Bugetul CFR Marfă pe 2022, obținut în premieră de Club Feroviar, prevede pierderi echivalente cu peste 80 de milioane de euro, în creștere cu peste 28% față de cele consemnate la finele anului trecut. Un aspect pozitiv al proiectului de buget pe anul în curs al operatorului național este că investițiile sunt prevăzute a fi mai mult decât duble față de cele din 2021.
Veniturile totale progonozate pentru anul în curs, de 540.071 mii lei, sunt identice cu cele consemnate în 2021. O mică diferență se constată la veniturile din exploatare – 538.403 mii lei, față de 538.397 mii lei.
Bugetul CFR Marfă pe 2022. Pentru prima oară sunt prognozate pierderi
În ceea ce privește cheltuielile totale, acestea sunt estimate la 951.192 mii lei, în creștere cu 10,48% față de anul trecut, când au fost de 861.941 mii lei. Pe cale de consecință, rezultatul brut pe 2022 indică o pierdere de 412.036 mii lei (echivalentă cu peste 83 milioane de euro), în creștere față de cea consemnată anul trecut, de 321.456 mii lei.
Bugetul din acest an vine cu o premieră, și anume sunt asumate pierderile încă de la întocmirea lui. Cel de anul trecut prognoza un profit de 33.040 mii lei, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar, iar cele din anii precedenți erau construite pe rezultat zero. Evident, când se trăgea linie la finele anului, lucrurile se dovedeau a fi exact pe dos, înregistrându-se pierderi.
Se majorează semnificativ investițiile, scad plățile restante
Ca un aspect pozitiv, trebuie remarcat faptul că în proiectul de buget cheltuielile pentru investiții sunt prognozate să crească cu 116,74% față de valoarea consemnată anul trecut, mai exact de la 39.326,27 mii lei la 85.234,95 mii lei.
O altă ”bilă albă” o constituie (evident, dacă se va și realiza) scăderea cu 54,55% a plăților restante înregistrate de Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă, de la 4.144.404 mii lei în 2021 la ”doar” 1.683.605 mii lei în 2022. Și creanțele restante scad, însă doar cu 1,77%, de la 422.219 mii lei la 414.730 mii lei.
Crește numărul de angajați, cresc și salariile
După ce anul trecut au avut loc concedieri masive, pentru acest an sunt prognozate angajări la CFR Marfă.
Astfel, numărul angajaților CFR Marfă la finele anului trecut a fost de 3.365, iar pentru sfârșitul lui 2022 se prognozează că acesta va crește la 3.414. Rezultă deci un plus de 49 de salariați. Ce-i drept, cifra este mai mică cu 12,5%, dacă ne raportăm la numărul mediu de salariați consemnat la nivelul anului 2021, de 3.904.
Câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială crește cu 15,24%, de la 5.181,74 lei brut în 2021 la 5.971,27 lei brut în 2022. Același câștig mediu lunar pe salariat, recalculat conform Legii bugetului de stat, crește cu 6,15% comparativ cu anul precedent, de la 5.181,74 lei brut la 5.500,29 lei.
De remarcat că la nivelul întregii societăți feroviare cheltuielile cu salariile scad ușor, de la 229.166 mii lei în 2021 la 229.080 mii lei în acest an. Pe de altă parte, crește cu 24,44% valoarea bonusurilor, de la 15.061 mii lei anul trecut la 18.742 mii lei în anul curent.
Cresc cu 4,29% și cheltuielile aferente contractului de mandat (indemnizația directorului general) și ale altor organe de conducere și control, comisii, comitete, de la 583 mii lei la nivelul anului 2021 la 608 mii lei în cursul acestui an.
Rămâne de văzut dacă bugetul CFR Marfă pe 2022 va fi aprobat de Guvernul României în această formă și, mai ales, dacă cifrele de la finele anului vor confirma previziunile cuprinse în acest proiect întocmit de conducerea societății, în frunte cu directorul general Mihai Frăsinoi.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail