CFR Călători taie masiv din trenuri la Iași. Ca urmare a lipsei de mecanici de locomotivă și cu riscul pierderii de compensații și a plății de penalități, SRTFC Iași a decis anulări masive de trenuri.
Potrivit datelor deținute de Club Feroviar, modificările vor avea loc cu începere din data de 13 aprilie 2024 și afectează 25 de trenuri regionale pe raza sucursalei ieșene.
Unele trenuri afectate vor fi anulate și sâmbăta, în condițiile în care nu circulau duminica. Trenuri care circulau și în weekend nu vor mai circula deloc, precum R5557 Pașcani – Târgu Neamț, iar alte trenuri au fost anulate în ajunul și în a doua zi de Paște sau chiar în Săptămâna Mare.
Măsura solicitată de conducerea centrală a CFR Călători urmează propunerilor înaintate de conducerea regionalei ieșene.
Regionala Iași nu este singura regională unde au loc anulări de trenuri din cauza refuzului conducerii centrale a CFR Călători de a mai plăti ore suplimentare mecanicilor de locomotivă. Oricum, unii dintre aceștia prestau mai multe ore, chiar și peste limita permisă legal.
Traian Preoteasa a emis pe 28 decembrie 2023 o adresă prin care le cere șefilor de regionale să recurgă la anulări de trenuri în 2024. De asemenea, în numele ”optimizării activității”, el a solicitat la începutul anului ”încadrarea strictă în norma lunară” pentru personalul operatorului feroviar de stat. Adică zero ore suplimentare, inclusiv pentru mecanici.
”Cadrul legislativ incident coroborat cu optimizarea activității pentru anul 2024 conduc la impunerea unor măsuri stricte în ceea ce privește utililizarea forţei de muncă, dar şi a materialului rulant. Astfel, fără a fi limitative, se instituie în sarcina directorilor SRTFC 1-8 şi a șefilor Divizie următoarele măsuri:
- Organizarea activității personalului aflat în coordonare cu încadrarea strictă în norma lunară, indiferent de compartiment/structura în care îşi desfăşoară activitatea (program de exploatare, turnus etc.). Eventuala depăşire a normei lunare într-o lună se va compensa obligatoriu luna următoare, prin acordarea de ore libere plătite.
- Optimizarea turnusurilor de material rulant în corelaţie strictă cu cerințele de trafic (retrasare trenuri, suprimare opriri, anularea trenurilor cu utilizare redusă etc).
- Reorientarea personalului în structura societății în conformitate cu pregătirea profesională, contractul colectiv de muncă și Codul Muncii (inclusiv prin recalificare în cadrul centrelor proprii de formare).
- Reducerea numărului de ore neproductive (cap secție, regie) în anul 2024 faţă de anul 2023 cu minimum 10%. În acest sens, lunar, SRTFC vor transmite la SNTFC către Direcția Material Rulant/Direcția Operaţional, după caz, evoluţia comparativă an 2023 versus an 2024, pentru fiecare lună în parte, trimestru, semestru și anual.
Termenul de finalizare şi transmitere a situației este cel mai târziu data de 20 a lunii pentru activitatea desfășurată în luna anterioară. Conducerea regionalelor de transport feroviar de călători poate emite alte reglementări în completarea celor existente, care vor conduce la optimizarea activității și reducerea costurilor de funcţionare. Derogări de la măsurille dispuse se pot aproba numai de către directorul general al SNTFC CFR Călători în situații deosebite și temeinic fundamentate. Nerespectarea măsurilor dispuse constituie abatere deosebit de gravă și va fi tratată în contul directorilor regionali și al șefilor de divizie. Aplicarea măsurilor dispuse se va face începând cu 01.02.2024, în luna ianuarie urmând a fi compensate orele suplimentare înregistrate la începutul lunii”, cerea Preoteasa.
Economii obținute sau pierderi de venituri?
Este neclar care sunt economiile realizate de către CFR Călători prin anularea trenurilor.
- Pe de o parte, compania pierde sume importante obținute din vânzările de bilete și compensația încasată de la stat, la un nivel de aproximativ 30 de lei pe tren-km. Pe lângă neîncasarea compensației, CFR Călători plătește Autorității de Reformă Feroviară o penalizare egală cu produsul dintre valoarea compensației și numărul tren-km neefectuați. De exemplu, anul trecut, CFR Călători a plătit ARF penalități de 3,5 milioane lei ca urmare a anulării de trenuri.
- Pe de altă parte, sunt obținute economii cu forță de muncă, cu TUI care nu mai e plătit CFR SA și cu energia electrică/motorina economisită. Anularea trenurilor poate duce și la retragerea rutei de către ARF și relicitarea acesteia.
„Conducerile SRTFC-urilor vin cu cât mai multe propuneri de anulări trenuri de călători ca să nu se mai facă ore suplimentare, în loc să angajeze mecanici de locomotivă și șefi de tren”, reclama în luna martie Maxim Rodrigo de la Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail