizate numai pe baza unor analize temeinice cu privire la capacitatea pe care infrastructura modernizată trebuie să o asigure în viitor”, spune el.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share