Site logo
EXCLUSIV. Cătălin Drulă  pregătește dizolvarea Metrorex. Decizia finală va fi luată  luni
24 iulie 2021

Conducerea Ministerului Transporturilor se pregătește să treacă la dizolvarea Metrorex, invocând pierderile mari ale societății de transport subteran din Capitală.  Deja a fost convocată ședința Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor pentru a se lua această decizie. Vineri, decizia a fost amânată pentru luni, 26  iulie.

Adrian Bărbulescu

dizolvarea MetrorexMutarea a fost pregătită încă de acum două săptămâni. ”Membrii Consiliului de Administrație, reuniți în ședința Consiliului de Administrație din data de 09.07.2021, stabilesc convocarea Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor pentru data de 23.07.2021 (ieri, vineri – n. red.), având ca punct pe ordinea de zi luarea unei decizii în conformitate cu dispozițiile art 153^24 din Lega societăților br 31/1990”, se arată în decizia semnată de președintele Consiliului de Administrație al Metrorex, Răzvan Andrei Terecoasă.

Dizolvarea Metrorex, pe baza Legii 31/1990, amânată pentru luni

insolvența CFR CălătoriDar să  vedem ce se stipulează la articolul de lege invocat în această Hotărâre a CA al Metrorex, potrivit portalului legislativ Lege5.ro:

” (1) Dacă consiliul de administrație, respectiv directoratul, constată că, în urma unor pierderi, stabilite prin situațiile financiare anuale aprobate conform legii, activul net al societății, determinat ca diferență între totalul activelor și totalul datoriilor acesteia, s-a diminuat la mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social subscris, va convoca de îndată adunarea generală extraordinară pentru a decide dacă societatea trebuie să fie dizolvată.

(2) Prin actul constitutiv se poate stabili ca adunarea generală extraordinară să fie convocată chiar și în cazul unei diminuări a activului net mai puțin semnificativă decât cea prevăzută la alin. (1), stabilindu-se acest nivel minim al activului net prin raportare la capitalul social subscris.

(3) Consiliul de administrație, respectiv directoratul, va prezenta adunării generale extraordinare întrunite potrivit alin. (1) un raport cu privire la situația patrimonială a societății, însoțit de observații ale cenzorilor sau, după caz, ale auditorilor interni. Acest raport trebuie depus la sediul societății cu cel puțin o săptămână înainte de data adunării generale, pentru a putea fi consultat de orice acționar interesat. În cadrul adunării generale extraordinare, consiliul de administrație, respectiv directoratul, îi va informa pe acționari cu privire la orice fapte relevante survenite după redactarea raportului scris”.

Cu alte cuvinte, negru pe alb, dizolvarea societății Metrorex. Deocamdată nu a fost luată o decizie, deoarece vineri ea a fost amânată pentru luni, însă intenția conducerii actuale a Ministerului Transporturilor, în frunte cu Cătălin Drulă (membrii AGA sunt numiți de el) este evidentă: dizolvarea Metrorex.

”Blonda lui Drulă”, în AGA Metrorex

director al Direcției de Transport FeroviarDin Adunarea Generală a Acționarilor Metrorex face parte inclusiv Ana-Maria Dascălu, numită cu delegare ca șefă a Direcției de Transport Feroviar din Ministerul Transporturilor.

Ea a absolvit în 2014 Facultatea de Drept din cadrul Universității București, iar apoi a terminat un Master în Drept Internațional Public la aceeași instituție de învățământ superior.

Noua șefă a DTF a lucrat doar în sectorul de stat. Singura sa tangență cu sectorul privat a fost în anul 2 de facultate, când a făcut un stagiu de practică de 12 zile (4-15 iulie 2011) la Direcția Juridică a Omniasig Vienna Insurance Group S.A. Ea ocupă funcția de director al DTF cu delegare, iar postul nu a fost scos la concurs până î n momentul de față.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Prin dizolvarea Metrorex, Cătălin Drulă va scăpa de liderii sindicali incomozi

directorul Metrorex cu pușcăria Cotizațiile sindicaliștilor de la metrou evacuarea USLM insolvența Metrorex grevă la metrouDizolvarea societății Metrorex și apoi înființarea uneia noi care să se ocupe de transportul subteran din București ar veni în sprijinul a ceea ce a vrut ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, încă de la preluarea mandatului.

Odată dizolvată Metrorex, Contractul Colectiv de Muncă aflat în vigoare își pierde valabilitatea pentru majoritatea angajaților. El va rămâne valabil doar pentru cei câțiva salariați care vor rămâne angajați ai societății aflate în proces de dizolvare, pentru a rezolva problemele de ordin birocratic.

Ceilalți aproximativ 5.000 de angajați vor fi preluați (atenție, nu toți!) de noua societate, care, evident, va avea o nouă grilă de salarizare. Procesul de transfer al angajaților va fi și un prilej de a scăpa de liderii incomozi ai Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, în frunte cu Ion Rădoi. Mai mult ca sigur, aceștia nu vor mai fi angajați la noua societate.

Modelul patentat de Traian Băsescu în urmă cu 23 de ani

alegerile localeApoi, noua companie de transport public subteran va scăpa de datorii. Un model patentat deja de Traian Băsescu în 1998, atunci când a fost divizată Societatea Națională a Căilor Ferate Române (SNCFR).

Datoriile uriașe acumulate la bugetul statului și la furnizori au rămas în ograda SNCFR, societate care mai avea un președinte, o  secretară, un șofer și  alți câțiva angajați, iar noile companii feroviare înființate au plecat la drum ”curate”. Că între timp s-au acumulat din nou datorii mari, asta e cu totul altă poveste.

Cătălin Drulă a mai vorbit de insolvența Metrorex, dar nu și de dizolvare

Este pentru prima oară când se pune problema ca Metrorex să fie dizolvată. Până acum, ministrul Cătălin Drulă a vorbit doar de intrarea societății în insolvență, ceea ce este cu totul alt lucru.

”Am vorbit cu unii angajați. În an de pandemie nu se aștepta nimeni să aibă această creștere (este vorba de creșterea salarială de 18% prevăzută de Contractul Colectiv de Muncă și pe care Cătălin Drulă a încercat, fără succes, s-o anuleze în instanță – n.red.). Această creștere poate fi eventual acordată eșalonat. Mai există varianta reducerii de personal, sau compania, varianta cea mai neplăcută, va intra în insolvență. Nu cred că-și dorește nimeni asta, dar este o variantă”, spunea ministrul Transporturilor la finele lunii martie.

UPDATE Ministerul Transporturilor neagă intenția de dizolvare a Metrorex. Neconvingător

angajări la Ministerul Transporturilor Bugetul Palat CFR pe 2021 sectorul feroviar la Ministerul Transporturilor reorganizarea Ministerului Transporturilor Ministerul Transporturilor către USR secretar de stat pe domeniul feroviar incendiu la Ministerul Transporturilor coronavirus în centralul CFR Valoarea de inventar pentru Palatul CFR sindicalist în conducerea Ministerului Transporturilor situația CFR Marfă mutarea Ministerului Transporturilor la Iași director general al CFR Călători Consiliu de Administrație al CFR rectificare bugetară consilier la Ministerul Transporturilor secretar general la Ministerul Transporturilor Ludovic Orban revine la Ministerul Transporturilor secretar de stat pe domeniul feroviar Mircea Florin BibanDupă publicarea acestui articol,  Ministerul Transporturilor a trimis un punct de vedere oficial, pe care-l publicăm integral în cele ce urmează, potrivit deontologiei jurnalistice, cu toate că nu lămurește întrutotul problema:

”MTI respinge cu fermitate ideea că ar exista orice intenție de dizolvare a companiei Metrorex și orice aluzie despre intențiile ministrului Cătălin Drulă. În AGA de vineri, 23.07, CA al Metrorex și-a îndeplinit obligația legală de a informa acționarul despre situația activelor companiei. De altfel, situația datează din 2018, de unde rezulta că CA-urile precedente și-au ignorat obligațiile legale. AGA a cerut CA al Metrorex să elaboreze o analiză și să vină cu propuneri pentru rectificarea situației, ceea ce înseamnă vădit că nu există intenție de dizolvare, ci dimpotrivă, de rezolvare a situației financiare a companiei. În plus, AGA programată luni, 26.07, are o cu totul altă temă decât situația activelor nete”.

Facem precizarea că, așa cum evidențiază și punctul de vedere al MTI, situația datează încă din 2018 și că ea era cunoscută de oficialii ministerului, pentru că, în fiecare an, era aprobat bugetul de venituri și cheltuieli al Metrorex, din care putea fi observată situația financiară alarmantă. Așa cum am precizat și în articol însă, este pentru prima oară când se pune pe tapet problema dizolvării societății, pe modelul RADET.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share