Scandalul pe tema majorărilor salariale de la Metrorex mocnește, la o scară mai mică, și la calea ferată. Așa cum arată acum proiectul de buget pe 2021 al operatorului feroviar de stat, sunt doar două variante posibile: reduceri de salarii sau concedieri la CFR Călători. Ar mai fi și planul C. De la Costescu.
Adrian Bărbulescu
Club Feroviar a prezentat ieri, în exclusivitate, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al CFR Călători pe 2021, care prevede pierderi uriașe, comparabile cu execuția bugetară dezastruoasă de anul trecut, care a fost influențată de restricțiile impuse de pandemia de coronavirus.
CITEȘTE și EXCLUSIV Bugetul CFR Călători pe 2021 prevede pierderi uriașe. Îngheață salariile
Trecând de aspectele pur financiar-contabile, pe care le-am prezentat detaliat în articolul de ieri, se impune și o analiză din punct de vedere social a acestui proiect de buget. Sigur, și în acest caz totul pleacă tot de la cifre.
Bugetul pe 2020 nu anticipa scăderile induse de pandemie
Bugetul de venituri și cheltuieli al operatorului feroviar de stat pe 2020, așa cum a fost el aprobat prin Hotărârea de Guvern nr 213 din 18 martie 2020 (deci când nimeni nu intuia ce efecte economice va avea pandemia) prevedea la capitolul ”Cheltuieli de personal” suma de 1.080.699 mii lei. Aceeași sumă a figurat și în BVC rectificat al societății, aprobat prin HG nr 861 din 14 octombrie 2020.
În schimb, execuția preliminată pe anul trecut indică la capitolul menționat suma de 960.002 mii lei. Evident, scăderea a fost cauzată de reducerea volumului de activitate al CFR Călători, în condițiile restricțiilor de circulație adoptate în contextul pandemiei de coronavirus. Să nu uităm că o perioadă considerabilă în cadrul societății s-a trecut la reducerea săptămânii de lucru de la cinci la patru zile. În aceste condiții, nici pomeneală de ore suplimentare – abia dacă apucai să-ți faci norma întreagă de lucru.
Majorarea salarială de 5% pune CFR Călători pe patul lui Procust
Ei bine, în proiectul de buget pe anul în curs al CFR Călători, la capitolul ”Cheltuieli de personal” figurează suma de 1.079.830 mii lei. Comparată cu execuția bugetară preliminată, reiese că ea este mai mare cu 12,5% sau cu 119.828 mii lei, în valoare absolută. Dacă însă facem comparația cu suma bugetată la începutul anului trecut, rezultă o scădere.
Or, în luna decembrie 2020 la CFR Călători s-a aplicat o majorare salarială de 5%. Deloc comparabilă ca ordin de mărime cu cea de la Metrorex, de 18%, dar produce fix aceleași efecte. Și asta pentru că se aplică fix aceeași prevedere legală, anume art. 48 alin (3) din Legea Bugetului de Stat nr. 15/2021: ”Operatorii economici prevăzuti la alin. (1) care au înregistrat pierderi și/sau plăți restante la data de 31 decembrie 2020 nu pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2021 creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, determinate de acordarea unor creșteri salariale și/sau de creșterea numărului de personal în anul 2020”.
Cum CFR Călători are și pierderi (584,101 milioane de lei la finele anului trecut, față de preliminatul de 349,751 milioane de lei), și plăți restante (în principal către CFR SA, la tariful pentru utilizarea infrastructurii – TUI), se încadrează în categoria societăților care trebuie să se încadreze în sumele de anul trecut. Un fel de pat al lui Procust.
Varianta A: salariații să accepte scăderea lefurilor
Dar să vedem ce înseamnă asta concret. Dacă s-ar aplica majorarea salarială care a intrat deja în vigoare, de 5%, cheltuielile de personal ar trebui să crească cu 49 milioane de lei (având în vedere că pentru luna decembrie deja au fost plătite salariile mărite). Dacă mai scădem sumele aferente contractelor de mandat, suma suplimentară necesară strict pentru cheltuielile salariale ar fi undeva pe la 48 milioane de lei.
Legea spune că nu se poate. În aceste condiții, soluția cea mai la îndemână ar fi revenirea la nivelul salarial de dinainte de decembrie 2020, adică renunțarea la mărirea cu 5% a lefurilor. Ei bine, legea (de această dată Codul Muncii) spune că nu se poate nici așa, decât dacă fiecare angajat ăși dă acordul în scris că renunță la banii respectivi.
Varianta B: concedieri la CFR Călători
Cum este puțin probabil, spre imposibil, ca acest lucru să se întâmple, rămâne varianta B, și anume operarea de concedieri la CFR Călători. Contabil vorbind, ar trebui disponibilizați 5% din angajați plătiți cu salariul mediu pe companie. Nota de fundamentare a proiectului de buget de venituri și cheltuieli al CFR Călători stipulează faptul că ”numărul de personal prognozat la finele anului 2021 este de 12.514 salariați, iar numărul mediu de salariați estimat este de 12.500 salariați”.
Făcând un calcul simplu, ar trebui concediați 625 de salariați. Dacă însă concedierile se vor face de la birouri, din rândul angajaților cu salarii peste medie, cifra ar putea scădea semnificativ.
Varianta C: ”fentarea” bugetului la rectificare
Mai este posibil și un plan C al conducerii CFR Călători, în frunte cu Dan Marian Costescu. Și anume să treacă prin Guvern bugetul în forma sa actuală, în speranța că la rectificare va reuși să ”fenteze” prevederile Legii bugetului de stat, bizuindu-se pe susținerea sa politică din partea PNL. Rămâne de văzut, însă viitorul nu sună bine.
PS. Așa cum am precizat și ieri, în fondul de salarii nu sunt incluse prima de Paște, prima de Crăciun și prima de Ziua Feroviarului. Paștele este peste două săptămâni.
CFiR, singura platformă de resurse umane care se ocupă strict de domeniul feroviar și cel al transportului urban pe șină, organizează ediţia a IV-a a Târgului de Carieră Feroviară în România, în perioada 20-21 aprilie, online.
|
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail