Site logo
26 martie 2020
Licitația pentru secțiile neinteroperabile calea ferată Medgidia-Negru VodăLicitația pentru secțiile neinteroperabile calea ferată Medgidia-Negru Vodă

Licitația pentru secțiile neinteroperabile pe care Compania Națională de Căi Ferate CFR SA vrea să le închirieze se reia din nou, după ce la termenul de miercuri a fost adjudecată doar una. Este vorba de 69 de linii ferate secundare, destinate transportului de călători, marfă sau mixt.

Adrian Bărbulescu

Licitația pentru secțiile neinteroperabile calea ferată Medgidia-Negru Vodă

Licitația a fost reprogramată pentru data de 28 aprilie. ”La termenul limită de miercuri, a fost depusă o singură ofertă, din partea Grup Feroviar Român, pentru secția Palas-Năvodari. Astfel, secția a fost adjudecată. Pentru celelalte se reia procedura”, a declarat pentru Club Feroviar Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR SA.

Secția Palas-Năvodari, destinată transportului de mărfuri, a fost operată până acum tot de Grup Feroviar Român. Prețul de pornire a licitației (deci și prețul de adjudecare, din moment ce a fost un singur ofertant) a fost de 401.500 de lei fără TVA. Garanția de participare a fost de 4.150 de lei, iar cea bursieră de 20.000 de lei. Secția a fost introdusă pe lista celor scoase la licitație ”pe ultima sută de metri”, la începutul acestei săptămâni, alături de alte două – Ciumeghiu-Holod-Vașcău și Bistrița-Bistrița Bârgăului.

Secția de cale ferată Palas – Constanța, cu o lungime de 21,5 km, va fi astfel administrată și operată de Grup Feroviar Român pentru următorii patru ani de zile.

Licitația pentru secțiile neinteroperabile, reprogramată pentru 28 aprilie

Pentru celelalte 68 de secții neinteroperabile, licitația a fost reprogramată pentru data de 28 aprilie. Potrivit Bursei Române de Mărfuri, este vorba de o ”licitație deschisă, cu calificare și admitere din punct de vedere tehnic, urmată de strigare liberă, pentru închiriere”.

Obiectul licitației îl constituie ”Secții de circulație neinteroperabile individual sau grupate în scopul realizării activităților de gestionare a infrastructurii feroviare neinteroperabile și asigurării serviciilor de transport public de călători și/sau marfă”, potrivit BRM. Este vorba de  68 de linii neinteroperabile – cinci secții pe raza Regionalei București, 11 la Craiova, 16 la Timișoara, nouă la Cluj, șapte la Brașov, nouă la Iași, cinci la Galați și patru la Constanța.

Acest pachet a mai fost scos la mezat pe 25 februarie, însă procedura a fost anulată. Acum, licitația se reia în aceleași condiții și la aceleași prețuri. Durata contractului de închiriere este de patru ani, iar doritorii trebuie să fie persoane juridice române și să aibă calitatea de operatori de transport feroviari licențiați.

Tarife de închiriere pentru toate buzunarele

Tariful cerut de CFR SA, de la care va porni licitația, începe cu 2.000 de lei pe an fără TVA. Este vorba de linii precum Hațeg – Subcetate, Jimbolia – Lovrin, Șelimbăr – Cisnădie, Medgidia – Negru Vodă etc.

Cele mai scumpe linii sunt Ploiești Vest – Târgoviște Nord – Pietroșița (477.000 lei pe an, fără TVA), Simeria – Pestiș și Simeria – Hunedoara, la 419.500 lei, Argeșelu – Câmpulung – Golești la 358.500 lei pe an.

Linii închise și linii cu probleme

Unele linii dintre cele scoase la licitație pentru închiriere sunt închise. De exemplu, circulația pe secția de cale ferată 803 Medgidia-Negru Vodă a fost sistată în toamna anului 2012.

Acum, CFR SA a scos la licitație și linia Medgidia – Tulcea Oraș, care este operată de CFR Călători. O altă linie problemă este Dornești Putna, redeschisă în 2018 cu trenuri ale CFR Călători. Aceasta a mai fost închiriată la Ferotrans TFI in 2010 și la Fulger Transport Urban Rapid de Călători SRL in 2013. Ultima firmă nu a semnat contractul și a pierdut secția.

În fine, o altă linie ”sensibilă” scoasă la licitație este Oravița-Anina care era cât pe ce să fie închisă în toamna anului trecut. Pentru ea, CFR SA cere o chirie de 51.000 de lei pe an, fără TVA, iar garanția de participare la licitație este de 7.140 lei. Posibilitatea închiderii căii ferate a dus la finele anului trecut la proteste ale locuitorilor din Caraș – Severin. În prezent există un singur tren dus – întors între cele două localități, cu ore de plecare în mijlocul zilei, ceea ce sugerează că utilitatea trenului este mai degrabă turistică.

Acum, licitația pentru secțiile neinteroperabile se reia a doua oară.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share