Site logo
EXCLUSIV Bucureștenii, puși să meargă pe jos. Gruia Stoica bagă STB în faliment pe mâna rușilor
11 decembrie 2024
STB în falimentSTB în faliment

Societatea de Transport București se află într-o situație incredibilă. Riscă să intre în faliment pentru că nu are bani să cumpere tramvaie produse în Rusia livrate de o societate a lui Gruia Stoica. Așa că bucureștenii ar putea merge în curând pe jos, dacă nu se găsește între timp o soluție miraculoasă.

Când tot românul era preocupat de ce se va întâmpla în turul al doilea al alegerilor prezidențiale, după surpriza de proporții din primul tur, o instanță de judecată arunca bomba, pronunțând o decizie definitivă care ar putea avea efecte devastatoare asupra transportului public din Capitală. Adică ar putea băga STB în faliment.

”Respinge ca neîntemeiată excepţia lipsei de interes invocată de către debitoare (STB SA – n.red.) prin întâmpinare. Respinge ca neîntemeiată excepţia inadmisibilității invocată de către debitoare prin întâmpinare. Admite în parte cererea de chemare în judecată formulată de creditoarea Electroputere VFU Paşcani S.A., în contradictoriu cu debitoarea Societatea de Transport Bucureşti STB S.A. Obligă debitoarea la plata în favoarea creditoarei a unei penalităţi de 0,5% pe zi de întârziere, calculată din valoarea obligaţiei principale, de 305.288.920 lei (fără TVA), datorate de la data pronunţării (05.12.2024) şi până la data executării obligaţiei prevăzute în titlul executoriu reprezentat de decizia nr. 2213/C5/2164/24.10.2022 pronunţată de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, rămasă definitivă prin decizia civilă nr. 3127/20.12.2022 pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti în dosarul nr. 7821/2/2022. Obligă debitoarea la plata către creditoare a cheltuielilor de judecată în cuantum de 5.355,93 lei, reprezentând onorariu de avocat și 20 lei taxă de timbru”, se arată în decizia pronunțată joi, 5 decembrie 2024, de Judecătoria Sectorului 1 București, care este definitivă.

Penalitățile de peste 300.000 de euro/zi ar putea băga STB în faliment

Făcând un calcul simplu, rezultă că STB trebuie să achite către Electroputere VFU Pașcani, societate din Grupul Grampet controlat de Gruia Stoica, penalități de 1.526.444,6 lei pe zi, adică aproximativ 307.000 de euro.

Cum de la data propunțării deciziei și până acum s-a scurs o săptămână, s-au acumulat deja datorii de 2,15 milioane de euro. Și se tot adună. Asta nu e totul, pentru că încă din 2022 instanța a stabilit penalități de 0,1% pe zi pentru nesemnarea contractului, deci suma devine de-a dreptul exorbitantă.

Tramvaie produse în Rusia, vândute în România la suprapreț

tramvaie fabricate în RusiaTrebuie menționat faptul că tramvaiele pe care STB este obligată să le cumpere sunt produse în Rusia, lucru recunoscut chiar de conducerea societății din Pașcani (vezi facsimil).

Mai mult, prețul unui tramvai care ar urma să fie cumpărat de STB este de până la trei ori mai mare decât cel al tramvaielor livrate în Rusia de aceeași firmă.

Federația Rusă este supusă embargoului internațional după ce a invadat Ucraina acum mai bine de doi ani, deci o firmă din România nu ar putea, cel puțin teoretic, să importe tramvaie de acolo. O soluție simplă ar fi ca STB să dea curs executării contractului cu Electroputere VFU Pașcani, apoi să constate că aceasta nu-și poate onora obligațiile privind livrarea și să ceară la rândul ei penalități. Sau chiar să anuleze contractul.

Numai că aici apare un cerc vicios: contractul nu poate fi semnat pentru că în conturile STB nu sunt bani pentru acest lucru. Deci STB nu are bani să semneze contractul, dar trebuie să găsească bani pentru plata penalităților către Electroputere VFU Pașcani.

O altă soluție la îndemână ar fi ca Municipalitatea să aloce către STB banii necesari semnării contractului cu societatea din Pașcani.

Numai că și această posibilitate a fost înlăturată. STB a solicitat chemarea în garanție a Primăriei Municipiului București și a Consiliului General al Municipiului București, însă cererea a fost respinsă definitiv pe 20 decembrie 2022 de către Curtea de Apel București.

Licitația a fost lansată în mandatul Gabrielei Firea

Dar să vedem cum s-a ajuns la această situație. STB a lansat licitația pentru 40 de tramvaie de 18 metri lungime în septembrie 2019, atunci când la conducerea Primăriei Capitalei se afla Gabriela Firea.

Pe 31 iulie 2020, Electroputere VFU asociată cu Reloc SA (ambele din Grupul Grampet al lui Gruia Stoica) a câștigat, pentru suma menționată anterior, licitația de furnizare a 40 de tramvaie cu lungimea de 18 metri, cu posibilitatea de achiziție a încă 60 de unități.

La momentul lansării licitației, în conturile STB exista suma necasară achiziției acestor tramvaie. Numai că între timp, Gabriela Firea băgase, practic, Primăria în faliment, iar nici instituțiile din subordine nu stăteau deloc bine din punct de vedere financiar. În decembrie 2019, așa cum am scris atunci, STB a fost nevoită să pună gaj la Fisc 10 tramvaie, 995 de autobuze, 65 de troleibuze, alte utilaje, precum și sediul central al societății, pentru a putea obține reeșalonarea unei datorii de 231 milioane de lei. Deci nici poveste de bani pentru investiții.

Anularea din prag de Revelion și ”scrisoarea pierdută” a lui Nicușor Dan

Pe 31 decembrie 2020, când deja în fruntea Primăriei Capitalei se afla Nicușor Dan, procedura de achiziție a fost anulată de directorul general al STB de la vremea respectivă, Mihai Petcu. Decizia de anulare a licitației nu a fost însă luată de Petcu de capul lui.

Și acum suntem în măsură să vă prezentăm motivația acestei decizii: o adresă primită de STB de la Cabinetul Primarului General chiar în prag de Revelion. Puteți consulta documentul integral aici:

Adresa Primar General

”Situația financiară a Primăriei Municipiului Bucureşti în anul 2020 a fost extrem de dificilă, din veniturile la bugetul local estimate inițial la 7,2 millarde lei fiind realizate venituri de 4,3 miliarde lei. În plus, întrucât începând cu 07.08.2020 Trezoreria Municipiului Bucureşti a comunicat poprirea conturilor Primăriei Municipiului Bucureşti (falimentul în care spuneam anterior că a băgat Gabriela Firea Primăria – n.red.), în conformitate cu prevederile legale, nu au mai putut fi plătite investiţii. Este motivul pentru care alocările pentru investitii în transportul public au fost de doar 20,3 milioane lei. Situaţia financiară a Primăriei Municipiului Bucureşti pentru anul 2021 este şi mai dificilă, datoriile curente ale Primăriei Municipiului Bucureşti la 31.12.2020 depăşind 2 miliarde de lei. Efectele economice ale crizei sanitare nu pot fi preconizate. În aceste condiţii, sumele din bugetul local care pot fi alocate pentru investiţii în transportui public (şi în general în investiţii) în anul 2021 vor minore. În concluzie, nu există posibilitatea finanţăril obiectivului de investiţii ”.

Garanție de doar doi ani

În adresă se mai arată că primarul general nu consideră oportună această investiție și se enumerau și motivele. În primul rând, se menționa necesitatea cumpărării de tramvaie cu dimensiuni standardizate, de 27-36 m, fiind precizat faptul că utilitatea tramvaielor de 18 m este limitată la câteva trasee secundare.

În adresă era criticat și prețul unui tramvai de 18 m, apropiat de preţui unui tramvai din clasa 27-36 m. De asemenea, se invocau durata de viaţă de doar 17 ani, garanţia de doar doi ani (la cele cumpărate de la Astra Vagoane Călători și care circulă deja de doi ani în Capitală garanţia este de cinci ani) și obligativitatea inspecţiei tehnice zilnice pentru verificarea stării normale de funcţionare.

Documentul a dispărut din dosarul judecătorilor

Documentul pe care vi-l prezentăm noi acum a fost depus inițial la dosarul din instanță în care STB cerea chemarea în garanție a PMB și a CGMB.

Însă el între timp a dispărut de la dosar, iar în lipsa acestuia, așa cum am arătat mai sus, Curtea de Apel București a decis să respingă solicitarea de chemare în garanție a celor două instituții. Dacă hârtia ar fi ajuns pe masa judecătorilor, poate alta ar fi fost decizia lor. Și poate nu ar mai fi existat riscul să intre STB în faliment.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share