Site logo
2 iunie 2023

ARF, invenție românească fiind singura instituție europeană care cumpără din fonduri publice material rulant pentru operatorii unei țări, își extinde zona de activitate. După ce a „achiziționat” materialul rulant necesar și a asigurat calitatea „corespunzătoare” a serviciilor de transport, ARF se va ocupa și de servicii de transport rutier oferite de operatori călătorilor pe rutele închise din cauza lucrărilor.

gară de navetiști ultramodernă Mersul Trenurilor 2022-2023

Informațiile oferite sunt vagi și neclare deocamdată, unele repere fiind oferite în declarațiile făcute de șeful ARF, Ștefan Roșeanu agenției de presă Agerpres.

Potrivit acestuia, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a iniţiat discuţii cu CFR SA şi CFR Călători în vederea identificării problemelor ce pot apărea la închiderile totale de trafic pe liniile aflate în proces de modernizare/reabilitare şi introducerea unor servicii temporare de înlocuire cu autocare/autobuze.

În baza prevederilor contractului de servicii publice, operatorii feroviari ar avea, pentru prima dată în istoria recentă, baza legală să contracteze servicii de transport rutier, cu ajutorul cărora să poată oferi servicii publice de înlocuire, integrate serviciilor feroviare comandate de statul român. Astfel, chiar şi într-o localitate unde se închide temporar traficul feroviar, vor ajunge servicii publice ale căii ferate române.

Este însă neclar de ce operatorii nu semnează contracte în nume propriu cu firmele de transport rutier pentru completarea serviciilor de transport feroviar atunci când ei nu pot oferi complet serviciile angajate de ei din cauza stării tehnice a unor rute feroviare.

Transportul rutier public este la rândul lui compensat de stat și ca urmare contractele operatori feroviari -operatori rutieri ar putea avea la bază prețurile compensate la dispoziția părților.

In plus există și alte aspecte:

-În alte țări operatorii feroviari au la dispoziție/în proprietate mijloace de transport rutier pentru realizarea transportului in zone cu cerere mare dar neacoperite de rețea feroviară sau în situații de închidere a liniilor pentru lucrări.

– Ar fi mai simplu o programare din timp a lucrărilor, momentul începerii acestora și durata la nivelul CFR, astfel încât operatorii să poată lua în calcul aceste perioade la momentul întocmirii actelor adiționale CSP.

Nu se știe dacă vreodată CFR SA a comunicat din timp, cu anticipație rezonabilă, închiderea liniilor, perioada pentru care se întâmpla aceasta și dacă a plătit vreodată daune operatorilor dacă nu a respectat termenele.

„Provocările legate de a aplica”

„Am avut discuţii cu CFR SA şi CFR Călători – în calitate de operator naţional cu experienţă de exploatare a întregii reţele naţionale – pentru a identifica provocările legate de a aplica închideri totale de trafic pe liniile cu proiecte de modernizare/reabilitare şi introducerea unor servicii temporare de înlocuire cu autocare/autobuze. Săptămâna viitoare, în corelare şi cu şedinţele CFR SA şi ARF de organizare a planificării mersului de tren 2023/2024 vor începe şedinţe de lucru, iniţial cu operatorii feroviari şi ulterior şi cu alţi jucători instituţionali (inclusiv autorităţi locale şi autoritatea de transport rutier) pentru corelarea procedurilor de lucru pentru fiecare linie in parte”, susține Roşeanu.

Acest demers ar avea ca obiective: reducerea disconfortului călătorilor prin stabilirea unor staţii predictibile de transbordare, semnalizarea adecvată a transbordării şi vânzării biletelor directe CFR+auto, creşterea capacităţii de transport de marfă (care nu poate fi transbordată ca un călător), reducerea timpilor necesari implementării lucrărilor de modernizare, optimizarea resurselor administratorului infrastructurii şi a operatorilor de transport feroviar prin reducerea conflictelor de trafic şi reorganizarea, temporară, a activităţilor de exploatare, reducerea impactului negativ asupra mediului înconjurător prin optimizarea organizărilor de şantier şi a fluxurilor de aprovizionare, creşterea calităţii şi securităţii în muncă prin, de exemplu, optimizarea spaţiilor de odihnă şi recuperare, susține ARF.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share