Slide


PARTENERI:

După ce a sechestrat șase rame Desiro, Remarul 16 Februarie spune că Reloc nu are ce îi trebuie să repare altele

By

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor s-a pronunțat marți pe contestația depusă în decembrie de Remarul 16 Februarie, firma deținută de omul de afaceri Călin Mitică, privind licitația de reparare R7 a 70 de automotoare Săgeata Albastră.

Contestația a fost depusă în luna decembrie, după ce CFR Călători a anunțat câștigătoare a licitației compania Reloc SA.

Decizia de marți nu conține prea multe detalii, ci doar menționează faptul că admite parțial contestația și dispune remedierea. Ce a cerut Remarul 16 Februarie?

  • anularea adresei prin care firmei i s-a comunicat că oferta sa este inacceptabilă;
  • reevaluarea ofertei cu o constatare a faptului că aceasta este admisibilă tehnic și financiar;
  • o constatare a faptului că oferta Reloc ar fi inacceptabilă;
  • o continuare a procedurii cu desemnarea ofertei Remarul 16 Februarie drept câștigătoare;

Erori de redactare în oferta Remarul 16 Februarie

În contestația depusă, firma clujeană acceptă existența unei erori aritmetice în oferta sa, fapt reproșat și de CFR Călători. Astfel, în loc de 779.000 lei, oferta ar menționa valoarea de 799.000 lei, aceasta fiind o „eroare de redactare”. Comisia a luat în calcul însă valoarea greșită și nu i-a putut ieși valoarea totală menționată de Remarul 16 Februarie pe tot lotul.

Avocații angajați de Remarul 16 Februarie invocă prevederi legale care fac admisibilă o ofertă dacă erorile aritmetice din aceasta „pot fi clarificate”, iar corecțiile pot fi făcute prin „refacerea calculelor aferente”.

Doar noi avem echipamentele. Și tot noi am sechestrat ramele

În contestația făcută de Remarul 16 Februarie, există și aspecte de natură a înfuria sau a provoca zâmbete triste persoaneleor interesate de această licitație.

Compania clujeană cere excluderea Reloc, căci firma din Craiova nu ar avea echipamentele necesare reparației. Ce a reparat Reloc nu ar fi avut transmisii hidraulice și firma craioveană nu ar avea standurile necesare reparației cutiilor de viteză model ZF Ecomat 5HP600R ce intră în dotarea vechilor trenuri nemțești.

Ori formularea unor astfel de reproșuri este nesinceră. Deținerea echipamentelor necesare ar fi obligat firma Remarul 16 Februarie să fie un furnizor perfect, cu maximă seriozitate și lucrări de calitate pentru CFR Călători. În realitate însă, mai multe automotoare Siemens Desiro pot fi considerate sechestrate în curtea fabricii, fiind lipsite de piese de schimb. Între CFR Călători și Remarul 16 Februarie domnește o dispută veche de mai mulți ani, dispută menționată în rapoarte ale Curții de Conturi, ale Corpurilor de Control guvernamentale etc.

Șase automotoare ale statului român, sechestrate la Remarul 16 Februarie de trei ani

Ultima licitație, pentru reparații planificate de tip R7 și R8, a fost câștigată de Remarul în asociere cu o firmă controlată de fostul ministru al Transporturilor, Ioan Rus. Numai că nu toate automotoarele statului român s-au mai și întors de la Cluj-Napoca. Șase dintre acestea sunt sechestrate în curtea reparatorului de material rulant încă de acum trei ani, fără ca cei care s-au perindat pe la conducerea CFR Călători, în speță Dan Marian Costescu și, mai nou, Ovidiu Vizante, să facă o plângere penală în acest sens. S-au mulțumit cu un proces civil, care este tărăgănat în „buna” practică a Justiției românești.

Motivul pentru care cele șase automotoare nu au mai fost returnate este unul simplu: au fost pur și simplu ”canibalizate”. Adică s-au luat piese de pe ele pentru a fi reparate celelalte. Aceste automotoare au făcut obiectul contractului de reparație planificată de tip R8, care presupune intervenții la nivelul ”cutiei” vagonului: scaune, geamuri, instalația de climatizare, sistemul de frânare etc.

Că automotoarele sunt sechestrate ilegal este consemnat și într-un Raport de control la CFR Călători făcut anul trecut de Corpul de control al prim-ministrului. Cu toate acestea, situația a rămas neschimbată și în momentul de față.

Ce presupune licitația actuală

Contractul va fi întins pe 48 de luni, urmând să aibă o valoare minimă estimată de 923.200 lei și una maximă de 149,89 milioane lei, fără TVA.

Reviziile R7 sunt revizii capitale care se fac la 4-5 ani sau la 18.000 ore funcționare, potrivit Ordinului 315 din 2011. Lucrările includ reparaţia grupului power-pack echipat cu motor diesel MTU 6R 183 TD13H și cutie de viteze ZF ECOMAT 5HP600R, dar și alte servicii de reparaţii ce pot fi constatate în prezența recepţiei CFR Călători pe fluxul de revizie tip R7. Lucrările vor fi efectuate la minimum un automotor, maximum 70 de automotoare.

Inițial, pentru licitație și-au arătat interesul patru firme/asocieri, anume RELOC SA, Remarul 16 Februarie, asociată cu RMB Inter Auto, Alstom Transport și PESA Polonia. Oferte au fost depuse însă doar de primele două firme. Oferta companiei Remarul 16 Februarie – RMB Auto a fost descalificată pe motiv că firma în cauză și-a modificat financiar oferta în cursul procedurii și nu a clarificat modificările.

Interesant e faptul că firma asociată cu Remarul 16 Februarie este un dealer auto deținut de fostul ministrul PSD Ioan Rus împreună cu omul de afaceri Ion Țiriac, prin intermediul unui offshore cipriot al acestuia.

RMB Auto este reprezentant zonal pentru şapte dintre cele mai importante mărci de pe piaţa auto: Mercedes-Benz, Mitsubishi, Ford, Hyundai, Jaguar, Land Rover.

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share