Site logo

FOTO. Ce etape mai are de parcurs trenul chinezesc până va fi pus în circulație de Astra Trans Carpatic

15 octombrie 2024

Trenul chinezesc fabricat de către CRRC Sifang, aflat în posesia Astra Trans Carpatic/Astra Vagoane Călători, mai are de parcurs testele de compatibilitate pe rețeaua românească, fapt pentru care nu se poate spune cu exactitate când va intra în operare.

Trenul CRRC aflat în posesia Astra Vagoane Călători, fotografiat de publicația Profit.ro la probe în Predeal, mai are de parcurs unele etape până intră în exploatare în România.

Potrivit lui Marian Mihail Călin, director general al Astra Vagoane Călători, trenul se găsește în proces de certificare. „Totul depinde de data la care va fi autorizat, adică acesta este într-un proces de certificare, ce înseamnă STI, iar aceasta se face cu un organism notificat din Austria. Urmează o etapă de certificare cu evaluarea conformității cu normele naționale și compatibilitate cu rețeaua, după care la ASFR va fi autorizat pentru punere pe piață. Acesta va fi momentul la care el va putea fi pus în circulație”, explică el.

Nu se știe exact unde vor fi continuate testele în România. „E foarte posibil să ajungă si la Făurei, dacă nu cumva testele de compatibilitate cu rețeaua se vor face pe porțiuni de linie din infrastructura publică ce îndeplinesc condițiile. De exemplu, se va face un test de viteză la 160 km/oră, plus 10%, adică 176 km/oră. Aceasta nu o poți face decât pe puține zone din infrastructura publică sau la Făurei, depinde de discuțiile cu administratorul infrastructurii publice”, a declarat Marian Mihail Călin pentru Club Feroviar.

CRRC livrează primul tren României

În primăvara acestui an, Club Feroviar a informat despre sosirea acestui tren în România. În urmă cu trei ani, CRRC a oferit primele informații privind trenul pe care l-ar fi livrat României, dacă ar fi câștigat prima licitație organizată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd. a obținut ISV – Declarație intermediară de verificare – pentru STI (Specificații tehnice pentru interoperabilitate) pentru proiectul de prototip SFEMU-EU01, arăta atunci producătorul într-un comunicat de presă.

„Certificarea STI este certificarea de admitere a produselor pentru piața UE, iar trecerea acestei certificări este condiția prealabilă pentru intrarea produselor pe piața UE. Acordarea ISV-ului de proiectare este un pas solid în vederea globalizării sintagmei Made by CRRC Sifang”, spunea compania.

Câteva date prezentate de producătorul chinez în comunicatul său de presă de atunci. Viteza maximă de funcționare a trenului este de 160 km/h. „Este un produs reprezentativ, sigur, fiabil și confortabil, îndeplinirea celor mai recente cerințe STI privind coliziunile, protecția mediului și prevenirea incendiilor. Cu boghiul independent pentru fiecare unitate, trenul are o întreținere convenabilă și o rată ridicată de utilizare a spațiului interior. Trenul este echipat cu două sisteme de semnalizare independente, care poate trece automat în funcție de modul semnalului de la sol. Trenul se bazează pe tehnologie cu podea joasă, ușa cu deschidere largă, dispozitivul de compensare a distanței platformei și rampa mobilă sunt adaptate pentru tren, aducând confort pasagerilor. Sunt furnizate diverse funcții și interfață om-mașină ușor de utilizat, satisfacerea nevoilor diversificate ale călătoriilor contemporane”, arată producătorul chinez.

Trenurile nu au mai fost livrate României deoarece un act normativ adoptat de guvernul Florin Cîțu a interzis participarea firmelor din țări ce nu au acorduri de achiziții publice cu România la procedurile de achiziții. CRRC a acționat în judecată România, iar procesul (o cerere de opinie privind speța) are loc și în prezent la Curtea de Justiției a Uniunii Europene. CRRC a fost asociată la procedura de achiziție chiar cu Astra Vagoane Călători, companie din grupul economic ce include și Astra Trans Carpatic.



Share