Am profitat de o vizită în capitala Poloniei și duminică am vizitat Muzeul feroviar din Varșovia, ceea ce s-a dovedit a fi o experiență impresionantă. Totodată și o palmă dată autorităților de la București, care nu au fost în stare să organizeze un Muzeu al CFR așa cum ar trebui.
Muzeul feroviar din Varșovia este amplasat într-o zonă centrală a capitalei poloneze, chiar lângă stația Warszawa Glowna. Poți ajunge acolo foarte ușor cu tramvaiul, un mijloc de transport foarte popular în Varșovia și care funcționează foarte bine. Însă asupra transportului public din capitala Poloniei vom reveni cu un articol separat.
Exponate istorice în partea interioară a muzeului
Revenind la muzeu, el are două secțiuni distincte. În cea interioară sunt prezentate machete ale unor locomotive și vagoane, de marfă sau de călători, uniforme purtate de feroviarii polonezi de-a lungul timpurilor, dar și alte accesorii, cum ar fi ceasuri, valize etc.
De asemenea, tot aici pot fi văzute documente de epocă, printre care hărți vechi, diferite modele de permise de călătorie, echipamente de telecomunicații. Copiii (care erau în număr mare atunci când am vizitat muzeul) stăteau la coadă, nerăbdători să încerce un simulator de conducere a trenurilor. Tot copiilor le erau destinate și alte activități, precum desenul.
Zeci de vagoane și locomotive de epocă, la Muzeul feroviar din Varșovia
În mai mică sau mai mare măsură, și Muzeul CFR de la Gara de Nord din București, cu intrare din Calea Griviței și de la linia 14 a gării, prezintă exponate valoroase în secțiunea acoperită. Numai că aceasta este singura secțiune.
La Varșovia, piesa de rezistență a muzeului este secțiunea din aer liber, unde sunt garate pe mai multe linii zeci de locomotive și vagoane de epocă. Și aici este inclus și un automotor fabricat la Budapesta în 1952, care seamănă izbitor cu cele Malaxa. Diferența este însă că la polonezi asemenea material rulant este expus la muzeu, în vreme ce românii circulă cu el pentru a se duce la serviciu. Amintim că CFR Călători pune și acum în circulație automotoare Malaxa fabricate chiar și în anii ’40 ai secolului trecut.
Vă lăsăm acum să admirați fotografiile făcute la fața locului și apoi vom prezenta o scurtă istorie a muzeului și situația din România.
Statul și ONG-urile s-au unit pentru a conserva patrimoniul feroviar
Pentru conservarea patrimoniului feroviar din Polonia, compania de stat PKP și conducerea provinciei Mazovia au decis că este necesar să se înființeze o nouă instituție culturală numită „Stația Muzeului”, ca precusor al viitorului Muzeu al Căilor Ferate din Varşovia.
Pe 15 iulie 2014, responsabilii provinciei Mazovia, ai Municipalității din Varșovia, ai PKP și ai 37 de asociații non-guvernamentale au semnat o scrisoare de intenție care definește cooperarea în înființarea unei noi instituții culturale – Centrul de Tehnologie și Comunicare.
Potrivit informațiilor de pe site-ul muzeului, în luna octombrie a aceluiași an a fost semnat un acord formal, care a reglementat regulile cooperării în crearea muzeului, care s-a înființat și a început să funcționeze pe 14 mai 2016, în Noaptea Muzeelor.
La București, birocrație și incompetență
La București, demersurile pentru înființarea unui Muzeu CFR s-au împotmolit în birocrație și incompetență.
Pe 18 mai 2023, la sediul Ministerului Transporturilor a fost organizată o dezbatere publică pe tema unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului prin care se propunea modificarea mai multor acte normative în domeniul transportului feroviar. Printre acestea se afla și reorganizarea Muzeului CFR. Însă dezbaterea a fost caracterizată de contre între directorul muzeului, Mircea Dorobanțu, și directorul juridic al CENAFER, Aurel Asmarandei, așa cum am scris la vremea respectivă. Ulterior, lucrurile au rămas ”ca-n gară”, adică nu s-a mai întâmplat nimic.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail