Site logo
Conferințele Club Feroviar: Siemens, soluții pentru liniile neelectrificate din România
19 mai 2021

Oficialii Siemens Mobility au prezentat miercuri două produse care, în următorii ani, s-ar putea dovedi absolut necesare operatorilor, date fiind actualele tendințe de eliminare a amprentei de carbon în transporturile feroviare, în condiții de eficiență a costurilor.

„Sunt foarte multe secții neelectrificate. Cea mai mare parte din trafic e pe magistrale, după care folosim neelectrificat iar aici intervin problemele”, a explicat în cadrul evenimentului „Conferintele Club Feroviar – Material Rulant” Gabriel Stanciu, director în cadrul Siemens Mobility. „Apar necesare operațiile de manevră, trecerea la diesel, crește durata transportului”, explică el.

În acest sens compania a prezentat locomotiva Vectron Dual Mode, o combinație de locomotive electrică și diesel-electrică. Viteza maximă de deplasare e 160 kilometri la oră, funcționarea are loc în rețea de 15kV sau 25 kV iar forța dezvoltată e comparabilă și pe diesel și pe electric. Locomotiva are un motor de 2400 kW si putere de tracțiune 2000kW. Comutarea celor două sisteme se face fără oprirea acesteia.

Locomotiva are performanțe deosebite. Astfel un tren de 40-50 de vagoane poate fi coborât de la Predeal doar cu frânele electrice, fapt care elimină poluarea provocată de particulele emise de plăcuțele de frână.

Locomotivele își arată utilitatea la tracțiunea unor garnituri grele, pe magistralele electrificate, la momentul la care trenul intră pe secțiuni neelectrificate unde mașinile diesle nu mai fac față.

Trenurile tractate de Vectron Dual Mode corespund perfect tendințelor la nivel european care vor îngreuna circulația trenurilor diesel pe linii electrificate. În prezent, explică Stanciu, 80% din traficul de mărfuri se face pe linii electrificate. Locomotiva asigură economii de 2,3 milioane euro pe durata a opt ani în ipoteza că circulă două treimi din timp în modul electric.

Trenuri cu hidrogen în 2023

Pe partea de transport feroviar de călători sunt complementare două soluții moderne, a explicat Stanciu. Este vorba de trenurile cu hidrogen și de cele hibride, cu baterii. Fiecare au avantajele și dezavantajele lor, fiecare sunt recomandate în anumite cazuri. Siemens oferă deocamdată soluțiile pe baterii urmând ca în 2023 să intre în exploatare și cele pe hidrogen.

„Dacă vorbim de relații lungi, de departe cea pe hidrogen e avantajoasă, până la 1000 de km. Dacă vorbim de conexiuni, cele pe baterii hibride sunt alternativa mai bună, este varianta last mile”, explică el.

Față de trenurile hibride, cu baterii, cele cu hidrogen presupun un lanț mai complex de obținere a energiei de tracțiune, de unde și un randament mai slab al acestora, respectiv 30% față de 76%.

Stanciu a spus că trenurile cu hidrogen fabricate de Siemens (Mireo Plus H) vor deveni operaționale peste doi ani. Pe partea de trenuri cu baterii, trenurile Siemens prezintă soluții moderne. Realizate în 2-3 vagoane ca celelalte EMU, se pot încărca în doar 15 minute. În plus trenurile se disting prin life cycle costs mici. (D.C.)

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share