Site logo
EXCLUSIV. Se pregătește al doilea val de scumpiri în transportul public București-Ilfov
4 februarie 2025
scumpiri în transportul public București-Ilfov Scumpirea Metrorex tarife la metrou Metrorex riscă blocarea activității energie electrică la Metrorexscumpiri în transportul public București-Ilfov Scumpirea Metrorex tarife la metrou Metrorex riscă blocarea activității energie electrică la Metrorex

După majorarea cu 66,66%, de la 1 ianuarie, a tarifului pentru o călătorie cu metroul și în urma presiunilor făcute de CFR Călători, se pregătește un al doilea val de scumpiri în transportul public București-Ilfov. Se vor scumpi toate biletele și abonamentele metropolitane integrate.

”Lucrăm sub spectrul amenințării CFR Călători de întrerupere a serviciului începând cu data de 17 februarie. Cautăm o formulă care să fie corectă pentru cetățenii care plătesc subvențiile acestor servicii publice”, au declarat pentru Club Feroviar surse din cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI).

Amenințarea șefului CFR Călători

Amintim că, la mjlocul lunii trecute, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a anunțat că denunță unilateral, începând cu data de 17 februarie 2025, Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 66 din 15 februarie 2022 privind aprobarea titlurilor de călătorie metropolitane integrate pentru transportul de suprafață, cu metroul și cu transportul pe calea ferată pe ruta Gara de Nord-Aeroportul Henri Coandă, în regiunea București-Ilfov.

În consecință, dacă nu se va ajunge la o înțelegere, după data de 17 februarie nu se vor mai putea cumpăra abonamente integrate STB+tren de Aeroport Henri Coandă, sau Metrorex+tren de Aeroport sau STB+Metrorex+tren de Aeroport. Sau dacă se vor putea cumpăra în continuare, ele vor fi valabile doar la trenurile operate de Transferoviar Călători pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă, nu și la cele ale operatorului feroviar de stat. Șeful CFR Călători era nemulțumit atât de faptul că abonamentele integrate au rămas la același preț, în vreme de biletele de tren s-au scumpit, cât și de faptul că STB emite abonamente și bilete în format electronic.


 

Traian Preoteasa: ”Vom intra pe alte baze”

Reporterul Club Feroviar l-a întrebat luni pe Traian Preoteasa, cu prilejul conferinței de presă pe care a organizat-o la Palatul CFR, dacă își menține decizia de a se retrage din sistemul integrat de tarifare București-Ilfov. ”Vom intra pe alte baze. Data trecută (în 2022 – n.red.) am fost băgați cam cu forța”, a răspuns el, care a adăugat că nemulțumiri similare cu cele ale sale au fost formulate și de Metrorex, și de Transferoviar Călători.

Discuția cu specialiștii de la TPBI este una extrem de complexă, pentru că vorbim de un Ordin al Ministrului Transporturilor emis în baza O.U.G. nr. 56/2011 și O.U.G. nr. 57/2011 (stabilirea tarifelor pe calea ferată și la transportul cu metroul prin ordin al ministrului). Nu este vorba de o decizie comercială a unor operatori economici. Este vorba, totodată, de o obligație de serviciu public stabilită și în baza prevederilor Codului Administrativ.

Urmează scumpiri în transportul public București-Ilfov, etapa a doua

Întrebate dacă se vor scumpi abonamentele integrate, sursele noastre din TPBI au răspuns afirmativ: ”Da. Sigur se vor majora, în baza tarifelor majorate/actualizate de la feroviar și Metrorex. Partea transportului public de suprafață rămâne neschimbată. Noile tarife sunt stabilite de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (pentru componenta feroviară și de transport cu metroul) și de TPBI (pentru componenta de transport metropolitan de suprafață)”.

Situația este diferită față de Londra sau Paris, de exemplu, unde autoritățile de reglementare (Transport for London, respectiv Île-de-France Mobilités) stabilesc tarifele, nu operatorii. Și asta pentru că nu TPBI, ci Ministerul Transporturilor subvenționează direct transportul feroviar și cu metroul, pentru ca să existe această competență legislativă. În orice caz, tarifele nu se pot modifica până la data de 17 februarie, luând în considerare perioadele legale de transparență decizională, plus timpii necesari elaborării, verificării, avizării noului proiect de OMTI. Acesta trebuie publicat în Monitorul Oficial al României și abia apoi stabilite noile tarife.

Având în vedere că tarifele practicate de cei patru operatori de transport de suprafață din regiunea București-Ilfov (Societatea de Transport București STB SA, Serviciul de Transport Voluntari, Ecotrans STCM și Regio Serv Transport Buftea) au rămas neschimbate, TPBI doar va lua act de noile tarife actualizate în baza modificarilor de la minister. ”Nu se discută la nivel local de modificarea politicii tarifare, deci nici pentru veniturile provenite din aceste tarife”, au mai precizat sursele citate.



Biletele și abonamentele integrate au rămas la aceleași prețuri

Abonamentele integrate nu s-au scumpit, ele putând fi cumpărate la același preț ca anul trecut. Abonamentul metropolitan care permite călătorii cu metroul și cu mijloacele de transport de suprafață costă tot 140 de lei, la fel și cel cu care poți călători atât cu Metrorex, cât și cu trenurile CFR Călători și Transferoviar Călători pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă. Acesta din urmă a rămas cu același preț de acum trei ani, de 140 de lei pe lună, chiar dacă între timp tariful pentru o călătorie cu trenul pe ruta menționată a crescut de la 5 lei la 5,5 lei și ulterior la 6 lei, cât este în prezent. Și abonamentul STB plus tren de Aeroport a rămas tot la prețul de 140 de lei. Și tot 210 lei, ca anul trecut, costă și abonamentul lunar STB+Metrorex+tren de Otopeni.

Și biletele integrate au rămas la același preț. Un bilet metropolitan STB+Metrorex cu valabilitatea de 120 de minute costă la fel ca înainte de la 1 ianuarie, adică 5 lei. Dacă cumperi un pachet de 10 călătorii, acesta costă 45 de lei, adică 4,5 lei călătoria de două ore, timp în care poți să intri și să ieși de la metrou de câte ori vrei.



Un abonament Metrorex plus tren de Aeroport va depăși 200 de lei

tAbonamentele integrate STB-metrou-tren renuri anulate pe ruta de Aeroport Automotoarele de pe linia de Otopeni Pasagerii trenului de AeroportOr, abonamentele emise de CFR Călători s-au scumpit de la data de 15 decembrie 2024, când a intrat în vigoare Mersul Trenurilor 2024-2025.

Potrivit informațiilor oficiale de pe site-ul operatorului feroviar de stat, un abonament lunar valabil pe grupa 11-20 km costă 126,50 lei. Aici se înscriu și rutele București Nord-Parc Mogoșoaia (11 km) și București Nord-Aeroport Henri Coandă. Iar un abonament integrat STB plus tren de Aeroport sau Metrorex plus tren de Aeroport costă 140 de lei.

În cazul acestora vom asista, fără îndoială, la al doilea val de scumpiri în transportul public București-Ilfov. Unde mai pui că și abonamentul valabil doar la Metrorex s-a scumpit de la 1 ianuarie de la 80 de lei la 100 de lei. În consecință, cea mai mare scumpire se va înregistra la abonamentele integrate Metrorex plus tren de Aeroport, care ar putea costa peste 200 de lei. Se va scumpi însă și abonamentul integrat STB plus Metrorex.

Carențe de ordin informatic la CFR Călători

În afară de tarifele percepute pentru biletele și abonamentele integrate, mai trebuie rezolvate și alte probleme, de natură informatică.

Încă de la început, când a fost introdus acest sistem, pe tabletele controlorilor de la CFR Călători nu a existat softul care să permită verificarea validării abonamentelor emise de STB. În schimb, pe dispozitivele celor de la TFC există acest soft. Controlorii operatorului feroviar de stat nu au altă posibilitate de a verifica validarea decât să se ducă cu cardul pasagerului la validatorul din automotor. Dacă în momentul respectiv pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă circulă un automotor fără validator STB (așa cum se întâmplă destul de frecvent), controlorul nu poate decât să te creadă pe cuvânt că ai abonament.

Oricum, chiar și atunci când sunt validatoare în tren, angajații CFR Călători nu stau să verifice existența și valabilitatea abonamentului de pe cardul de transport. Adică poți să ai pe card încărcat doar un abonament valabil pe STB și când vine controlorul te întreabă dacă l-ai validat, tu îi spui că da, iar controlorul nu stă să te verifice, merge mai departe prin tren.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share