O șină ruptă la metrou a dat peste cap luni, timp de aproape cinci ore, circulația trenurilor pe Magistrala 1. Inițial, conducerea Metrorex a încercat să țină incidentul la secret, însă faptele au ieșit la iveală în cele din urmă. Rămân însă multe întrebări la care nu avem răspunsuri. Și va trebui să primim, căci dacă nu e găsit nimeni vinovat înseamnă că pagubele vor fi suportate de toți românii care plătesc taxe și impozite.
Ruptura șinei a fost semnalată încă de la ora 10 dimineața, însă incidentul a fost ținut ”sub preș”. S-a publicat doar un comunicat sec pe site-ul Metrorex, prin care călătorii erau informați că se circulă în sistem pendulă pe Magistrala 1 a metroului bucureștean, fără a se preciza și cauza din care se întâmplă acest lucru.
Comunicat ascuns și incomplet
Comunicatul cu pricina nu a fost distribuit și jurnaliștilor pe grupul de WhatsApp destinat comunicării (pe care de la o vreme doar administratorii pot posta) și nici nu a fost trimis pe email ziariștilor acreditați.
El nu a fost pus nici măcar pe contul oficial de Facebook al Metrorex, unde ultima postare este din data de 12 decembrie (joia trecută), referitoare la emiterea Ordinului de Începere a Execuției Lucrărilor pentru stația Ion I.C. Brătianu de pe viitoarea Magistrală 6 de metrou, Secțiunea Nord. De altfel, cu mici excepții, pe contul de Facebook al Metrorex nu se pun decât informații legate de lucrările aflate în curs, niciodată despre disfuncționalități în circulația trenurilor. Spre comparație, Societatea de Transport București STB SA are de ani buni un cont de X (anterior Twitter) prin care călătorii sunt informați în timp real cu privire la accidente, defectări de vehicule, devieri de trasee etc. Informațiile sunt disponibile, tot în timp real, și pe aplicația STB pentru telefonul mobil.
Opinia publică a aflat ce s-a petrecut nu de la Metrorex, ci de la Club Feroviar
Între timp, Club Feroviar a aflat de incidentul de la stația de metrou Obor și a publicat ceea ce s-a petrecut.
Deja jurnaliștii începuseră să pună insistent întrebări pe grupul de WhatsApp dedicat comunicării cu Ministerul Transporturilor. De altfel, este și singurul rămas ”la liber”, căci în ultima perioadă toate grupurile dedicate comunicării ale societăților feroviare (CFR Călători, CFR SA și Metrorex) au fost trecute în modul în care doar administratorii pot posta.
În jurul orei 12,30 a venit și poziția oficială a Metrorex, mai întâi distribuită de Biroul de Presă al ministerului și abia apoi de către comunicatorii societății de transport subteran. Poziție în care nu se preciza din ce cauză se circulă în sistem pendulă, adică șină ruptă la metrou. Abia o oră mai târziu, într-o actualizare trimisă de comunicatorii Metrorex, se menționa cauza, însă într-o formulare mai ”delicată”, și anume ”defecțiune apărută la șină”. Ulterior, comunicarea a mers bine, iar ultima informație a fost că la ora 14,50 circulația a fost reluată în condiții normale pe Magistrala 1.
Șină ruptă la metrou, descoperită de un mecanic destoinic
Acestea fiind spuse, să vedem cine putea să prevină ceea ce s-a întâmplat și cine putea să limiteze pagubele produse.
”Datorită mecanicului bine pregătit cu sarcini în siguranța circulației care a sesizat la timp eventualul pericol ce putea duce la posibilitatea unui eveniment de cale ferată extrem de grav ce putea aduce pagube materiale majore și accident grav al călătorilor, mulțumiri Metrorex pentru personalul bine calificat. Bravo, Marinoiu!”. Acesta este unul dintre mesajele de felicitare la adresa lui George Valentin Marinoiu, mecanicul care a sesizat ruptura șinei, mesaj care circulă pe grupurile private ale angajaților de la Metrorex.
Club Feroviar a încercat să vorbească cu mecanicul trenului, însă acesta a refuzat, pe motiv că nu vrea să aibă probleme cu conducerea. Îi respectăm discreția și disciplina și îl felicităm pentru ceea ce a făcut luni dimineața!
Cum s-a făcut revizia căii pe timp de noapte?
Am vorbit însă cu mai multe surse din cadrul Metrorex, care ne-au adus la cunoștință detalii incredibile din acest caz.
În primul rând, se pune o întrebare legitimă. Din moment ce revizia căii de rulare trebuie făcută obligatoriu în fiecare noapte, cum s-a făcut ea în noaptea de duminică spre luni? Și cum nu a fost observată fisura sau ruptura șinei de pe firul II dintre stațiile Piața Iancului și Obor? Orice neregularitate trebuia semnalată în scris, astfel încât cei îndrituiți să poată lua măsurile de remediere necesare.
De ce impiegatul nu a oprit circulația sau măcar să reducă mai mult viteza?
În al doilea rând, după ce a fost semnalată ruptura șinei de către mecanicul George Valentin Marinoiu, impegatul de mișcare de la Obor a luat o măsură cel puțin bizară: nu a oprit circulația pe firul afectat decât după ce au mai trecut alte patru trenuri, care s-au ales cu roțile avariate de șina ruptă.
Doar a redus la 40 km/oră viteza maximă pe acel tronson. Potrivit instrucțiilor de serviciu, putea să reducă această viteză la 15 km/oră, iar în acest caz pagubele la roțile trenurilor ar fi fost mult mai mici. Doar o minune a stat în calea unei deraieri. Abia după ce a trecut și al cincilea tren a fost luată măsura de a opri circulația și a o reorganiza în sistem pendulă.
Așteptăm formarea unei comisii de anchetă care să stabilească cine a fost vinovat de ceea ce s-a întâmplat luni la stația Obor. Și mai ales să fie și făcute publice rezultatele cercetării, nu ca în cazul trenului care în luna aprilie a circulat cu o ușă deschisă pe Magistrala 4. Și atunci ni s-a răspuns, abia după ce imaginile au devenit virale pe internet, că se va ancheta cazul. Nici până acum rezultatele anchetei nu au fost comunicate public, iar între timp a mai apărut un caz similar pe Magistrala 1, la Grozăvești, așa cum am scris.
Schimbările din conducerea Metrorex
În final, trebuie să mai amintim doar că în luna septembrie a avut loc o importantă schimbare în conducerea Metrorex.
Informam atunci că trei dintre cei patru directori nou-numiți sunt apropiați ai liderului Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, Marian Artimon, și ai fostului primar general Gabriela Firea. Printre aceștia se află și Vasile Nedelcu, care a preluat practic atribuțiile lui Gabriel Mocanu de director de Infrastructură. Vasile Nedelcu era de ani buni șeful secției Electroenergetic, cea în care a lucrat Marian Artimon înainte de a ajunge lider sindical și în cadrul căreia este angajat și în prezent. CV-ul lui Vasile Nedelcu nu este postat pe site-ul Metrorex, așa cum prevede legea.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail