Site logo
23 martie 2023

Având o inițiativă lăudabilă, televiziunea națională va difuza zilele acestea un documentar TVR dedicat istoriei căilor ferate din România.

Documentarul prezintă multe aspecte puțin cunoscute chiar și iubitorilor căii ferate din România. Aflăm astfel că trei sferturi din rețeaua de azi a fost construită în timpul Regelui Carol I. Construirea nu a fost nici atunci scutită de scandaluri de corupție și acuze de prețuri umflate.

Documentar TVR dedicat istoriei căilor ferate

„În România trenurilor întârziate și a infrastructurii cu durata de viață depașită, jurnalista Irina Luca ne spune povestea construirii firului de fier care a legat țara. Documentarul în premieră se vede la TVR 1, în 25 martie, ora 14.30. La „Ora Regelui”, pornim sâmbătă, 25 martie, într-o călătorie lungă… de 150 de ani. La TVR 1, de la ora 14.30, aflăm povestea reţelei de cale ferată de la noi din ţară din documentarul în premieră „Firul de fier, calea ferată care a cusut România”, realizat de Irina Luca”, își prezintă producția TVR.

„Înțelegem ce au însemnat trenurile pentru dezvoltarea noastră și cum am ajuns să circulăm acum mai lent decât în urmă cu un secol. Vorbim despre scandalurile vremii: concesiuni, prețuri umflate și lucrări de calitate slabă. Despre dispute politice, „șahul la Rege” și hotărârea lui Carol de a renunța la tron. Suntem, de asemenea, martorii unei reveniri spectaculoase: făurirea unei Românii moderne, occidentale, în care, în mai puțin de 40 de ani, s-au construit 3180 de kilometri de cale ferată, iar la Cernavodă, cel mai complex sistem de poduri din Europa acelor vremuri și al treilea ca lungime din tot ce se proiectase în orice țară, până atunci”, ne dezvăluie realizatoarea documentarului, Irina Luca.

„Călătorim într-o lume unde a fi CFR-ist era o onoare, iar ceasul gării ne-a învățat ce înseamnă punctualitatea”, spun autorii emisiunii.

Aceasta va fi realizată cu ajutorul istoricilor intervievați, anume Vasile Docea, profesor la Universitatea de Vest din Timișoara, editor și traducător al „Jurnalului” lui Carol I, Sorin Cristescu, cercetător științific la Institutul pentru Studii Politice de Apărare și Istorie Militară din București, Toader Popescu, arhitect, autorul cărții „Proiectul feroviar românesc”, Mircea Dorobanțu, directorul Muzeului CFR, Andrei Berinde, autorul proiectului „Tururi ghidate pe drumuri de fier”.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share