Preotul propus la Transporturi în Guvernul Nicolae Ciucă a fost autorul primei versiuni a Master Planului General de Transport al României, care prevedea închiderea a 4.000 km de cale ferată. Liberalul de acum Marcel Boloș, căci despre el este vorba, a coordonat întocmirea documentului în perioada în care Ministerul Transporturilor era condus de pesediștii Dan Șova și Ioan Rus. În urmă cu șapte ani, Master Planul a revoltat întreaga comunitate feroviară din România.
Liberalii nu au renunțat la ideea unui guvern minoritar PNL-UDMR, chiar dacă nu are susținere paralamentară, cel puțin până la acest moment, iar premierul desemnat Nicolae Ciucă a depus sâmbătă la Parlament lista cu miniștrii care vor face parte din cabinetul său. Votul de învestitură va avea loc săptămâna viitoare.
Pe lista care a fost depusă sâmbătă de către premierul desemnat Nicolae Ciucă la Parlament, în dreptul funcției de ministru al Transporturilor figurează numele lui Marcel Boloș, așa cum a scris Club Feroviar.
Potrivit CV-ului său oficial, el a urmat în paralel și a absolvit în 1997 atât Facultatea de Ştiinţe Economice de la Universitatea din Oradea, cât și Facultatea de Electrotehnică si Informatică. Ulterior, a ocupat mai multe funcții publice, fiind susținut de fiecare dată de PSD. Dar asupra acestui aspect vom reveni.
Preotul propus la Transporturi e ”misionar”
Ceea ce lipsește din CV este activitatea sa religioasă, care însă a fost mărturisită chiar de el în presa locală. Astfel, înainte de 1989, Marcel Boloș a dat de mai multe ori admitere la Seminarul Teologic de la Cluj-Napoca, dar nu a fost avizat de protopopiatul de care depindea, fiindcă părinții săi erau activiști de partid. A urmat, totuși, Teologia, la Oradea, în perioada 2005-2008, în paralel cu cariera administrativă și academică. În noiembrie 2008, a fost hirotonisit diacon de PS Sofronie, episcopul Oradiei și Bihorului.
În 2012, Marcel Boloș declara că în 2010 a devenit preot misionar celib, adică fără parohie și fără drept de a se căsători. În 2013, PS Sofronie i-a interzis lui Marcel Boloș să mai slujească pe aria episcopiei Bihorului. Activitatea religioasă a lui Marcel Boloș a fost confirmată și de fostul premier Ludovic Orban, înaintea alegerilor parlamentare de anul trecut, la care primul nu a candidat: ”e liberal, dar e preot misionar şi preferă să slujească”, după cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.
Master Planul făcut de Șova și Rus prevedea închiderea a 4.000 km de cale ferată
Dar nu activitatea sa religioasă este tema acestui articol, deoarece Club Feroviar nu se preocupă de aspectele preoțești, ci de calea ferată.
Să revenim deci în trecutul apropiat, în urmă cu șapte ani, când Master Planul General de Transport al României a ajuns în Parlament. În documentul primit atunci de deputați și senatori se preciza “reducerea la o rețea sustenabilă, de exemplu 60% din numărul total de kilometri de cale ferată care înregistrează 90% din cerere (…) Restul rețelei nu va mai fi finanțată din fonduri naționale, dar poate fi parțial preluată, acolo unde este relevant, de autoritățile locale“.
Măsura fusese decisă de Dan Șova, care a ocupat funcția de ministru al Transporturilor în perioada 5 martie-24 iunie 2014. Și inclusă în documentul oficial de către Marcel Boloș, care în perioada 2013-noiembrie 2015 a ocupat poziția de director general, coordonatorul Autorității de Management POST și al Direcției Generale Management și Strategii din cadrul Ministerului Transporturilor, potrivit CV-ului său oficial.
Luat la rost de presă și de reprezentanții industriei feroviare, Dan Șova a încercat să arunce vina pe oficialii Comisiei Europene, care ar fi cerut României reducerea cu 4.000 km a rețelei de cale ferată. Cu aroganța-i binecunoscută, Dan Șova spunea că pe traseele feroviare dezafectate ar putea fi construite piste de biciclete.
Minciuna lui Dan Șova a fost demontată de Comisia Europeană
Minciuna ministrului de la acea vreme a avut picioare scurte, ea fiind demontată chiar de oficialii de la Bruxelles, în urma unei solicitări de presă adresate de subsemnatul comisarului european pentru Transport de atunci, Siim Kallas.
“Comisia Europeană a adoptat ținte ambițioase pentru creșterea traficului feroviar și dezvoltarea infrastructurii feroviare, în Cartea Albă a Transporturilor din 2012. Serviciile Comisiei sunt în strâns contact cu autoritățile române nu numai în ceea ce privește Master Planul, dar și pe baza Memorandumului de înțelegere a balanței plăților, a Acordului de Parteneriat 2014-2020 și a altor programe operaționale pentru aceeași perioadă pentru implementarea fondurilor europene structurale și de coeziune. Vreau să vă reasigur că CE nu (sublinierea din răspunsul original – n. red.) a cerut sau convenit cu România închiderea a 4.000 km de căi ferate”, se arată în răspunsul trimis de Dale Kidd, ofițer de presă al lui Siim Kallas.
Marcel Boloș, la prezidiu cu Ioan Rus la dezbaterea Master Planului
Deci decizia fusese luată la București, nicidecum la Bruxelles, așa cum susținea Dan Șova. Și măsura de închidere a 4.000 km de cale ferată a fost menținută în Master Plan și de succesorul acestuia la conducerea Ministerului Transporturilor, Ioan Rus, tot din partea PSD.
Pe 10 octombrie 2014, când la sediul ministerului a avut loc dezbaterea publică a capitolului din Master Plan dedicat sectorului feroviar, Ioan Rus s-a prezentat la prezidiu împreună cu Marcel Boloș și cu reprezentantul companiei canadiene AECOM, care redactase forma finală a documentului.
Cei doi au fost supuși unui adevărat ”tir de artilerie” din partea comunității feroviare, patronate și sindicate deopotrivă. Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, ”a deschis focul” și a arătat că închiderea unor linii neinteroperabile ar putea duce la retragerea din România a unor investitori: “Dacă fabricile de ciment de la Fieni și Bicaz vor rămâne fără cale ferată, investitorii vor pleca”. În plus, spunea liderul sindical, 65,8% din volumul total de mărfuri transportat de operatorul de stat CFR Marfă se afla tocmai pe aceste linii secundare.
Ministrul Ioan Rus a intervenit împăciuitor și s-a declarat de acord cu antevorbitorul, spunând că transportul pe calea ferată este cel mai ecologic și că se va găsi o soluție. Fără a preciza însă în ce va consta această soluție. Apoi, la scurt timp, Rus a părăsit sala, lăsându-i ca ”maeștri de ceremonii” pe șeful Autorității de Management a Programului Operațional Sectorial Transporturi (POST), Marcel Boloș, și pe reprezentantul firmei canadiene AECOM, care întocmise Master Planul, britanicul Martin Bright.
Cei doi au ”încasat” în continuare criticile celor prezenți în sală. “Master Planul va însemna distrugerea sistemului feroviar din România”, a avertizat Cornel Garoseanu, președintele Asociației Transportatorilor Feroviari din România. El acuzat că nici Ministerul Transporturilor, nici AECOM nu au cerut date de la Comisia Europeană, mai exact de la comisarul european pentru Transport, Siim Kallas, înainte de întocmirea Master Planului.
Criticat de Octavian Udriște, Marcel Boloș a negat evidența
”Nu am crezut că, la 80 de ani, o să trăiesc clipa asta. Sunt la a treia generație de ceferiști și acum asist la distrugerea căii ferate”, a spus, la rândul lui, președintele onorific al Club Feroviar, Octavian Udriște.
În fața acestor acuzații, Marcel Boloș (acum preotul propus la Transporturi) a dat înapoi, nuanțându-și declarațiile, în sensul că el vrea păstrarea rețelei feroviare la dimensiunea actuală. Dar, a spus el, pentru acest lucru trebuie ca statul român să asigure mai mulți bani pentru mentenanța liniilor.
”S-ar putea ca peste ani să regretăm că am decis să închidem 30% din calea ferată. Nimeni nu a spus că se vor închide acei kilometri de cale ferată (chit că era stipulat în Master Planul făcut public – n. red.). Am atras atenția asupra riscurilor de a închide aceste secții și asupra faptului că putem plăti mai mult în viitor pentru repunerea lor în funcțiune”, a spus Boloș.
L-a contrazis însă reprezentantul AECOM, Martin Bright: „Rețeaua la dimensiunea ei actuală nu este sustenabilă, trebuie menținută doar 65%. Pentru celelalte rute nu propunem închiderea. Dacă ele vor fi trecute în custodia operatorilor privați, foarte bine. Dacă ele pot fi administrate de autoritățile locale, foarte bine”. Între timp, Master Planul a fost corectat în mandatul fostului ministru al Transporturilor Dan Marian Costescu.
Un trecut glorios la PSD, viitor de aur la PNL
Revenind, la data respectivă Marcel Boloș era persoana din Ministerul Transporturilor însărcinată cu întocmirea Master Planului. Și dacă nu ar fi fost de acord, putea să demisioneze. Nu a făcut-o, ci dimpotrivă, a fost promovat de PSD ca secretar de stat în minister, funcție pe care a ocupat-o în perioada noiembrie 2015-ianuarie 2017.
Între timp, Marcel Boloș a fost ”recuperat” de PNL și este în prezent directorul general al Agenției de Dezvoltare Regională Nord Vest. Acum este preotul propus la Transporturi.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail