Site logo
EXCLUSIV Pierderi record în bugetul CFR SA pe 2023. Cât costă aplicarea Statutului
15 martie 2023

Club Feroviar vă prezintă în premieră bugetul CFR SA pe 2023, varianta întocmită de conducerea companiei de infrastructură, dar care nu este agreată la nivelul Guvernului, pentru că ”dă cu virgulă”. De la profit în 2021, CNCF CFR SA a trecut pe o pierdere consistentă anul trecut, de aproape 400 milioane de lei.

Ei bine, pentru acest an pierderea pur și simplu explodează, fiind prevăzut un rezultat negativ de peste 1,4 miliarde de lei. O ”felie” consistentă din această pierdere este reprezentată de costurile necesare aplicării, de la 1 iulie, a Statutului personalului feroviar. Însă explozia pierderilor nu poate fi pusă în integralitate pe seama Statutului. Asistăm, în fapt, la un management dezastruos sub conducerea lui Ion Simu-Alexandru.



Compania de infrastructură a fost adusă într-un derapaj economic periculos

Dar să lăsăm cifrele să vorbească, analizând datele economice publice de pe site-ul ANAF pe ultimii trei ani și cele date publicității de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA privind execuțiile bugetare.

Anul trecut, CFR SA a realizat o pierdere brută de aproape 400 milioane de lei (mai exact 396,813 milioane de lei), în condițiile în care în 2021 compania a încheiat anul cu un profit brut de 11,682 milioane lei. Trebuie menționat faptul că această pierdere a fost realizată în condițiile în care statul a suplimentat consistent veniturile companiei, cu peste 642 milioane de lei (de la 1,417 miliarde de lei la 2,059 miliarde de lei).

Din analiza simplă a acestor indicatori, se poate observa că CFR SA a fost adusă în anul 2022 într-un derapaj economic periculos, în condițiile în care diferențele față de anul precedent sunt imense. Adunând cei 642 milioane de lei pompați în plus de bugetul de stat cu pierderea de aproape 400 milioane de lei, rezultă o gaură de peste un miliard de lei. Acest dezmăț pe bani publici va continua (de fapt, se va adânci) și în 2023, an în care conducerea CFR SA își propune o pierdere de 1,414 miliarde de lei (adică cu peste un miliard de lei mai mare față de anul 2022). Alăturat aveți o reprezentare grafică a indicatorilor economico-financiari, în evoluția lor pe anii 2020, 2021, 2022 și previziunile pe 2023.

Venituri din TUI mai mari în bugetul CFR SA pe 2023

Veniturile totale sunt estimate de suma de 5.289.326,12 mii lei, în creștere cu doar 4,99% față de realizările de la 31 decembrie 2022. Defalcat, analiza veniturilor scoate la iveală mai multe evoluții.

Bunăoară, veniturile din perceperea tarifului pentru utilizarea infrastructurii (TUI) sunt prognozate în creștere cu 17,25% față de realizările din 2022, până la suma de 965,3 milioane de lei.

Transferurile pentru reparațiile curente la infrastructura feroviară publică sunt prevăzute și ele în creștere cu 33,64%, până la suma de 53,03 milioane de lei. În schimb, transferurile de la bugetul statului pentru întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii sunt prognozate să reprezinte doar 1,61 miliarde de lei, adică 85,88 din valoarea realizată anul trecut.

Cheltuielile companiei explodează

Cât privește cheltuielile totale, acestea sunt prognozate la 6,7 miliarde de lei, în creștere cu 23,36% față de suma chletuită efectiv anul trecut.

Din acestea, cea mai mare parte o reprezintă cheltuielile de exploatare, în sumă de 6,57 miliarde de lei, în creștere cu 23,92% față de situația consemnată la 31 decembrie 2022. Cheltuielile cu combustibilul, de 40 de milioane de lei, sunt în creștere cu 13,12%, în vreme ce costurile cu energia şi apa se dublează (plus 102,12%), până la valoarea de 230 de milioane de lei.

Făcând diferența dintre venituri și chletuieli, rezultă o pierdere în valoare de 1.414.663,20 mii lei.

Aplicarea Statutului personalului feroviar va costa aproape 600 de milioane de lei

Rezultatul negativ record pe care-l prognozează conducerea CFR SA pentru anul în curs ar putea fi pus, la prima vedere, pe seama necisității aplicării de la 1 iulie a prevederilor Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.

Ce-i drept, potrivit proiectului de buget, cheltuielile cu personalul cresc cu 55,91%, până la valoarea totală de 3.135.067,59 mii lei. De aici însă și până la majorarea de 3,5 ori o pierderilor e cale lungă. Cheltuielile suplimentare pentru aplicarea Statutului se vor ridica la 594.191,54 mii lei.

Analizând proiectul de buget, constatăm că în acest an se vor face și angajări la compania de infrastructură. Pentru finele anului în curs este bugetat un număr de 25.541 de salariați, față de 25.398 la 31 decembrie 2022.

De ce nu este aprobat bugetul CFR SA pe 2023

Neaprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul în curs al CNCF CFR SA are ca rezultat înghețarea investițiilor. Cum bugetul nu este aprobat, în fiecare lună se poate cheltui doar 1/12 din valoarea celui ce anul trecut, fapt ce a dus la situația în care compania de infrastructură și regionalele sale practic nu au lansat decât licitații mărunte sau vizând acorduri-cadru multianuale de două luni și jumătate, așa cum a scris recent Club Feroviar.

Majorarea pierderilor companiei (de fapt, explozia lor, așa cum am arătat mai sus) ar intra în contradicție cu Legea bugetului de stat pe anul în curs, care interzice acest lucru, la articolul 63. Aceeași situație se înregistrează și la CFR Călători. În consecință, până acum a fost pus în dezbatere publică doar bugetul pe 2023 al CFR Marfă, așa cum a scris recent Club Feroviar. În cazul transportatorului național de marfă, bugetul de venituri și chletuieli a fost întocmit pe profit, așa că respectă Legea bugetului și se poate aplica și Statutul.

CFR SA și CFR Călători mai așteaptă. La fel și investițiile, într-un context în care repararea și modernizarea infrastructurii feroviare este, cel puțin la nivel declarativ, o prioritate națională.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share