![FOTO Al patrulea TBM de la Aktor a început să foreze pe calea ferată Brașov-Sighișoara FOTO Al patrulea TBM de la Aktor a început să foreze pe calea ferată Brașov-Sighișoara](https://cfir.ro/wp-content/uploads/2024/12/TM-Aktor-1-840x350.jpg)
![TBM de la Aktor](https://cfir.ro/wp-content/uploads/2024/12/TM-Aktor-1.jpg)
![TBM de la Aktor](https://cfir.ro/wp-content/uploads/2024/12/TM-Aktor-1-700x700-1.jpg)
Și al patrulea TBM de la Aktor a început să foreze pe calea ferată Brașov-Sighișoara, a anunțat luni constructorul elen.
Compania de construcții Aktor forează acum toate cele patru tuneluri de pe firul viitoarei linii de cale ferată Brașov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunăre, tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. La jumătatea lunii decembrie a pornit și a patra mașină de foraj TBM (tunnel boring machine), denumită Konstantina.
Cu o lungime de 100 de metri, ”cârtița” de 1.500 de tone a început să sape în panta dealului situat la doar 4 km vest de Racoș, alăturându-se mașinii de foraj Alexandra, care a început lucrul la jumătatea lunii octombrie și acum este deja înăuntrul muntelui. Cele două mașini de foraj vor săpa o pereche de tuneluri lungi de câte 5,1 km în direcția Homorod. Este vorba de perechea nordică de tuneluri forate de Aktor pe acest viitor segment de cale ferată și care continuă perechea de tuneluri sudică, în lungime de 6,9 km, unde TBM-urile Varvara și Eleni au început lucrările în primăvară și au ajuns deja în adâncul dealului, în direcția Apața.
”Acesta este un proiect de amploare, unul dintre puținele din Europa în care patru mașini forează patru tuneluri în același timp, dovadă a capacității Aktor de a livra proiecte de infrastructură de ultimă generație, care sporesc conectivitatea în România și în întreaga regiune. Toată echipa este mândră să participe la această lucrare istorică, de consolidare a Coridorului Rin-Dunăre, contribuind la creșterea durabilă și mobilitatea regiunii pentru generațiile viitoare. Le mulțumesc muncitorilor implicați pentru efortul și dăruirea lor și autorităților pentru sprijin”, a declarat Alexandros Exarchou, președinte al Consiliului de Administrație și CEO al Aktor Group.
Pe măsură ce avansează în interiorul muntelui, TBM-urile montează în jurul lor prefabricate de beton de 1,5 metri lățime fiecare, ca un inel, pentru a crea forma circulară a tunelului.
”Procesul de asamblare și poziționare a unui TBM și începerea operațiunii de foraj este complex și necesită planificare, pregătire și execuție detaliată. Folosind TBM-uri, putem fora tuneluri cu o mai mare precizie, siguranță și protecție a mediului decât permit metodele tradiționale. Această abordare inovatoare a forajului de tuneluri deschide noi posibilități pentru dezvoltarea infrastructurii, minimizând în același timp impactul asupra zonei înconjurătoare”, a spus Sotirios Koropoulis, directorul de proiect tronsonul Apața-Cața, șantier Lot 2.
Tunelurile Homorod și Ormeniș, în cifre
Tunelurile vor fi interconectate prin 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelurile Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelurile Homorod. Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor consta fiecare din două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie între 30 m în apropierea zonelor de intrare și 70 m în apropierea zonei de suprasarcină înaltă.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Cele patru TBM folosite de Aktor au fost construite de compania Herreknecht. Un TBM poate să foreze tuneluri cu o viteză medie de 10-15 metri pe zi, timp șase zile pe săptămână, urmate de o zi de întreținere.
Pe lotul 2, Apața-Cața, Asocierea Railworks a fost desemnată câștigătoare a licitației în luna decembrie 2019. Oferta câștigătoare a avut un preț de 2,72 miliarde lei, inferior celui propus de FCC – Astaldi, respectiv 2,84 miliarde lei și celui al turcilor de la Alsim Alarko, 2,85 miliarde lei. Contractul a fost semnat în 2020, după soluționarea contestațiilor, așa cum am mai scris.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail