Site logo
Criză de rulmenți la trenurile CAF. MTIC vrea prelungirea valabilității reviziilor, ca la Bombardier
20 august 2020
criză de rulmenți la trenurile CAF mentenanța trenurilor de metrou panică la metrou probleme pe Magistrala 2 de metrou probleme la metrou licitația pentru trenurile de metrou

La metroul bucureștean a apărut o criză de rulmenți la trenurile CAF, din cauza pandemiei de coronavirus de tip nou, fapt ce a determinat Ministerul Transporturilor să propună prelungirea valabilității reviziilor. Anterior, o derogare similară fusese dată și pentru garniturile Bombardier.

Adrian Bărbulescu

criză de rulmenți la trenurile CAF mentenanța trenurilor de metrou panică la metrou probleme pe Magistrala 2 de metrou probleme la metrou licitația pentru trenurile de metrou

Pe site-ul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a fost pus în dezbatere publică un proiect de Ordin al ministrului privind aprobarea derogării de la Normele pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate a ramelor electrice de metrou tip BM efectuate la norma de kilometri parcurşi – tabelul 3.1 din anexa la Ordinul ministrului Transporturilor şi Infrastructurii nr. 315/2011 privind aprobarea Normativului feroviar “Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii şi reparaţii planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurşi pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate”.

Anterior s-a dat derogare pentru trenurile Bombardier

Un proiect similar mai fusese pus pe site, în dezbatere publică, și la finele lunii iulie, dar se referea la trenurile Bombardier, după cum a relatat Club Feroviar la vremea respectivă. Acum, în nota de fundamentare se detaliază motivele pentru care se solicită această derogare: e criză de rulmenți la trenurile CAF.

La începutul anului 2020, odată cu intrarea în vigoare a noului contract de mentenanță, furnizorul de mentenanță Alstom Transport a trimis comenzi către furnizori în vederea asigurării pieselor de schimb necesare tuturor reviziilor prevăzute pentru anul în curs. Confirmările primite din partea furnizorilor la începutul anului indicau că termenele de livrare permiteau efectuarea tuturor reviziilor la termenele scadente estimate.

Criză de rulmenți la trenurile CAF, după izbucnirea pandemiei

Numai că a venit pandemia și furnizorii de componente au început să notifice, începând cu a doua jumătate a lunii februarie, faptul că forța majoră face improbabilă respectarea graficelor de execuție asumate pentru acest an. Faptul că unii subfurnizori de piese de schimb întâmpină dificultăți la livrare rezultate din închiderea unor capacități de producție pentru a limita riscul de răspândire a coronavirusului și evoluția crizei globale de sănătate, prin măsurile de prevenire, a perturbat și continuă să perturbe activitatea subfurnizorilor de piese de schimb a căror producție se bazează pe componente din zonele afectate de coronavirus.criză de rulmenți la trenurile CAF

Cea mai mare problemă este în cazul rulmenților de osie. Alstom Transport a comandat furnizorului de origine, firma SKF, un număr de seturi de rulmenți noi, echivalentul a trei trenuri, în vederea asigurării unui stoc tampon, care să permită efectuarea reviziilor înainte de returul rulmenților reparați și astfel, să fie redus timpul de imobilizare a garniturilor. În iulie, SKF a informat că livrarea a 48 seturi de rulmenți noi (echivalentul pentru un tren), confirmată pentru luna august, a fost decalată spre sfârșitul lunii octombrie 2020. De altfel, toate termenele de livrare ale SKF (incluzând aici și reparațiile generale ale rulmenților) au fost decalate după sfârșitul lunii octombrie 2020, motivația SKF fiind că subfurnizorul acestora pentru componente de etanșare necesare la fabricația/repararea acestui tip de rulment este în imposibilitatea de a face livrări până cel puțin la sfârșitul lunii septembrie.

Nu s-au putut găsi soluții alternative

Furnizorul de mentenanță a căutat soluții în cadrul grupului Alstom Transport, precum și împreună cu furnizorul SKF, referitor la posibilitatea aprovizionării acestui tip de rulment de la alte proiecte, însă nu a putut fi identificată o soluție alternativă din cauza specificității reperului în cauză.

În această situație, a fost solicitat subfurnizorului SKF un punct de vedere cu privire la posibilitatea acordării unei toleranțe suplimentare față de limita 600.000 km +5% impusă prin Planul de mentenanță al CAF. Prin răspunsul trimis, SKF menționează că acest tip de rulment poate fi utilizat până la 1.200.000 km, însă, ca orice interval superior limitei din Planul de mentenanță CAF, acesta trebuie să fie validat de fabricantul trenului. SKF a menționat faptul că la niciunul dintre cei 96 de rulmenți demontați de pe primele două trenuri CAF intrate la revizia de 600.000km, rulmenți la care s-a făcut revizia generală până în prezent, „nu au fost identificate urme de deteriorare (oboseală material, coroziune etc)”, ceea ce indică faptul că depășirea cu câteva procente a limitei de kilometri impusă pentru revizia de 600.000km „nu prezintă un risc major de exploatare”.

Criză de rulmenți la trenurile CAF. Primele 16 trenuri se apropie de scadența la revizii

Primele 16 trenuri tip BM3 (CAF) puse în exploatare în anul 2014 s-au apropiat ca valoare a numărului de kilometri parcurși de intervalul maxim de efectuare a primei revizii la 600.000 km (patru trenuri CAF au efectuat deja acest tip de revizie), astfel că  în prezent, patru garnituri sunt scadente la acest tip de revizie, celelalte urmând la intervale foarte mici de timp.

În consecință, între luna august și luna noiembrie 2020 nu există condițiile efectuării complete a reviziilor la 600.000 km la trenurile CAF din cauza imposibilității aprovizionării componentelor critice de schimb. Furnizori feroviari pentru acest reper nu există pe piața românească, iar pentru cei din alte state membre UE furnizarea acestora este condiționată de obținerea unor agremente tehnice de utilizare, acest proces fiind de lungă durată. Mai mult, trenurile CAF ce vor urma să fie scadente la revizia la 600.000 km după luna octombrie 2020 nu vor putea face această revizie, care durează între trei săptămâni și o lună.

Ministerul Transporturilor propune o derogare și pentru trenurile CAF

Pentru a ieși din acest impas, Ministerul Transporturilor propune acordarea unei derogări de la normele pentru efectuarea reviziilor și reparațiilor planificate a ramelor electrice de metrou CAF, de la valoarea existentă de 600.000km +5% (respectiv 630.000 km), până la valoarea 600.000 km +15% (respectiv 690.000 km), numai pentru prima revizie la 600.000 km. Prezenta propunere de derogare va fi aplicabilă doar ramelor a căror scadență la acest tip de revizie este până 31 decembrie 2020, se mai arată în expunerea de motive.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share