După ce 2023 a fost anul cu zero inaugurări, în 2024 au fost recepționați 77 km de cale ferată modernizată, potrivit datelor furnizate de administratorul infrastructurii la solicitarea Club Feroviar. Numărul de kilometri recepționați este mult mai mic față de cel estimat de CNCF CFR SA la începutul anului, de 298,55 km.
Să vedem ce ”tăieri de panglici” au avut loc în acest an. În 2024, la nivelul activității Sectorului Proiecte cu Finanțare Externă (SPFE) al CNCF CFR SA, lucrările sunt finalizate pe 77 km de cale ferată, astfel:
– 12,86 km: București – Giurgiu, lot 1: Pod Giurgiu;
– 23,287 km: Lucrări de tip „Quick Wins” la nivelul SRCF Craiova, Galați și Timișoara pe 16 loturi;
– 13,7 km pe tronsonul Km 614 – Simeria (finalizați 13,75 km CF pe Subtronsonul 2a, km 614 – Cap Y Bârzava);
– în cursul lunii decembrie a acestui an au mai fost făcute recepții parțiale pe 28,16 km de cale ferată, de pe același subtronson 2a.
Detaliat, proiectele finalizate le puteți consulta în tabelul de mai jos:
Proiect | Km
|
Valoare
mil. lei fără TVA |
Ordin de începere | Antreprenor |
Ø București – Giurgiu, lot 1, Pod Giurgiu | 12,86 | 654,03 | 04.01.2021 | PORR Construct |
Ø Km 614 – Bârzava | 41,91 | 1.754,96 | 27.07.2017 | Asocierea Webuild-FCC-Salcef-GTS lot 2a |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Craiova – Lot 18 – Pitești – Pârvu, fir I, km 111+950 – 113+150 | 1,2 | 11,04 | 28/12/2022 | Intens Prest |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Craiova – Lot 19 – Bradu de Sus – Costești, fir I, km 117+230 – 118+350 | 1,12 | 7,74 | 28/12/2022 | Intens Prest |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Craiova – Lot 20 – Pârvu – Fâlfani, fir I, km 127+500 – 129+500 | 2 | 11,33 | 28/12/2022 | Intens Prest |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Craiova – Lot 21 – Fâlfani – Stolnici, fir I, km 138+050 – 138+130 | 0,08 | 0,984 | 28/12/2022 | Intens Prest |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Craiova – Lot 22 – Stolnici – Hârsești, fir I, km 146+100 – 146+642 | 0,542 | 3,69 | 28/12/2022 | Intens Prest |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Craiova – Lot 23 – Stolnici – Corbu, fir I, km 149+950 – 150+9000 | 0,95 | 9,81 | 28/12/2022 | Intens Prest |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Craiova – Lot 26 – Pielești – Pielești, fir I, km 235+550 – 235+700 | 0,15 | 1,98 | 28/12/2022 | Intens Prest |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Galaţi – 6 loturi, Lot 1: Stația Cosmești, fir I+II, km 229+390 – 229+545 | 5,87 | 6,19 | 02/02/2023 | Wiebe Romania SRL |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Galaţi – 6 loturi, Lot 2: Stația Cosmești, fir I+II, km 230+440 – 230+606 | 5,95 | 6,27 | 02/02/2023 | Wiebe Romania SRL |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Galaţi – 6 loturi, Lot 3: Racordare Stația Cosmești – Stația Tecuci Nord, linie simplă, km 235+520 – 237+600 | 21,17 | 21,17 | 02/02/2023 | Wiebe Romania SRL |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Galaţi – 6 loturi, Lot 4: Stația Cosmești – Stația Tecuci Sud, fir II, km 235+520 – 237+600 | 16,98 | 16,98 | 02/02/2023 | Wiebe Romania SRL |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Galaţi – 6 loturi, Lot 5: Stația Tecuci – Stația Tecuci Nord, linie simplă, km 238+250 – 241+000 | 12,48 | 12,47 | 02/02/2023 | Wiebe Romania SRL |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Galaţi – 6 loturi, Lot 6: Stația Adjud – Stația Borzești, linie simplă, km 0+000 – 2+545 | 10,63 | 10,62 | 02/02/2023 | Wiebe Romania SRL |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Timișoara, lot 3: Linia CF 116, între km 79+500 – km 79+845, fir I | 0,35 | 1,45 | 16/11/2022 | SC Europan Prod SA – SC Construcții Feroviare Drumuri Poduri SRL – SC Construcții Complexe Buzău SA – SC Daria Const SRL |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Timișoara, lot 4: Linia CF 116, între km 79+878 – km 82+100, fir I | 2,22 | 9,08 | 16/11/2022 | SC Europan Prod SA – SC Construcții Feroviare Drumuri Poduri SRL – SC Construcții Complexe Buzău SA – SC Daria Const SRL |
Ø ”Quick Wins” – SRCF Timișoara, lot 5: Linia CF 116, între km 82+100 – km 84+710, fir I | 2,61 | 15,62 | 16/11/2022 | SC Europan Prod SA – SC Construcții Feroviare Drumuri Poduri SRL – SC Construcții Complexe Buzău SA – SC Daria Const SRL |
Ø pod km 36+673 (de pe linia CF Simeria – Livezeni, Directa I și II, între stațiile Subcetate și Băiești, jud. Hunedoara) | 1 pod | 24,99 | 26.05.2022
|
SC Confer Group SRL – SC Radaria SRL |
Ø podeț km 286+035 (din Filiași, jud. Dolj) | 1 podeț | 30,50 | 25.01.2024
|
Asocierea S.C. Arcada Company S.A. – S.C. Daria Const S.R.L. |
Ø Execuție lucrări și ERTMS Subtronsonul 2a: Km 614 –Bârzava | 41,91 | 1.754,96
|
27.07.2017 | Asocierea Webuild – FCC –Salcef – GTS lot 2a
|
Doar 77 km de cale ferată modernizată recepționați, din cei aproape 300 promiși
La finele anului trecut, CNCF CFR SA ne răspundea oficial că în cursul anului 2024 ar urma să fie inaugurați 298,55 km de cale ferată modernizată. Ar fi trebuit să fie anul marilor inaugurări, așa cum am scris atunci. Nu s-a întâmplat așa, dar măcar am avut parte de tronsoane recepționate, nu ca în anul 2023, când nu a avut loc nicio recepție.
Potrivit cifrelor centralizate de Club Feroviar pe baza datelor furnizate de-a lungul anilor de CFR SA, situația se prezintă în felul următor în perioada 2019-2023:
2019 166,86 km Detalii AICI
2020 71,88 km Detalii AICI
2021 33,02 km Detalii AICI
2022 13,39 km Detalii AICI.
2023 0 km Detalii AICI.
2024 77 km.
Am întrebat administratorul infrastructurii din ce cauză au apărut întârzierile. Iată răspunsul: ”Principalele cauze ale întârzierilor din implementarea proiectelor sunt generate de perioada lungă a procedurilor de achiziții, care includ și perioada de finalizare/soluționare a contestațiilor depuse, necesitatea exproprierilor suplimentare, durata mare a obținerii acordului de mediu, solicitări de aprobare și aplicare a prevederilor legale pentru ajustarea prețurilor, întârzieri în furnizarea materialelor generate de pandemia Covid, precum și declanșarea războiului din Ucraina etc. Ca urmare a adaptării proiectelor tehnice la situația din teren, duratele de execuție sunt influențate de mobilizarea redusă a unor antreprenori, raportat la volumul de lucrări. De asemenea, apariția unor situri arhelologice, scoaterea din circuit a fondului forestier sau necesitatea relocării unor utilități neidentificate generează întârzieri în implementarea proiectelor de lucrări”.
Proiecte lansate în 2024
Acestea au fost proiectele recepționate. Să vedem acum și ce lucrări au fost lansate și contractate de-a lungul anului acesta:
Proiecte în diferite etape de achiziție
|
km | Valoare estimată proiectare și execuție lucrări (milioane lei fără TVA) |
Craiova – Drobeta Tr. Severin – Caransebeș, 6 loturi | 225 | 19.547,9 |
București – Giurgiu, etapa 2 | 55 | 2.711,4 |
Port Constanța, etapa II | Port 2 | 558,64 |
Port Constanța, etapa III | Port 3 | 619,5 |
Dărmănești – Vicșani – Frontieră, electrificare | 30 | 197,81 |
Implementarea sistemului de management a traficului (ERTMS) între Predeal – București – Constanța |
1 lot |
133,8 |
Proiect în execuție | km | Valoare
Mil. lei fără TVA |
OI | Antreprenor |
Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța – Etapa I, Valu lui Traian | 36 | 377,51 | 30.04.2024 | Asocierea BAWI SRL (lider) – Swietelsky SRL |
Modernizare/reabilitare – Stația Cf Beclean Pe Someș (proiectare și execuție) | 1 st
cf |
37,24 | 24.04.2024 | Construct I.N.G. (lider), ISPCF, Prima Construct, Pro Ami’s Consulting S.R.L. |
Modernizare/reabilitare Dej Călători (proiectare și execuție) | 1 st
cf |
31,06 | 31.10.2024 | Construct I.N.G. (lider), ISPCF, Prima Construct, Pro Ami’s Consulting S.R.L. |
Modernizare/reabilitare Costinești Tabără (proiectare și execuție) | 1 st
cf |
14,06 | 10.06.2024 | Asocierea SC Construct ING SRL – ISPCF S.A. – S.C. Arcada Company S.A. – S.C. Spiact Craiova S.A. – Pro Ami’s Consulting S.R.L. |
Modernizare stația Neptun hc (proiectare și execuție) | 1 st
cf |
16,57 | 10.06.2024 | Asocierea Construct ING SRL – ISPCF – S.C. Arcada Company S.A. – S.C. Spiact Craiova S.A. – S.C. Pro Ami’s Consulting S.R.L. |
Modernizare/reabilitare stația Ciulnița (proiectare și execuție) | 1 st
cf |
27,40 | 22.07.2024 | Asocierea Construct ING SRL – ISPCF – Arcada Company S.A. – SPIACT Craiova S.A. – Pro Ami’s Consulting S.R.L. |
Modernizare/reabilitare stația Orșova (proiectare și execuție) | 1 st
cf |
7,95 | 01.07.2024 | Asoc. UBI Construct – Trovacasa |
Modernizare/reabilitare stația Băile Herculane (proiectare și execuție) | 1 st
cf |
17,01 | 02.09.2024 | Asocierea Gdo Mov Impex SRL (lider), GLB Transark |
Modernizare/reabilitare stația Aiud (proiectare si execuție) | 1 st
cf |
8,90 | – | SC Drum Asfalt SRL |
Modernizare/reabilitare Stația Teiuș (proiectare si execuție) | 1 st
cf |
16,40 | – | SC Drum Asfalt SRL |
Modernizare/reabilitare stația Războieni (proiectare si execuție) | 1 st
cf |
12,91 | – | SC Drum Asfalt SRL |
Lucrări din fonduri proprii ale CFR SA, pentru eliminarea restricțiilor de viteză
Dincolo de cei 77 km de cale ferată modernizată prin proiectele cu finanțare externă, pe parcursul anului 2024 s-au mai derulat și lucrări din fonduri proprii ale CFR SA. Anul acesta au fost reparați 339,369 km de cale ferată, prin eliminarea a 381 de restricții de viteză, din care 296 de restricții de viteză, în lungime de 204 km, au fost eliminate prin intermediul fondurilor proprii ale CNCF CFR SA.
Iată câteva exemple:
– pe linia 100 au fost ridicate mai multe restricții de viteză;
– pe fir I, stația Răcari, km CF 278+700/278+850, cu restricție de viteză (rv) de 70 km/h, s-a ridicat la 120 km/h, fir II Gura Motrului – Butoiești, km CF 296+300/550;
– pe fir I Zăvideni – Fișcălia, km CF 251+700/232+050, de la 50 km/h la 120 km/h;
– pe linia 300, fir I, stația CF Brazi, km CF 50+450/750, rv de 90 km/h a fost ridicată la 140 km/h;
– pe linia 500, fir II Săbăoani – Roman, km CF 349+450/350+500, rv de 70 km/h a fost ridicată la 120 km/h;
– pe linia 600, fir I Zorleni – Bârlad, km CF 293+700/294+800, rv de 30 km/h a fost ridicată la 100 km/h;
– pe linia 800, fir I București Băneasa – Pantelimon, km CF 14+000/700, rv de 100 km/h a fost ridicată la 160 km/h.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail