Electrificarea căii ferate. Lista CFR SA de priorități pentru electrificarea căii ferate. Într-o notă trimisă Regionalelor, conducerea CFR SA menționează trosnoanele feroviare ce vor fi prioritare la electrificare din Fondul de Modernizare la care are acces România.
Nota trimisă de CFR SA solicită anumite modificări care să fie introduse în documentația de licitație pentru elaborarea SF-urilor necesare demarării proiectelor. Tronsoanele care ar urma să aibă prioritare la electrificare sunt:
Chitila – Pitești cu ramnificație Săbăreni – Buciumeni
- Pitești – Slatina – Craiova;
- Arad-Oradea;
- Oradea – Carei – Satu Mare;
- Satu Mare – Baia Mare – Dej;
- Caracal – Piatra Olt – Râmnicu Vâlcea;
- Rm Vâlcea – Sibiu – Vințu de Jos – Podu Olt;
- Piatra Olt – Brașov.
O a doua listă de proiecte, de anvergură mai mică, după cum le numește CFR SA prevede electrificarea:
- Ciulnița – Slobozia – Țăndărei;
- Titu – Târgoviște;
- Războieni – Tg Mureș;
- Bacău –Bicaz – Piatra Neamț;
- Verești – Botoșani;
- Copșa Mică – Sibiu.
CFR SA cere regionalelor să demareze procedurile de achiziție a SF pentru secțiile București – Pitești, Pitești – Slatina – Craiova, Arad – Oradea, Oradea – Carei – Satu Mare, Satu Mare – Jibou – Dej, Tecuci Nord – Iași.
În nota trimisă, compania informează că Programul va fi gestionat de către Ministerul Transporturilor (în loc de cel al Energiei) și că din fonduri europene vor fi susținute strict lucrările de electrificare, nu cele auxiliare precum lărgiri gabarite, protecție electromagnetică semnalizări etc. Acestea urmează să fie menționate separat în liste de lucrări trimise companiei centrale. Prestatorii desemnați vor trebui să prezinte rapoarte finale, intermediare, astfel încât să fie respectate cerințele din Regulamentele europene (de exemplu 1001/2020).
Valorile de proiectare și execuție urmează să fie prezentate de către firmele care fac SF-uri până în noiembrie 2025 astfel încât la începutul lui 2026 să poată fi trimise cererile de finanțare.
Ce este Fondul de Modernizare
Fondul pentru modernizare reprezintă un instrument cheie pentru dezvoltarea investițiilor în proiecte energetice, care prevăd îmbunătățiri în eficiența energetică, modernizarea sistemelor energetice și tranziția în regiunile dependente de cărbune în Statele Membre cu PIB pe cap de locuitor la prețul pieței, mai mic de 60% din media UE (10 state).
Fondul pentru modernizare este constituit din veniturile obtinute prin licitarea pe piată a 2% din certificatele de emisii de gaze cu efect de seră (GES) la nivelul UE, pentru perioada 2021-2030, iar Romania are alocat un procent de 11,98% din totalul de 2%.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail