O linie ferată de mare viteză, cu o lungime de 480 km, ar urma să fie construită în Polonia până în anul 2035. Ea va conecta patru dintre cele mai mari cinci orașe ale țării și, de asemenea, un aeroport care va fi construit de la zero. Pe de altă parte, companiile poloneze din industria feroviară sunt interesate să pătrundă pe piața românească.
Construcția acestei linii ferate de mare viteză se înscrie în planul autorităților de la Varșovia de a face posibilă călătoria între principalele orașe din țară în 100 de minute. Explicațiile au fost date unui grup restrâns de jurnaliști, printre care și autorul acestui articol, de către Michał Jasiak, director general adjunct pentru Strategie Feroviară al Centralny Port Komunikacyjny (CPK), compania poloneză de stat responsabilă cu investițiile în domeniul transporturilor. Practic, un fel de omolog polonez al Companiei Naționale de Investiții din România, dar care se ocupă doar de investițiile în domeniul transporturilor, nu și de stadioane, săli de sport sau alte construcții.
Este vorba de cel mai mare proiect de infrastructură derulat vreodată în Polonia, cu o valoare de 140 de miliarde de zloți (aproximativ 32,5 miliarde de euro), le-au explicat jurnaliștilor străini aflați la Varșovia oficialii CPK. Ei au prezentat și câteva elemente de noutate ale proiectului, care ies din tiparele stabilite de celelalte conexiuni feroviare de mare viteză din Europa sau din altă parte a lumii.
Proiectul căii ferate va fi coordonat cu transportul auto în toate regiunile Poloniei pe care aceasta le va traversa. În altă ordine de idei, a fost aleasă o abordare mult mai prietenoasă, ca să spunem așa, în ceea ce privește exproprierile de terenuri (multe hectare) și de clădiri de locuit care vor fi necesare pentru construcția liniei. ”Vom oferi condiții foarte favorabile pentru cumpărarea de case de către cei expropriați, pentru a minimaliza impactul social al proiectului. Pe de o parte, sunt proteste față de exproprieri, ceea ce este inevitabil, pe de altă parte sunt autoritățile locale care ne presează cu întrebări despre când va fi gata linia. Ce putem să spunem noi cu siguranță este că facem tot posibilul pentru a limita impactul proiectului asupra comunităților mici”, a spus Michał Jasiak.
În acest sens, se stabilește și o premieră. În general, liniile ferate de mare viteză au stații doar în orașele foarte mari. Ei bine, noua linie din Polonia va avea o stație într-un oraș mic, și anume Brzeziny, de pe secțiunea Varșovia-Lodz. Potrivit ultimului recensământ, din decembrie 2021, orașul avea o populație de doar 12.326 de locuitori. Și mai sunt avute în vedere și alte orașe mici în care ar urma să se construiască stații unde vor opri trenurile de mare viteză, tocmai pentru a infirma ideea răspândită că o asemenea linie este destinată să servească doar interesele cetățenilor din marile aglomerări urbane.
Linie ferată de mare viteză: licitația pentru primul tronson va fi lansată în 2025
Dar să ne aplecăm asupra aspectelor majore ale acestei linii ferate aflate în planurile autorităților de la Varșovia. Nu este vorba despre un proiect pus doar pe hârtie, pentru a ”îmbăta” opinia publică cu promisiuni care nu au șanse de realizare, ci dimpotrivă. Licitația pentru primul tronson (Varșovia-Lodz) va fi lansată anul viitor, potrivit calendarului oficial, iar 25 de mari companii și-au manifestat deja interesul de a participa. Pentru acest tronson, a fost obținut și avizul de mediu din partea autorităților competente în acest domeniu. De asemenea, a fost obținută auitorizația de construcție pentru tunelul cu o lungime de aproximativ 6 km care va subtraversa orașul Lodz.
Această linie ferată de mare viteză va avea forma literei Y (de altfel, așa este denumit și proiectul). Va porni de la Varșovia, va trece pe la aeroportul nou construit (asupra căruia vom revenit), pe la Lodz, iar la Sieradz se va ramifica spre orașele Poznan și Wroclaw. În total, este vorba de o lungime de 480 de kilometri.
Să revenim la calendarul oficial al proiectului. Rezultatele licitației ce va fi lansată pentru primele două tronsoane (Varșovia-Lodz și Sieradz-Poznan) vor fi anunțate în 2026, când va fi desemnat câștigătorul, iar lucrările propriu-zise de proiectare și construcție sunt programate să aibă startul un an mai târziu. Linia ferată de mare viteză Varșovia-Lodz ar urma să fie finalizată în anul 2032. Pentru anii 2034-2035 este programată încheierea lucrărilor pe celelalte două tronsoane, și anume Lodz-Wroclaw și Sieradz-Poznan.
Linia va fi proiectată și construită în așa fel încât viteza pe cel mai rapid tronson să fie de 350 km/oră, iar pe aici trenurile să circule cu 320 km/oră. Pe cele mai lente secțiuni ale noii conexiuni feroviare nu vor fi acceptate viteze mai mici de 200 km/oră.
Investiții în infrastructură și material rulant
Durata călătoriei între Varșovia și Wroclaw, respectiv între Varșovia și Poznan va fi de 100 de minute (o oră și 40 de minute). Tipul de electrificare ales este cel de 25 kV 50 Hz curent alternativ pe marea majoritate a liniei, iar pe scurte secțiuni va fi de 3 kV curent continuu, pentru conectarea cu liniile ferate deja existente. Pe întreg traseul vor fi introduse sistemele European Rail Trafic Management System (ERTMS), European Train Control System (ETCS) și Global System for Mobile Communications for Railways (GSM-R), în conformitate cu standardele europene de interoperabilitate. Pe noua linie ferată de mare viteză vor circula și trenuri rapide regionale și va fi admis și traficul feroviar de marfă pe anumite secțiuni.
Noua linie face parte din Trans European Network – Transport (TEN-T), așa cum a fost revizuită ea în anul 2024 și va fi practic o extensie a rețelei Rail Baltica, care va conecta Estonia, Letonia, Lituani și Polonia, iar lucrările au început în anul 2020. De asemenea, va fi startul noii conexiuni dintre Cehia și Germania, în condițiile în care lucrările la calea ferată de mare viteză din Republica Cehă vor începe în cursul anului viitor. Odată finalizat acest mix de rețele, vor fi asigurate conexiuni feroviare rapide din Varșovia către Praga, Berlin, Budapesta (de aici și spre București), Viena, Riga și Vilnius.
Odată cu punerea în funcțiune a liniei ferate de mare viteză va fi nevoie, evident, și de material rulant care să circule pe noile șine. Potrivit planificării realizate de CPK, vor trebui cumpărate 100 de rame electrice (EMU) capabile să atingă viteze cuprinse între 250 și 350 km/oră, alte 120 de rame pentru circulația cu 160-200 km/oră, 30 de rame pe hidrogen, 190 de locomotive și 1.500 de vagoane de călători.
Kombud Group vrea să intre pe piețele din Ucraina și România
Investițiile făcute de stat nu pot fi însă duse la bun sfârșit fără investiții ale companiilor private și fără inovarea acestora. Dar problema pare a fi rezolvată pentru Polonia.
”Polonia a fost mult timp percepută de vecinii noștri din Europa Centrală drept unul dintre liderii transformării. Antreprenoriatul, munca grea și un nivel înalt de educație ne-au permis să ajungem din urmă cu economiile țărilor vest-europene în unele zone. Suntem mândri de nivelul pe care l-au atins economia noastră și industria feroviară. Credem în soluțiile noastre, cultura muncii, determinarea și talentul inginerilor noștri. Dorim să profităm de oportunitatea creată de potențialul nostru de a intra pe piețele externe”, a declarat Anna Szczygielska, membru al Consiliului de Administrație al Kombud Group S.A.
Compania poloneză a finalizat recent o investiție în valoare de 70 de milioane de zloți, echivalentul a peste 16 milioane de euro, realizată în intervalul 2020-2024. În urma acestei investiții, a rezultat construcția uneia dintre cele mai moderne fabrici producătoare de dispozitive de control al traficului feroviar din Europa.
Prima etapă a investiției a avut loc în anul 2020 la Radom, unde a fost construită o hală de producție, la care s-a transferat succesiv producția de repere. Ultima extindere a halei, cu încă o suprafață de aproximativ 300 de metri pătrați a avut loc chiar în acest an. Capacitatea principalului loc de producție este de aproximativ opt sisteme de trecere la nivel pe săptămână și șase până la zece sisteme de interblocking computerizate, împreună cu dispozitive computerizate pentru relee și dispozitive de alimentare a stației. În funcție de dimensiunea gării, timpul de testare a dispozitivelor pentru o anumită stație poate dura până la câteva luni. Pentru a obține o eficiență energetică maximă și a reduce impactul negativ asupra mediului, clădirile au fost dotate cu un sistem inteligent de management al energiei, panouri fotovoltaice de 200 kW și o instalație de stocare a energiei de 60 kW.
Într-o hală de producție cu suprafață de aproximativ 5.000 de metri pătrați au fost prezentate dispozitive moderne care controlează traficul trenurilor în peste 300 de stații din toată Polonia. Cu prilejul vizitei jurnaliștilor străini, inginerii de la Kombud Group au prezentat și diferite soluții de semnalizare și automatizare compatibile cu standardele ETCS. Datorită abordării inovatoare, implementarea supravegherii limitate ETCS de nivel L1 poate permite o siguranță îmbunătățită pe întreaga rețea feroviară europeană, cu costuri reduse pentru investiție.
Una dintre soluțiile dezvoltate de Kombud Group este ETCS L1 Limited Supervision, care le permite administratorilor de infrastructură feroviară să înlocuiască sistemele de clasa B scoase din funcțiune. În același timp, această soluție este mai ieftină decât ETCS L2, mai ușor de implementat și nu necesită instalarea unei rețele GSM-R. Un avantaj important al ETCS L1 LS este și capacitatea de a implementa investiții pe aproape orice sistem feroviar din Europa – electric, computerizat și chiar mecanic. Supravegherea limitată în varianta recomandată de echipa de producători din cadrul Asociației Poloneze a Inginerilor (SITK RP) limitează efectele SPAD (depășirea semnalului aflat pe culoarea roșie). În treacăt fie spus, dacă în Grecia ar fi existat un astfel de sistem sau măcar cel de tip Indusi nu s-ar fi produs tragedia feroviară de anul trecut, când două trenuri s-au ciocnit.
Închidem paranteza și revenim în Polonia, unde sistemele și componentele feroviare nu sunt destinate exclusiv pieței interne de profil. ”Avem un sistem de interblocking gata pentru Slovacia și lucrăm cu partenerii noștri la implementarea acestuia pe piața slovacă. Suntem interesați și de piețele din Ucraina și România, unde pentru sistemele și configurațiile selectate suntem pregătiți cu soluții pentru a discuta în continuare cu managerii de infrastructură în vederea pregătirii documentației adecvate. Pe alte piețe, intenționăm mai întâi să furnizăm componente de control al traficului feroviar, cum ar fi mașini punctuale sau semnale, precum și componente ETCS în conformitate cu regulile europene de interoperabilitate. Clienții străini sunt, de asemenea, interesați de sistemele de trecere la nivel cu calea ferată. Cu toate acestea, provocarea constă în faptul că încă există bariere mari în calea intrării pe piețele selectate. Observăm un dezechilibru în acest sens în raport cu furnizorii străini de pe piața poloneză”, a declarat Szymon Kniaź, director pentru Afaceri Internaționale al Kombud Group S.A.
Aproape 2.500 de metri pătrați este dimensiunea unei alte investiții realizate de grupul menționat la uzina RWT (fosta Fabrică de Telefoane Radom), care și-a început producția în anul 2022. Acolo se construiesc containere de telecomunicații cu sisteme automate de stingere a incendiilor și aer condiționat, precum și semnalizare și alte dispozitive de cale. De asemenea, o linie de producție de balize robotizate și un laborator de cercetare și dezvoltare au fost deschise la Varșovia în anul 2023. Suprafața totală a birourilor și a fabricilor de producție este de peste 22.000 de metri pătrați, adică mai mult decât cea însumată a trei terenuri de fotbal.
În final, despre Kombud Group SA nu mai trebuie menționate decât unele cifre cheie: 33 de ani de experiență, 65 de sisteme și device-uri certificate în Polonia și în Uniunea Europeană, 610 angajați (dintre care 330 de ingineri), 140 de milioane de euro cifră de afaceri la nivelul anului 2023.
Soluții inovatoare pentru reducerea vibrațiilor
Alte investiții inovatoare din Polonia sunt realizate de ani buni de către o companie cu sediul în Varșovia, și anume Tines Rail. Aceasta este producătoare de sisteme de infrastructură care reduc considerabil vibrațiile produse de circulația vehiculelor feroviare.
”Doar în acest an, compania și-a vândut și instalat sistemele, printre altele în Belgia, Letonia și Ucraina, extinzând lista celor peste 15 țări în care, timp de 20 de ani, sistemele sale au fost capabile să reducă zgomotul și vibrațiile și să asigure un ciclu lung de viață al infrastructurii cele mai intens utilizate, cum ar fi tuneluri, viaducte, cale ferată, treceri la nivel cu calea ferată și căi de rulare pentru tramvaie”, a declarat Tomasz Szuba, fondatorul companiei și președintele Consiliului de Administrație al Tines Rail. Compania se concentrează pe furnizarea de materiale și sisteme de infrastructură feroviară care reduc poluarea mediului, precum zgomotul și vibrațiile. În același timp, aceste soluții permit extinderea duratei de viață a structurilor de cale și reducerea costurilor de întreținere a acestora.
Tines Rail utilizează în procesul de producție materii prime provenite din deșeurile reciclabile, a căror pondere ajunge chiar la 90%. Inginerii și specialiștii companiei au testat performanța și durabilitatea produselor fabricate în laboratoare certificate pe baza celor mai recente standarde europene. Datorită acestui fapt, compania a obținut certificate care permit utilizarea lor de către administratorii de infrastructură feroviară din întreaga Uniune Europeană, a mai spus Tomasz Szuba.
Unul dintre cele mai avansate sisteme produse de TINES constă suporturile pentru blocuri de șine acoperite cu sistemul TINES® EBS. Soluția este în prezent aprobată pentru utilizare în țările UE, printre altele pentru șinele de cale ferată pe care se circulă cu viteze de până la 250 km/oră, dar și la metrou. Tomasz Szuba a coborât cu jurnaliștii prezenți la press trip în cea mai apropiată stație de metrou din Varșovia, Swietokrzyska (acolo unde se întâlnesc cele două magistrale de transport subteran din capitala poloneză), pentru a le arăta sistemele sale ”la lucru”, adică instalate de ani buni în calea de rulare.
Acest sistem, pe lângă instalarea rapidă și ușoară și funcționarea pe termen lung, asigură un nivel ridicat de reducere a vibrațiilor generate în timpul deplasării vehiculelor feroviare. Efectul izolației vibroacustice poate fi îmbunătățit și consolidat în continuare prin utilizarea covorașelor produse de compania poloneză, care sunt fabricate în proporție de 90% din materii prime reciclate.
De asemenea, Tines Rail este un producător de top de sisteme moderne de suprastructură feroviară în Polonia. Compania este un producător de sisteme și componente incluse în structuri de suprafață fără balast pentru căi ferate, linii de metro, căi de rulare pentru tramvaie și șine destinate deplasării macaralor. Tines asigură transferul de tehnologie între diverse sisteme de infrastructură de transport feroviar, ceea ce promovează dezvoltarea acestuia și îmbunătățirea calității. Compania produce, de asemenea, o suprafață integrată pentru trecerile la nivel cu calea ferată, care elimină utilizarea oțelului în sistemul de prindere a șinei. În plus, TINES este, de asemenea, lider în domeniul construcției de șine de tramvai înierbate.
Și, pentru că tot vorbeam în debutul articolului de tunelul feroviar din Lodz, la construcția acestuia se vor folosi sistemele antivibrații ale Tines. Mai trebuie menționată și o altă abordare inedită a companiei: aceasta își mută linia de producție cât mai aproape de locul livrării produselor, pentru a se reduce costurile cu logistica.
Aeroport nou situat pe traseul liniei feroviare de mare viteză
Nu puteam încheia acest articol fără a vă oferi amănunte, așa cum am promis la început, despre proiectul noului aeroport din Varșovia care va fi construit de compania poloneză de stat CPK. Sigur, aeroporturile nu intră în sfera noastră de interes, dar atunci când ele sunt situate chiar pe traseul unei linii de cale ferată de mare viteză și au o importantă componentă feroviară abordarea se schimbă fundamental.
Conform planurilor CPK, noul aeroport va fi situat la aproximativ 40 de kilometri sud-vest de Varșovia, pe teritoriul administrativ al comunei Stanisławów, și va fi conectat la noua rețea feroviară de mare viteză și la un sistem de autostrăzi, asigurând astfel conexiunea nu doar cu capitala, ci și cu restul țării. Aprobate inițial de Guvernul de la Varșovia în noiembrie 2017, planurile de investiții ale CPK au fost reevaluate de către coaliția câștigătoare a alegerilor parlamentare din 2023. În iunie 2024, Guvernul de coaliție a confirmat că elementul aeroportuar al proiectului va continua, la fel și cel feroviar. Costul elementelor aeriene și feroviare ale planului de investiții este de așteptat să fie de 131 de miliarde de zloți polonezi (echivalentul a peste 30 miliarde de euro).
Inițial, aeroportul este planificat să fie dotat cu două piste de decolare/aterizare (lungime de 4.000 m și lățime de 45 m). Aeroportul și stația feroviară sunt planificate să deservească împreună, în primă fază, 34 de milioane de pasageri pe an (dublu față de Aeroportul Brandenburg din Berlin), cu 310.000 de mișcări de aeronave (decolări și aterizări) pe an.
În condițiile în care, potrivit estimărilor realizate de către specialiștii din cadrul companiei CPK, până la orizontul anului 2040 traficul aerian pe acest nou aeroport ar putea să ajungă la un potențial de 40 de milioane de pasageri pe an, se are în vedere și o a doua fază de dezvoltare a capacității aeroporturare. Aceasta presupune construcția unei a treia piste de decolare-aterizare, iar astfel traficul anual prin intermediul aeroportului va ajunge la o capacitate de 60 de milioane de pasageri și la 435.000 de mișcări de aeronave.
Lucrările de proiectare a construcției terminalului noului aeroport din Varșovia, a clădirii stației feroviare și a nodului de transfer intermodal pentru transport public vor fi făcute de Foster + Partners Limited în colaborare cu Buro Happold Limited. Procedura de aprobare a documentației depuse de antreprenor în cadrul Etapei a 4-a a proiectului este în derulare în momentul de față. Antreprenorul a depus documentația pentru proiectul de construcție a terminalului, stației feroviare și terminalului multimodal pentru transport public.
Documentația de proiectare pentru conexiunile aeriene, terestre și cu rețeaua de utilități este realizată pe baza unui acord cu Dar Al-Handasah Consultants. Aceasta va realiza documentația de proiectare multidisciplinară pentru infrastructura tehnică, inclusiv piste și căi de rulare, platforme, sisteme și rețele aeroportuare și conexiuni, inclusiv structuri de inginerie. Documentația de proiectare ajustată la începerea construcției terminalului suprateran este în curs de elaborare.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail