Site logo
27 august 2021

Consiliul Economic și Social (CES), structură tripartită ce include în părți egale reprezentanți ai patronatelor, sindicatelor și ai societății civile, a aprobat joi Contractul de activitate al CFR SA pe anul acesta. Acesta deschide calea aprobării contractului de către Guvern și a deblocării unor transferuri de la bugetul de stat către CFR SA estimate la 200 de milioane de lei, fapt care ar facilita companiei desfășurarea normală a activității și plata salariilor. 

doru.cireasa@clubferoviar.ro

BVC CFR SA investițiile feroviare din PNRR

Contractul aflat la a doua ședință de avizare (prima în data de 24 august) a fost votat (aviz faborabil de către aproximativ 38 de membri CES din totalul de 45, trei membri votând împotrivă și alții absentând). Proiectul de HG a fost foarte aproape să fie amânat din nou deoarece a lipsit avizul noului ministru al Finanțelor, cel vechi din perioada interimatului lui Florin Cîțu la Ministerul de Finanțe nemaifiind valabil.

Un alt aspect interesant este că proiectul a primit aviz favorabil, inclusiv din partea reprezetanților patronatelor membre CES, în pofida numeroaselor observații făcute de OPSFPR – Patronatele Private Feroviare din România.

 

La începutul lunii august, OPSFPR – Organizația Patronatelor Societăților Feroviare Private din România, a remis ministerului Transporturilor mai multe propuneri de modificare a proiectului.

Modificările OPSFPR, concretizate într-o scrisoare semnată de președintele organizației, Vasile Șeclăman, erau  menite să „înlăture abuzul de poziţie dominantă al CNCF CFR SA în relaţia cu operatorii feroviari, indiferent de forma de proprietate şi de discriminările între operatorii cu capital de stat şi cei privaţi, în aplicarea Contractului de acces de către CNCF CFR SA”.

Principala nemulțumire a privit TUI. Tariful de utilizare a infrastructurii feroviare publice, adică TUI-ul se aplică pentru accesul pe infrastructura feroviară publică, potrivit legii şi în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) şi (3) din Hotărârea Guvernului nr. 581/1998, cu modificările şi completările ulterioare.

CFR SA stabileşte TUI conform metodologiei de tarifare a utilizării infrastructurii feroviare, aplicând valorile elementelor tarifare de bază pentru calculul TUI care sunt prezentate în documentul de referinţă al reţelei CFR, privind alocarea capacităţilor de infrastructură feroviară şi tarifarea utilizării infrastructurii feroviare.

Faţă de încadrarea secţiilor în clase de secţii şi modul de calcul stabilit în metodologia de tarifare rezultă că CFR SA încasează TUI pe baza încadrării secţiilor la clase superioare stării infrastructurii feroviare pentru anul în care face încadrarea.

Secţiile sunt încadrate pe clase de secţii astfel:

         Regimul de viteză (km/h)
          Clasa secţiei de circulaţie de la la
                                  A 121 160
                                  B 91 120
                                  C 51 90
                                  D 0 50
                                   I

Pentru linii cu ecartament îngust

 

protestul de la metrou școlile profesionale la CFR topul OTF de călători Operatorii privati propun masuri de ajutor Ministerului Transporturilor
Presedintele OPSFPR spune că CFR trebuie să renunța la abordări discreționare

Nemulțumirea OPSFPR

„Nu este cunoscută fundamentarea elementelor care stau la baza încadrării secţiilor, respectiv, nu este cunoscută modalitatea prin care CFR SA, an de an, trece secţiile de circuatie din clase inferioare în clase superioare şi invers (foarte rar)”, spuneau operatorii feroviari.

Ei acuzau unele practici care contravin Directivelor şi Regulamentelor europene:

  • CFR SA reîncadrează secţii de circulaţie la clase superioare, fără a arăta care sunt îmbunătăţirile aduse secţiei, respectiv îmbunătăţirea vitezei de circulaţie.
  • CFR, deşi reîncadrează secţii cu impact asupra încasării TUI , nu modifică livretele de mers în sensul îmbunătăţirii condiţiilor de circulaţie, respectiv sporirii vitezelor de mers.
  • CFR menţine aceleaşi viteze maxime de circulaţie din livrete, deşi reîncadrează secţii de circulaţie la clase superioare.
  • CFR nu coroborează nici măcar viteza maximă din livret cu viteza ,,de trasare a trenurilor’’ rezultată din timpii de mers înscrişi în livret.
  • CFR SA încasează TUI fără just temei în baza atributului acordat de MT că poate reîncadra secţiile.

Neconcordanțe între alocările bugetare și obligațiile CFR

„O altă serie de obiecţii pe care le avem cu privire la Contractul de activitate şi posibilele anomalii care se pot crea, dacă acesta nu cuprinde foarte clar şi modalităţile prin care se pot duce la îndeplinire prevederile sale: alocările bugetare privind ridicarea restricţiilor nu sunt coroborate la finele fiecărui an cu angajamentele CFR SA privind eliminarea restricţiilor de viteză, astfel că, deşi sunt alocate sume în buget, acestea la final nu se regăsesc în ridicarea restricţiilor de viteză”, spuneau patronatele la începutul lunii. Stimulentele sub forma reducerii cu 2% a TUI sunt „în prezent doar la nivel scriptic şi declarativ”.

Tarifele, parte a contractelor

Operatorii feroviari considera că lista completă a tarifelor ce pot fi percepute OTF-urilor trebuie inclusă în Contractele de acces încheiate de CNCF CFR SA cu operatorii feroviari de transport care doresc acces pe infrastructură. Contractele de acces încheiate cu OTF trebuie să conţină toate elementele de calcul al TUI, respectiv anexe necesare  care conduc la calculul TUI astfel:

-metodologia de calcul

-lista secţiilor încadrate pe clase de secţii

-elemente tarifare de bază – indicii

”CNCF CFR SA trebuie să aibă posibilitatea de a aplica valori reduse pentru TUI  în scopul atragerii de trafic feroviar de tranzit sau de trafic combinate”, spune OPSFPR.

 

Iulică Măntescu spune că fără Contract de activitate la CFR SA nu se iau salariile la timp

Sindicatele au dat joi aviz pozitiv proiectului de HG privind aprobarea Contractului, argumentând că fără acesta vor exista dificultăți la plata salariilor către angajații CFR. De altfel, Ministerul de Finanțe a refuzat în mai multe rânduri plata tranșelor de la buget către CFR SA invocând absența contractului de activitate, spune liderul sindical Iulică Măntescu, membru CES.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share