Site logo
Deraiere la Balota: Criza de personal de la CFR SA provoacă accidente feroviare
9 ianuarie 2025

deraiere la Balotaderaiere la Balota

Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a finalizat cercetarea privind o deraiere la Balota care s-a produs la începutul anului trecut, la o locomotivă a unui  tren GFR. Accidentul a fost cauzat de starea necorespunzătoare a căii de rulare, determinată de criza de personal de la CFR SA: din 61 de muncitori câți ar fi fost necesari la districtul de linii, erau angajați doar nouă.

Pe site-ul AGIFER a fost publicat recent Raportul de investigare al accidentului feroviar produs la data de 5 ianuarie 2024, pe secția de circulație Strehaia-Drobeta Turnu Severin (linie simplă electrificată), la linia nr. 5 abătută din stația CFR Balota, pe o zonă în curbă după schimbătorul de cale nr.11, prin deraierea primei osii, în sensul de mers, a locomotivei EA 478, împingătoare la trenul de marfă nr. 66240.

Garnitura, aparținând Grup Feroviar Român, avea în compunere 26 de vagoane, seria Zas încărcate cu produse petroliere, și era remorcată cu locomotivele EA 1007 titulară și EA 478 împingătoare. Trenul fusese expediat din stația CFR Capu Midia și avea ca destinație stația CFR Glogovăț. La intrarea în stația Balota și înscrierea pe linia nr. 5 s-a produs deraierea primei osii în sensul de mers a locomotivei împingătoare EA 478. Locomotiva a circulat în stare deraiată cu roțile de la osia nr.1, boghiul 1, aproximativ 8 metri, pe elementele metalice verticale de prindere.

Deraiere la Balota: cauza accidentului feroviar

Inspectorii AGIFER concluzionează că această deraiere la Balota s-a produs ca urmare a creșterii raportului dintre forța de ghidare și greutatea care acționa pe roata din dreapta a osiei nr. 1, în raport cu sensul de mers a locomotivei împingătoare EA 478, depășinduse astfel limita de stabilitate la deraiere.

Această situație a apărut ca urmare a combinației următoarelor neconformități: existența în cale, la locul producerii accidentului feroviar, a unei zone în care rampa torsionării căii depășea valoarea maximă admisă, precum și depășirea toleranțelor admise la nivelul transversal, fapt care a condus la descărcarea de sarcină a roții din dreapta a osiei nr.1; depășirea variației ecartamentului între punctele premergătoare punctului de deraiere, fapt care a condus la creșterea forței laterale (de ghidare); diferența de sarcină stânga-dreapta la osia nr.1, prima în sensul de mers, fapt care a condus la creșterea descărcarea de sarcină a roții din dreapta a osiei nr.1.

Restricție de viteză neridicată de mai bine de 20 de ani

Ca factor contributiv, în Raport se menționează depășirea termenelor, prevăzute de legislația aplicabilă, pentru efectuarea lucrărilor de reparații periodice ale liniei pe zona producerii accidentului.

Din același document aflăm că viteza maximă de circulație a trenurilor de marfă pe linia nr. 5 abătută este restricționată la 10 km/oră încă din data de 9 iulie 2003 (deci de mai bine de 20 de ani!) de la km 344+060 la km 345+080 din cauza prismei de piatră spartă colmatate, a lipsei de piatră spartă și a defectelor de nivel transversal. Și aici nu vorbim despre o linie de pe o secție de circulație secundară, neinteroperabilă, ci de Magistrala 100.

Resursă umană insuficientă

În fine, la capitolul factori sistemici în document sunt precizate asigurarea unui volum inadecvat al resurselor materiale și umane, în raport cu cel necesar, pentru realizarea mentenanței corespunzătoarea a liniei și menținerea geometriei căii în toleranțele admise și gestionarea ineficace de către administratorul de infrastructură a riscurilor asociate pericolului de depășire a toleranțelor admise ale geometriei căii.

”Astfel, doar prin lucrări de întreținere curentă și intervenții în puncte, șeful de district nu putea realiza cu personalul muncitor existent menținerea suprastructurii căii în limita toleranțelor admise pentru exploatare”, se arată în Raportul de investigare.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Deficit de 52 de lucrători

Districtul de linii nr. 4 Balota din cadrul Secției L4 Drobeta Turnu Severin, pe raza căruia s-a produs accidentul feroviar, are în întreținere 69,593 km convenționali, din care 37,543 km linie curentă, 20,600 km linii din stații și 11,45 km pentru aparatele de cale. La data producerii deraierii mentenanța liniilor și aparatelor de cale de pe raza de activitate a acestui district era asigurată de un șef de district linii, doi șefi de echipă, patru revizori de cale, șapte meseriași de întreținere cale și doi muncitori necalificați.

Inspectorii AGIFER notează că ”personalul muncitor din cadrul acestui district este insuficient, raportat la numărul de kilometric convenționali și la complexitatea lucrărilor de întreținere și reparație a liniei”. Concret, numărul de angajați ca meseriași pentru districtul nr. 4 Balota era la nivelul anului 2024 de 61 de muncitori. ”Comisia de investigare a reținut că la funcția meseriași întreținere cale există un deficit de 52 de lucrători din totalul necesar de 61 de lucrători. Se poate concluziona astfel că, lipsa corelării necesarului de personal cu necesarul de lucrări rezultate în urma recensămintelor efectuate la districtul de linii are implicații directe în activitatea de mentenanță, favorizând manifestarea pericolului de deraiere a trenurilor”, se precizează în document.

Deraieri produse din aceleași cauze

Tot aici se amintesc și alte accidente produse anterior, din aceleași cauze, cum ar fi cel de la data de 24 octombrie 2023 între stațiile CFR Costești și Miroși la km 132+830, unde a deraiat un vagon al trenului nr. 66764, aparținând Grup Feroviar Român SA.

Cu acel prilej, AGIFER a emis o recomandare de siguranță privind evaluarea de către CNCF CFR SA a riscurilor generate de neasigurarea, la nivelul secțiilor de linii, a unui număr suficient de salariați pentru realizarea mentenanței corespunzătoarea a liniei și menținerea geometriei căii în toleranțele admise

Se mai amintește și accidentul feroviar din data de 13 aprilie 2022, la ieșirea din hm Drăgotești, când s-a produs deraierea de toate osiile a locomotivei ED 050 ce remorca trenul nr. 64208, aparținând SNTFM CFR Marfă SA. Și atunci, AGIFER a emis o recomandare de siguranță similară.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share