Site logo
24 mai 2023

În aceste zile se poartă negocieri între administrație și sindicate pe tema CCM la CFR SA în vederea aplicării, de la 1 iulie, a prevederilor Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar. Totodată, din nomenclatorul de funcții dispar funcțiile aferente transporturilor maritime și fluviale, dar și cele din activitatea hotelieră. Cele convenite ar putea rămâne însă doar simple cuvinte așternute pe hârtie, în condițiile în care nici acum bugetul de venituri și cheltuieli pe acest an al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA nu este aprobat.

O primă rundă de negocieri pe tema Contractului Colecticv de Muncă a avut loc marți, între administrația companiei, pe de o parte, și Alianța Națională a Federațiilor Drum de Fier-Elcatel și Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane.

Administrația a venit cu o propunere privind coeficienții de ierarhizare care ar urma să fie aplicați fiecărei funcții începând cu data de 1 iulie. Documentul poate fi consultat dând click mai jos:

Proces verbal negocieri 23.05.2023

”Aplicarea coeficienților de ierarhizare se va face în funcție de studii, de pregătire, de funcție, de gradul unității în care lucrează fiecare angajat. Astfel, se vor aplica majorările salariale de la data de 1 iulie”, a declarat pentru Club Feroviar Florea Dobrescu, președintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier.

El a precizat că valorile prezente în documentul de mai sus reprezintă propunerile administrației CNCF CFR SA și nicidecum cele convenite cu sindicatele: ”Azi (miercuri – n.red.) negocierile vor continua, iar noi vom veni cu propunerile noastre. În funcție de rezultatul negocierilor, se va ajunge la un compromis”.

Nu mai e nevoie de recepționeri și cameriste, după vânzarea Complexului Astoria

DNA s-a pus pe CFR Complexul Astoria SnagovDe asemenea, în nomenclatorul de funcții al CNCF CFR SA s-a făcut ”curățenie”. La divizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, în 1998, compania de infrastructură a preluat în nomenclator și funcții care au trecut în totalitate la SNTFC CFR Călători, cum ar fi conductor tren sau însoțitor de vagon.

Au mai dispărut din nomenclator funcții ca arhivar, dactilograf, secretar dactilograf, desenator tehnic sau bibliotecar. Alte funcții eliminate din listă sunt cele de cameristă și recepționer unitate turistică. Explicabil, din moment ce CNCF CFR SA nu mai are unități turistice, ele fiind trecute la Societatea Feroviară de Turism, acum în faliment. Iar Complexul Astoria de la Snagov a fost vândut anul trecut pentru o sumă de nimic, așa cum am dezvăluit la vremea respectivă.

Marinarii și cârmacii nu mai sunt ceferiști

CCM la CFR SA Patrimoniul CFR Marfă
Nava ferry-boat ”Eforie”

În nomenclator se mai aflau și funcții și meserii din activitatea de transporturi maritime și fluviale, cum ar fi marinar, pontonier, cârmaci, șef timonier, motorist sau șef echipaj. Acestea erau aferente, în ceea ce privește transporturile maritime, celor două ferry boat-uri ale CFR Marfă, Eforie și Mangalia, trase la cheu de ani de zile și fără șanse de a fi repuse în circulație.

De asemenea, la Calafat-Vidin Dunărea era traversată de un ferry-boat care ducea vagoanele de pe malul românesc pe cel bulgăresc și viceversa. După punerea în funcțiune, în 2013, a podului mixt rutier-feroviar Noua Europă, utilitatea traversării fluviului cu bacul a dispărut.

CCM la CFR SA ar putea rămâne doar pe hârtie

Revenind la fondul noului Contract Colectiv de Muncă la CFR SA, acesta poate rămâne doar pe hârtie, în condițiile în care nici acum nu a fost adoptată de Guvern Hotărârea privind aprobarea bugetului de venturi și cheltuieli al companiei pe 2023.

Cum bugetul pe acest an nu este aprobat, se pot face cheltuieli lunare doar în limita a 1/12 din bugetul anului trecut, care însă nu includea majorările salariale prevăzute de Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar. Potrivit acesteia, de la 1 iulie salariile ar trebui să crească, însă ele nu vor putea fi plătite la valoarea majorată.

Dintre marile societăți feroviare de stat, au fost aprobate până acum doar bugetele CFR Marfă și Metrorex. Cele ale CNCF CFR SA și CFR Călători încă mai așteaptă, din cauza unor prevederi contrare ale Legii bugetului de stat pe 2023 și ale Legii 195/2020.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share