Operatorului feroviar de stat din România i-a fost aprobat de către Comisia Europeană, în urmă cu o săptămână, un ajutor de stat în valoare de 43,6 milioane de euro, pentru compensarea pierderilor suferite din cauza pandemiei. Deocamdată, la nivelul conducerii societății se păstrează tăcerea în legătură cu modul în care vor fi folosiți acești bani. Club Feroviar a intrat în posesia unui plan de investiții la CFR Călători pentru perioada 2021-2025, întocmit anul trecut sub coordonarea directorului general de la acea vreme, Ovidiu Vizante. Actualul director, Traian Preoteasa, nu trebuie decât să-l pună în aplicare.
CFR Călători este în cădere liberă. Cauzele sunt diverse, de la subfinanțarea cronică la decizii manageriale nu tocmai inspirate (pentru a folosi un eufemism) luate de-a lungul anilor. Totul, în condițiile în care operatorul feroviar de stat își desfășoară activitatea pe una dintre cele mai concurențiale piețe de transport feroviar de călători din Europa. Chiar cea mai concurențială, dacă nu luăm în calcul Marea Britanie.
Vagoane vechi, locomotive care se tot defectează, automotoare ”preistorice”
Vagoane și locomotive noi nu s-au mai cumpărat de mai bine de zece ani, iar multe unități de material rulant existente stau ”la gard”, în lipsa unui program coerent de reparații și modernizări. Altele – cu precădere locomotivele – se strică atunci când ți-e lumea mai dragă și călătorii stau cu orele în câmp.
La capitolul automotoare, CFR Călători stă cel mai prost dintre toți operatorii de pe piața românească din punct de vedere al vechimii parcului. În vreme ce Transferoviar Călători, bunăoară, a cumpărat recent 12 automotoare produse în perioada 2001-2004, societatea de stat se chinuie cu Malaxele fabricate în anii ’40 ai secolului trecut. Parcul activ de automotoare Desiro ale CFR Călători se împuținează pe zi ce trece, din cauza inexistenței unui program continuu de reparații (să nu uităm nici de cele șase Săgeți Albastre sechestrate în curtea Remarul 16 Februarie, societate a aceluiași patron care deține și TFC).
Aceasta fiind situația de fapt, trebuie făcut urgent ceva dacă vrem ca România să aibă în continuare operator feroviar de stat de transport de călători. Deja, CFR Călători se află în imposibilitatea de a respecta legea, neavând material rulant și resursă umană pentru a prelua secțiile neinteroperabile abandonate de operatorii privați, după cum a scris recent Club Feroviar.
CITEȘTE și Secții CF abandonate de privați. CFR Călători n-are bani și mecanici să respecte legea
Plan de investiții la CFR Călători, întocmit pentru perioada 2021-2025
Anul trecut, conducerea CFR Călători, în frunte cu directorul general Ovidiu Vizante (foto), a întocmit un plan de recapitalizare a societății, structurat pe investițiile imperios necesare pentru a fi realizate până în 2025.
Cumulat, în perioada 2021-2025, operatorul ar avea nevoie de investiții de 1.657 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 335 milioane de euro la cursul actual. Necesarul calculat pentru recapitalizare s-ar fi ridicat, potrivit documentului, la 1.491 milioane de lei (echivalentul a aproximativ 300 milioane de euro), diferența până la 1.657 milioane urmând să fie asigurată din surse proprii.
Marțea trecută, Comisia Europeană a aprobat acordarea unui ajutor de stat pentru CFR Călători, sub formă de majorare de capital, în valoare de 43,6 milioane de euro, așa cum a scris atunci Club Feroviar. Sigur, suma este de șapte ori mai mică decât necesarul calculat, însă este un început, iar lucrurile nu ar trebui să se oprească aici. Să vedem însă punctual ce prevede acest plan de investiții la CFR Călători, elaborat anul trecut.
Plan de investiții la CFR Călători. Cea mai mare sumă, pentru Direcția Vagoane
Potrivit planului, cea mai mare sumă, de 967 milioane de lei, ar urma să fie direcționată pentru investiții la Direcția Vagoane.
Din total, majoritatea ar urma să fie alocată pentru reparații și modernizări de vagoane din parcul existent. Neefectuarea acestor investiții ar avea drept consecință diminuarea compunerii trenurilor din trafic internațional și interregio, eventual chiar anularea anumitor trenuri din aceste categorii, se arată în document.
În total, ar trebui reparate și modernizate nu mai puțin de 440 de vagoane. Acestea sunt structurate după cum urmează: servicii de reparație tip RG cu modernizare a vagoanelor de călători AVA 200 CFR seria 2190 compartimentate (30 de bucăți); servicii de reparație tip RG cu modernizare a vagoanelor de călători AVA 200 CFR seria 2190 serie nouă 2191 salon (20 de bucăți); servicii de reparaţie tip RG cu modernizare a vagoanelor de călători seria 2049 varianta I în serie nouă 8449 (9 bucăți); RGM 7180 în serie nouă 7170 (6 bucăți); RGM 7131 (34 de bucăți); RGM 4031 în serie nouă 4070 (5 bucăți); RGM 8896 (4 bucăți); RGM vagon pentru transport biciclete (20 de bucăți); servicii de adaptare a instalației de alimentare cu energie electrică și a părții de răcire a instalației de climatizare a vagoanelor seria 2076 (59 de bucăți); servicii de reparație tip RG cu modernizare a vagoanelor de călători seria 2047, 2057 în serie nouă 2068 (115 bucăți); servicii de reparaţie tip RG cu modernizare a vagoanelor de călători seria 2049 varianta I în serie nouă 2049 (81 de bucăți); servicii de modernizare a vagonului de călători seria 1980, serie noua 1976, varianta II (25 de bucăți); servicii de modernizare a vagonului de călători seria 2180, serie nouă 2176, varianta II (32 de bucăți).
338 de milioane de lei, necesarul pentru Direcția Tracțiune
Următoarea sumă ca mărime, 338 de milioane de lei, ar urma să fie alocată Direcției Tracțiune a CFR Călători.
Din această sumă, ”grosul” ar trebui să meargă la modernizări de locomotive, la finalul perioadei de programare urmând să fie gata 126 de locomotive, astfel: montare instalații climatizare la locomotivele electrice de 5100 kW clasice (nemodernizate) cu ocazia RR efectuată la SCRL (21 de bucăți). Neaplicarea măsurii ar putea avea ca efect refuzul efectuării serviciului de către mecanici pe locomotivele care nu au instalații de climatizare pe timpul verii; montare instalație comandă locomotivă la LE 5100 kW cu ocazia RG (46 de bucăți). Măsura are ca scop repunerea în serviciu a locomotivelor retrase din exploatare, fără posibilitatea de reparare în depourile SNTFC; montare instalație comandă locomotivă la LE 3400 kW cu ocazia RG (19 bucăți). Și aici scopul este tot repunerea în circulație a locomotivelor retrase din exploatare; modernizare locomotivă diesel-electrică de 2100 CP (remotorizare cu MD nou, GP nou, MT asincrone) (40 de bucăți).
Tot la capitolul Tracțiune, este prevăzută și achiziția a opt utilaje de cale ferată-șosea, cu acționare electrică, pentru serviciul de manevră a materialului rulant. Aceste utilaje ar urma să înlocuiască locomotivele diesel de 120/180 CP care efectuează manevra peste plăcile turnante din depouri. De asemenea, este prevăzută realizarea unui centru zonal de reparații osii la București, dar și dezvoltarea capacității rotăriei din Depoul Brașov, pentru a putea deservi repararea osiilor în zona Transilvania și partea de nord a Moldovei prin achiziționarea unui strung paralel pentru prelucrarea părților de calare a elementelor componente ale osiei. Tot aici este menționată instalarea unui strung de bandaje modern pe raza de activitate a SRTFC Timișoara.
185 de milioane de lei pentru direcțiile Comercial și tehnic, 167 de milioane la regionale
În acest plan de investiții, la CFR Călători mai sunt prevăzute 12 milioane de lei pentru Direcția Comercial și 73 de milioane de lei pentru Direcția Tehnic.
Obiectivele de investiții vizează cu precădere sistemul de emitere a legitimațiilor de călătorie (în cazul Direcției Comercial) și laptopuri, componente electronice, televizoare, birouri scaune est (în ceea ce privește Direcția Tehnic).
O altă sumă, de 167 de milioane de lei, ar urma să fie direcționată către cele opt regionale ale SNTFC CFR Călători.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail