Site logo
Cum s-a produs deraierea de la Zăvestreni: de zece ori mai puțini meseriași de cale față de necesar
10 decembrie 2024

Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a stabilit din ce cauze s-a produs deraierea de la Zăvestreni din luna decembrie a anului trecut. În zona unde a avut loc accidentul feroviar, infrastructura era sub orice critică, iar asta pentru că stocul de materiale era zero, iar numărul de meseriași de cale de la Districtul de linii nr. 2 Vadu Lat era de zece ori mai mic decât cel necesar.

Pe 22 decembrie 2023, Club Feroviar informa că traficul feroviar pe Magistrala 100 era întrerupt între Zăvestreni și Vadu Lat, unde, în jurul orei 05:40, la ieșirea din stația Zăvestreni, s-a produs deraierea unei locomotive ce remorca un tren al CFR Călători.

Recent, AGIFER a publicat Raportul de investigare a accidentului feroviar produs în urmă cu aproape un an, în circulația trenului de călători nr. 9304, prin deraierea locomotivei de remorcare de osia nr. 6 (prima în sensul de mers). L-am studiat în amănunt și vă prezentăm ce s-a întâmplat atunci.



Deraierea de la Zăvestreni, produsă dis-de-dimineață

Mai întâi, un scurt film al evenimentelor. Trenul de călători Regio nr. 9304 aparținând operatorului de transport feroviar de stat a fost expediat la data de 22 decembrie 2023, la ora 04:21, din stația CFR Roșiori Nord și avea ca destinație stația CFR București Basarab. Trenul era compus din trei vagoane de călători etajate seria constructivă Bmee și remorcat cu locomotiva EA 767.

La ora 05:40, pe raza de activitate a SRCF București, secția de circulație Chiajna-Videle (linie dublă electrificată), la ieșirea din Hm Zăvestreni cu parcurs asigurat de la linia II spre firul II de circulație către Hm Vadu Lat, peste schimbătorii de cale nr. 7 (atacat de la vârf) și schimbătorul de cale nr. 5 (atacat de la călcâi) s-a produs deraierea locomotivei. În total, trenul a circulat cu locomotiva deraiată pe o distanță de 43 m.

Avarii semnificative la infrastructură și la locomotivă

La locomotiva EA 767 au fost înregistrate avarii la osia nr. 6 și la amortizoarele hidraulice verticale de la această osie. Totodată, suprastructura căii a fost afectată pe o distanță de 46,5 m. Din cauza producerii acestui accident, a fost închisă circulația feroviară pe firul I între haltele de mișcare Zăvestreni și Vadu Lat, în condițiile în care circulația pe firul II era deja închisă ca urmare a lucrărilor la infrastructura feroviară.

Călătorii din trenul implicat în accident au fost preluați de trenul nr. 13194 format în Hm Zăvestreni, iar călătorii din trenul internațional nr. 72-1 au fost preluați de trenul nr. 13193. În aceeași zi, la ora 12:00, după efectuarea lucrărilor de reparații a căii ferate, a fost redeschisă circulația, pentru trenurile de călători cu viteza restricționată la 30 km/oră, pe zona schimbătorului de cale nr. 5, iar a doua zi restricția de viteză a fost ameliorată la 50 km/oră.

În urma producerii acestui accident feroviar au fost înregistrate întârzieri în circulația a nouă trenuri de călători, cu un total de 1.769 de minute (aproape 30 de ore!).

Traverse crăpate și putrezite, tirfoane lipsă, ecartament ”lăbărțat”

Imediat după producerea accidentului, inspectorii AGIFER s-au dus la fața locului și au început cercetările. Concluziile sunt de natură să ne îngrozească în ceea ce privește starea tehnică a infrastructurii din zona respectivă. Atenție, vorbim despre o magistrală feroviară, nu despre vreo secție neinteroperabilă!

În primul rând, au fost depășite toleranțele maxime admise la rosturile de dilatație măsurate la joanta călcâi inimă de încrucișare a schimbătorului de cale nr. 5 cu 39 mm pe firul drept, respectiv cu 16 mm pe firul stâng, în sensul de mers. De asemenea, la schimbătoarele de cale nr. 5 și 7 s-au constatat tirfoane lipsă, nestrânse, săltate din cauza stării de degradare a traverselor sub plăcile metalice, șuruburi verticale, cleme SKL inactive, lipsă, rupte, șuruburi orizontale de la joante lipsă, necorespunzătoare. La joanta călcâi inimă și pe diagonala 5/7 au fost găsite traverse necorespunzătoare (crăpături longitudinale, putrezire locală a traverselor, prinderea inactivă). Nici ecartamentul nu era în regulă, fiind depășite mult toleranțele admise cu până la 16 mm.

Deraierea de la Zăvestreni s-a produs din cauza stării jalnice a infrastructurii

Pe baza acestor constatări, comisia de investigare a concluzionat că deraierea de la Zăvestreni s-a produs din cauza stării jalnice a infrastructurii: ”Având în vedere cele prezentate mai sus și constatările din cap.3.a.5, se poate concluziona că existența în cale, la joanta izolantă călcâi inimă de încrucișare a schimbătorului de cale nr. 5 din Hm Zăvestreni, a unui grup de traverse speciale și normale necorespunzătoare, consecutive, a căror stare tehnică nu a mai putut asigura o prindere sigură a plăcilor metalice care asigurau susținerea șinelor și menținerea ecartamentului căii constituie un factor critic al producerii acestui accident. Întrucât acest factor critic reprezintă o condiție care, dacă ar fi fost eliminată, ar fi putut împiedica producerea accidentului, ea reprezintă factorul cauzal al accidentului feroviar”. În continuare, se menționează ca factori contributivi la producerea accidentului și celelalte deficiențe constatate la infrastructură și enumerate mai sus.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Deficit imens de personal

Dar să vedem cum s-a ajuns într-o asemenea situație. În Raport se menționează faptul că stocul de materiale în general, și cel de traverse în special, era inexistent la data producerii accidentului. Deci, chiar dacă s-ar fi vrut să se facă reparații, angajații SRCF București nu ar fi avut cu ce.

Și nu ar fi avut nici cu cine. Din documentele puse la dispoziția inspectorilor AGIFER de către Secția L1 București în subordinea căreia se află Districtul de linii nr.2 Vadu Lat, pe raza căruia s-a produs accidentul feroviar, a rezultat că districtul are în întreținere 255,911 km convenționali. La data deraierii, mentenanța liniilor și aparatelor de cale de pe raza de activitate a acestui district era asigurată de un șef de district linii, un șef de echipă, cinci revizori de cale, 10 meseriași de întreținere cale și doi muncitori necalificați.

Or, numărul de meseriași de întreținere cale normați în anul 2023 a fost de 103 salariați. ”Astfel, la Districtul de linii nr. 2 Vadu Lat, la funcția meseriași întreținere cale există un deficit de 93 de lucrători din totalul necesar de 103 lucrători. În concluzie, lipsa de resurse umane necesare pentru efectuarea lucrărilor de întreținere a căii rezultate în urma recensămintelor efectuate de către districtul de linii implicat în accidentul feroviar are implicații directe în activitatea de mentenanță, favorizând manifestarea pericolului de deraiere a trenurilor”, se mai arată în documentul citat.

Tot aici se menționează faptul că personalul cu atribuții în siguranța circulației din cadrul acestui district este insuficient. Acest fapt a determinat conducerea Districtului de linii nr. 2 Vadu Lat să utilizeze în anumite perioade de timp, pentru revizia tehnică a căii, personal neautorizat pentru aceste activități, lucru care a constituit un factor contributiv al accidentului feroviar.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share