Consiliul Economic și Social a avizat favorabil actul adițional pentru 2024 la contractul de activitate al CFR SA pe 2021-2025, fără a scuti gestionarul infrastructurii de comentarii acide.
Una dintre observațiile făcute de CES este aceea că în viitor închirierea infrastructurii neinteroperabile trebuie să se facă la valoarea taxei de utilizare infrastructură (TUI), nicidecum la valori mult mai mici decât valoarea TUI, din considerentul că închirierea la valori mai mici decât ar costa plata TUI ar conduce la concurență neloială între operatorii de transport feroviar de călători de stat și privați din România.
CES constată că în timp ce 90% din infrastructură necesită lucrări de reparații doar 10% beneficiază de finanțare de la bugetul de stat.
„Este inexplicabil faptul că modernizarea infrastructurii feroviare s-a făcut până în prezent doar asupra a 600 km din cei 19.626 km de cale ferată existentă și că obiectivele privind numărul punctelor periculoase eliminate prin reînnoire figurează în anul 2020 ca fiind eliminate doar șase puncte periculoase prin reînnoire, iar în următorii ani, respectiv 2021, 2022, 2023, 2024 și 2025 s-a prevăzut doar monitorizare, din lipsă de alocare de fonduri publice destinate activităților de reînnoire a infrastructurii feroviare”, se arată în avizul CES la actul adițional.
Este reamintită situația unei părți a infrastructurii feroviare ce a dus la oprirea traficului pe Salva – Vișeu.
„C.N.C.F. „CFR” – S.A. nu a reușit în anul 2024 nici măcar să repare/să modernizeze cele două podețe de pe secția Sighet-Cluj, respectiv viaductul Telcisor situat la km 16+303 (între stațiile Telciu – Fiad) și respectiv viaductul Căprariei situat la Km 28+ 240 (între stațiile Fiad – Romuli). Din cauza acestora, din luna decembrie 2024 urmează să se închidă această secție de circulație pentru că C.N.C.F. „CFR” – S.A. impune circulația pe acea secție doar cu automotoare DESIRO sau cu locomotive LDH plus vagoane”, reamintește CES.
Consiliul afirmă că CFR Călători, fiind subcompensată permanent, nu are nici măcar piese de schimb și cu atât mai mult nu are nici automotoare DESIRO suficiente și/sau LDH plus vagoane necesare. Din această cauză, în perioada următoare din anul 2025 va fi forțată să își anuleze trenurile de călători din noul mers de tren, și anume:
- 4650-4651 Sighetu Marmației-Viseu de Jos-Sighet;
- DT 4650-4653 Sighet Marmației-Vișeu-Sighet;
- 4652-4655 Sighet-Vișeu-Sighet;
- 4654-4115 Sighet-Viseu-Sighet;
- 4116/4113- 4110/4112 Sighet-Cluj-Sighet;
- 4118/4101- 4114/4115 Sighet-Cluj-Sighet;
- 4653 si 4654 (ultimele două) care nu circulau doar în perioada de vacanță.
Numai prin scăderea vitezei de circulație a trenurilor de călători a devenit posibilă până la urmă circulația trenurilor respective de călători. Însă cele două podețe (cele două viaducte) de pe linia 422 (422 așa cum apare în BAR/ de pe linia 409 așa cum apare în mersul de tren) Salva-Viseu de Jos-Sighetu Marmației trebuie obligatoriu să fie modernizate în anul 2025 ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare, spune CES în avizul său.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail