Site logo
6 ianuarie 2023

Situație hilară în care se găsește CFR Călători, Autoritatea de Reformă Feroviară și, în general, transportul feroviar de călători din România. CFR Călători singurul operator feroviar care operează rute în afara granițelor naționale va deține material rulant nou inutilizabil.

CFR Călători va fi obligată să se prezinte în fața călătorilor din alte țări cu aceleași vechituri revopsite, ultrareparate, produse cu cel puțin 30 de ani în urmă și care nici măcar nu mai îndeplinesc condițiile necesare pentru a fi acceptate pe căile ferate vecine.

Deși se investesc miliarde de lei în achiziții sau modernizări de locomotive, modernizări de vagoane, imaginea CFR Călători peste granițe va continua să rămână una proastă în contrast cu parcul rulant modern utilizat de operatorii din țările vecine. Prevederi al căror sens nu a fost niciodată explicat public de către Ministerul Transporturilor, Guvern, Consiliul Concurenței și Autoritatea pentru Reformă Feroviară interzic utilizarea materialului rulant luat pe baza fondurilor nerambursabile primite de la UE în afara ariei de acoperire a serviciilor publice, mai precis în alte țări.

Material rulant nou inutilizabil

Situația este revoltătoare în condițiile în care CFR Călători folosește locomotive vechi, „modernizate” , care arată total diferit de cele deținute de MAV Ungaria sau OBB Austria.

Postări ale pasionaților arată garnituri ale trenului internațional Dacia spre Viena fabricate în perioada 1965-1991 și modernizate în 2007 la Softronic, uneori murdare, cu vopsea sărită și ruginite.

Uneori locomotivele se defectează, după cum a arătat aici Club Feroviar. În iunie 2021 o locomotuivă plecată cu vagoane spre Viena, unde urmaă să ajungă a doua zi dimineața, s-a defectat la Sinaia. Ghinionul nu s-a terminat aici căci și locomotiva trimisă de intervenție s-a stricat.

Oricum din decembrie 2022 a intervenit o suspendare a acordului de interoperabuilitate dintre CFR Călători și MAV, după cum a informat aici Club Feroviar.

Această suspendare a acordului de interoperabilitate dintre cei doi operatori de stat a fost ținută la secret de CFR Călători, însă ea a ieșit la iveală printr-o postare pe Facebook a utilizatorului Ștefan Slăbescu, care i-a dat tag șefului ARF, Ștefan Roșeanu.

”De la data de 1 Decembrie contractul de interoperabilitate între CFR Călători și MAV Start în materie de locomotive (Traxx AC2 de la MAV și 477 de la CFR), care circulau până la București/Budapesta și înapoi + Traxx până la Constanța a fost suspendat definitiv întrucât locomotivele noastre EA nu au GSM R și comanda de blocare a ușilor vagoanelor din locomotivă (comanda de blocare centralizată). Ce sens mai are să modernizăm și acum EA? Nu mai bine dublăm măcar comanda de 16 locomotive noi pentru a putea asigura (și) interoperabilitate cu MR (material rulant – n.red.) de secolul curent (Vectron, MS3)?”, se arată în postare.

Într-adevăr, locomotivele SNTFC CFR Călători nu sunt echipate cu GSM-R, iar mecanicul nu poate bloca deschiderea ușilor. La toate vagoanele operatorului de stat din România, deschiderea ușilor se poate face atunci când trenul staționează, apăsând butonul verde. Când trenul se pune în mișcare, ușile se închid automat, după emiterea unui semnal sonor de avertizare.

Material rulant nou inutilizabil
foto Markku Salo

 

 

 

 

 

 

La toți ceilalți operatori (MAV, CD, OBB etc) ușile sunt deschise și închise prin comanda mecanicului de locomotivă. Atunci când trenul a ajuns în stație, mecanicul deschide ușile doar de pe partea pe care se află peronul. În cazul unei opriri între stații, în câmp, la semnal, călătorii nu pot deschide ușile.

În acest context ar fost fost cât se poate de util ca locomotivele noi și cele modernizate cu fonduri de sute de milioane de euro să poată fi utilizate de către CFR Călători în afara granițelor. Aceasta nu va fi posibil. Românii se vor plimba cu locomotive moderne până la graniță de unde garniturile vor fi tractate eventual de vechiturile de până acum.

”E mare păcat ceea ce aud. Am dat cu 10 ani înapoi. Modernizările vor prevedea sisteme moderne de comunicații și control. Provocarea imensă vine din zona regulilor ajutoarelor de stat: vehiculele modernizate/achiziționate cu fonduri europene nu pot fi folosite decât pe rute de pe teritoriul României. MAV a cumpărat prin fonduri proprii”. De fapt MAV a cumpărat locomotive în 2021 cu fonduri imprumutate de la BEI și banca germană KFW, ceea ce CFR Călători nici măcar nu face.

Facebook CFR Calatori, Gergo Pal

Consiliul Concurenței confirmă

Club Feroviar a obținut informații de la Consiliul Concurenței care a confirmat situația.

„Consiliul Concurenței consideră, pe baza actelor normative emise de Guvern, că materialul rulant achiziționat de operatorii de transport feroviar (OTF) prin fonduri europene nu poate fi utilizat pe rute din afara teritoriului României.

„În niciun caz, OTF nu are dreptul să utilizeze niciun Vehicul prevăzut în Anexa nr. 8 în afara teritoriului de competență al CSP 2022-2032 și al serviciilor prevăzute la Anexa nr. 2. Dacă OTF va utiliza Vehiculul în afara teritoriului de competență al CSP 2022-2032 sau al serviciilor prevăzute la Anexa nr. 2, ARF va aplica o penalitate de 0,001% pe zi din valoarea totală a CSP 2022-2032, până când se demonstrează că Vehiculul este utilizat pentru OSP contractate”, potrivit prevederilor punctelor 16.2 și 16.3 din Anexa 101 a Hotărârii de Guvern nr. 1453/2022 prin care au fost aprobate contractele de servicii publice (SCP) pentru perioada decembrie 2022 – 11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători.

Astfel, având în vedere faptul că în Anexa nr. 8 la CSP sunt trecute bunurile de natura mijloacelor fixe furnizate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru a fi utilizate în scopul îndeplinirii CSP 2022-2032 (inclusiv cele achiziționate cu fonduri europene), iar în Anexa nr. 2 la CSP sunt stabilite serviciile care fac obiectul CSP 2022-2032 și care sunt limitate la teritoriul României, deducem că materialul rulant achiziționat prin fonduri europene nu poate fi utilizat pe rute din afara teritoriului României.”, se arată în răspunsul Consiliului Concurenței trimis publicației noastre.

Compania lui Traian Preoteasa se teme de concurență

Deși nu are concurenți pe piață, CFR Călători refuză transparența și informarea opiniei publice. Am întrebat câte locomotive deține pentru deservirea rutelor externe care sunt modelele folosite care sunt sumele de plată operatorilor străini pentru tractarea garniturilor sale. CFR Călătoria refuzat orice răspuns de teamă să nu i se fure business-ul. „CFR Călători operează într-un mediu concurenţial pe piaţa de transport feroviar de călători și datele solicitate nu au caracter public în conformitate cu prevederile art. 12 (1), pct. c) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, deoarece aduc atingere principiului concurenţei loiale şi pot influenţa managementul afacerii”.

Punctul c) invocat de CFR Călători spune că se exceptează informațiile informațiile privind activitățile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum și principiului concurentei loiale, potrivit legii. Care sunt acei concurenți feroce care stau cu ochii pe afacerile bănoase ale CFR Călători pentru a îi lua piața nu e clar.

Cert este că exact acolo unde ies banii, pe cursele externe unde prețurile la bilete vor fi mai mari și unde e nevoie de locomotive puternice și de vagoane moderne, materialul rulant cumpărat din fonduri publice nu va putea fi utilizat.

Care sunt câteva proiecte de achiziție a materialului rulant

  • Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să tracteze până la 16 vagoane de călători, cu o valoare estimată de 400 milioane de lei (fără TVA). Prin achiziția acestor locomotive, călătorii vor avea un nivel de siguranță și confort la standarde europene. Cele 16 locomotive electrice, care vor asigura legătura directă între marile orașe ale României, trebuie să asigure:

– viteze de circulație de până la 200 km/h;

– standarde tehnice europene de interoperabilitate;

– fiabilitate și costuri reduse de operare;

– diminuarea poluării;

– valorificarea investițiilor de modernizare derulate pe întreaga rețea feroviară TEN-T de pe teritoriul României;

– susținerea programului de trecere la sistemul de comandă – control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS / ETCS.

  • Modernizarea a 55 locomotive electrice apte pentru viteza de 160 km/h și tractare de trenuri de până la 16 vagoane, 20 locomotive diesel-hidraulice de manevră, 109 vagoane clasă și 30 vagoane speciale (vagoane de dormit, cușetă, restaurant). investiție pentru modernizarea și dezvoltarea infrastructurii feroviare de transport public de călători în valoare totală de 1,037 miliarde lei, finanțarea fiind asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport sustenabil” și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

1

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share