
FOTO Primăria Covasna, plângere penală pentru distrugerea căii ferate din Valea Zânelor
Primăria Covasna a depus o plângere penală pentru distrugerea căii ferate înguste din Valea Zânelor, în urma lucrărilor de exploatare a lemnului făcute în proximitatea acesteia.
Primarul orașului, Gyero Jozsef, a declarat pentru Agerpres că lucrările au vizat defrişarea vegetaţiei forestiere din perimetrul de protecţie a liniilor de electricitate aflate în proximitatea căii ferate înguste Covasna-Comandău şi au fost efectuate de către o firmă angajată de societatea Electrica SA şi Ocolul Silvic Covasna.
”Există o reglementare legală privind obligativitatea defrişării vegetaţiei forestiere din arealul de protecţie a liniilor de electricitate (…) şi nu puteam spune că nu sunt de acord. E lege. Nu puteam spune
Calea ferată îngustă, cumpărată de autoritățile locale acum patru ani
Calea ferată îngustă, pusă în funcţiune în 1892 şi Planul înclinat de la Covasna-Comandău, folosite pe vremuri pentru transportul buştenilor din pădure, au fost cumpărate acum patru ani de Primăria şi Consiliul Judeţean Covasna, cu scopul de a le reabilita şi introduce în circuitul turistic.
”Calea ferată îngustă Covasna-Comandău şi Planul înclinat constituie un monument de istoria tehnicii extrem de valoros al judeţului şi oraşului Covasna. Ne pregătim de ani buni să-l salvăm de la distrugerea totală şi să-l introducem în circuitul turistic. În sfârşit, am avut ocazia de a cumpăra o parte din activele de la Comandău ale Brafor SA, care a dat faliment, majoritatea clădirilor aflate pe terenul fostei gări, printre care ateliere mecanice, magazii, triaj, fabrică de cherestea etc., precum şi şine de cale ferată în lungime de 8,5 km şi terenul aferent de 5,2 ha”, spunea la acea vreme preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, Tamas Sandor.
Distrugerea liniei, semnalată de Georg Hocevar
Distrugerea căii ferate din zonă fusese semnalată de la mijlocul lunii februarie de austriacul Georg Hocevar, cel care a salvat mai multe infrastructuri de mocăniță din România.
”Din nefericire, nu fiecare poveste poate să fie una de succes, chiar dacă s-ar fi putut: Mocănița Covasna – Comandău este cel mai bun exemplu: din 2001 până în 2019, firma mea S.C. Calea Ferată Îngustă SRL a întreținut aceasta linie și a efectuat în fiecare an parcursuri de agrement pe linia de la Covasna și de la Comandău, liniile care se aflau în proprietatea S.C. BRAFOR SA în lichidare. Primăria Covasna ne-a informat la finele anului 2019 că intenționează să cumpere această linie din masa de insolvență, prin exercitarea dreptului de preempțiune pentru acest bun imobil, patrimoniul cultural. Neavând fonduri pentru întreținere, Primăria Covasna nu a putut continua munca noastră de 18 ani, motiv pentru care de când a cumpărat linia la începutul anului 2020, în afară de un tren de promovare, Mocănița Covasna nu a mai circulat.
Până la urmă,
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail