Respectarea prevederilor legale costă scaunul directorilor de la CFR Călători. Unul dintre aceștia a fost destituit de către șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, deoarece a refuzat să semneze în condiții ilegale un contract cu firma Remarul 16 Februarie deținută de Călin Mitică.
Acest director destituit este Carmen Popescu, director de achiziții din 2018, trecută de joi pe linie moartă de către șeful CFR Călători, omul care a adus în premieră compania la peste un miliard de lei pierderi, Traian Preoteasa.
Carmen Popescu a fost trasă pe linie moartă, adică numită consilier, iar în locul ei a fost numit un alt consilier. Departe a îndeplini rolul gândit inițial, de birou al experților care consiliază un manager, la CFR Călători consilierii joacă mai degrabă rolul de cimitir al elefanților unde sunt împinși cei de care conducerea vrea să scape.
Director destituit după refuz
Revenind la cazul relatat, este vorba de refuzul managerului de achiziții Carmen Popescu de a semna prelungirea unui contract cadru al cărui ultim contract subsecvent era expirat pentru reparații vagoane seria 2049 (expirat la finele lui 2022). Directorul de achiziții a refuzat prelungirea deoarece Remarul 16 Februarie nu s-a achitat de obligațiile contractuale, respectiv nu a livrat patru vagoane. Oficialii Remarul 16 Februarie nu le-ar fi modernizat, dar ar vrea prelungire de contract.
Măsura dispusă de Traian Preoteasa mai are o hibă, şi anume aceea că schimbarea unui director executiv se face conform prevederilor legale doar cu avizul Consiliului de Administrație.
40 de milioane de lei, valoarea contractului subsecvent
Compania CFR Călători a acordat în ultimele zile de valabilitate a unui contract – cadru de trei ani un contract subsecvent de peste 40 de milioane de lei, în pofida disputelor dintre operatorul de stat și firma deținută de Călin Mitică, cauzat de situația celor șase automotoare sechestrate la Cluj.
Contractul a fost atribuit companiei Remarul 16 Februarie în primele zile ale lunii mai 2022 și a prevăzut reparații în sumă de 37,96 milioane de lei pentru modernizare însoțită de reparații tip RG la vagoane seria 2049 și de 4,69 milioane de lei la vagoane seria 8449.
Contractul a fost semnat practic în ultimele zile de valabilitate a unui contract – cadru semnat în 2019 între Remarul 16 Februarie și CFR Călători, care prevedea modernizări însoțite de reparații pentru un total de până la 90 de vagoane, dintre care 81 seria 2049 (valoare maximă a contractului 192 milioane lei) și nouă bucăți seria 8449 (valoare maximă 21,1 milioane lei), respectiv un total de peste 200 de milioane de lei.
Remarul 16 Februarie primește toți banii la seria 8449
La finele contractului – cadru, firma lui Călin Mitică a primit întreaga sumă (maximă) pentru seria 8449 și peste 40% din cea prevăzută în acordul – cadru pentru seria 2049, potrivit calculelor Club Feroviar. Valoarea medie a lucrărilor efectuate pe vagon a fost de 2,85 milioane lei (570.000 de euro) la seria 2049 și de 2,35 milioane lei la seria 8449 (470.000 de euro). O astfel de modernizare este de aproximativ zece ori mai scumpă decât o reparație care costă în jurul a 20.000 de euro.
A fost straniu în atribuirea ultimului contract subsecvent faptul că acordarea acestuia a avut loc în condițiile în care cu aproximativ o lună înainte, în 2022, Ministerul Transporturilor a emis un proiect de act normativ prin care se amână cu o jumătate de an lucrările de reparație a materialului rulant.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail