Site logo
FOTO. Puține peroane CFR construite de primării. Exemple pozitive: Cernica și Măneciu
17 aprilie 2024

Deși s-a modificat inclusiv legislația pentru a permite investiții din partea autorităților locale, pe rețeaua de transport feroviar din România sunt puține peroane CFR construite de primării. Altele au fost construite de firme interesate, însă și acestea sunt puține. Club Feroviar vă prezintă în acest articol excepțiile care confirmă regula.

Cei mai mulți primari preferă să câștige alegerile organizând din când în când petreceri câmpenești cu grătare și manele. Nu mai contează că străzile nu sunt asfaltate, iar când cobori din tren riști să-ți rupi picioarele pe peronul care arată ca după bombardament.

Club Feroviar a solicitat Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA lista peroanelor care au fost construite de primării sau de firme. Răspunsul a fost dezamăgitor pentru noi: asemenea exemple sunt doar pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate București. ”Dintre cele 8 Sucursale Regionale CF (București, Craiova, Galați, Iași, Brașov, Cluj, Constanța și Timișoara), doar SRCF București a primit solicitări din partea autorităților locale/societăților comerciale privind înființarea de puncte de oprire în linie curentă și construire de peroane”, se arată în răspunsul primit de la compania de infrastructură. Și nici acestea nu sunt multe, din păcate.



Peronul de la PO Parc Mogoșoaia, unde trenurile opresc zi și noapte

peroane CFR construite de primării trenurile metropolitane trenuri vor opri la Parc Mogoșoaia parteneriatele între primării și CFR accident feroviar grav park&ride PO Parc Mogoșoaia validarea la STB trenuri București Nord-Parc Mogoșoaia navetiștii din Ilfov trenuri București Nord-Parc Mogoșoaia PO Parc Mogoșoaia europeron la Parc Mogoșoaia

Cel mai cunoscut exemplu este cel al peronului de la PO Parc Mogoșoaia, construit pe Magistrala 700 București Nord-Urziceni de către Primăria Mogoșoaia.

Nu vom zăbovi foarte mult asupra acestuia deoarece situația lui este arhicunoscută în lumea feroviară și nu numai. Vom menționa doar faptul că în urma implicării secretarului de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu, toate trenurile de Aeroport opresc aici, ceea ce face ca Mogoșoaia să fie o localitate conectată cu Bucureștiul 24 de ore din 24, inclusiv pe timpul nopții.



Halta Tânganu are peron nou din 2019


peroane CFR construite de primării

Vom face referire mai pe larg la exemplul pozitiv al altei comune din județul Ilfov. Primăria Cernica a construit nu unul, ci două peroane și se pregătește să-l construiască și pe al treilea.

Toate peroanele în cauză se află pe secția de circulație 801 Titan Sud-Oltenița, închiriată către Transferoviar Infrastructură Neinteroperabilă. Primul peron construit, în anul 2019, a fost cel de la halta Tânganu, sat care ține administrativ de comuna Cernica. Investiția nu a fost una mare, de 63.276,87 lei, iar lucrarea a fost realizată de firma Con Metal CF SRL, pe baza unui proiect aprobat de CNCF CFR SA. Cu această ocazie, a fost reabilitată și trecerea la nivel cu calea ferată de lângă haltă.

Peronul arată decent chiar dacă este cam scurt, dar nici traficul pe aici nu este foarte mare. Una peste alta, dacă te afli în primul vagon al automotorului TFC poți coborî din tren fără să riști vreo accidentare și nici să-ți murdărești încălțămintea. Cele două copertine pentru călători, în caz de ploaie sau ninsoare, sunt însă deteriorate. Mai trebuie și din partea pasagerilor puțină responsabilitate, spune viceprimarul comunei Cernica, Florin Vasile, care promite că cele două structuri vor fi refăcute.



Punctul de Oprire Cernica, folosit de localnici și de angajații unui centru comercial

peroane CFR construite de primării
peroane CFR construite de primării

La Punctul de Oprire Cernica, investiția a fost ceva mai mare, de 258.683,22 lei fără TVA, și a fost realizată în anul 2021 de aceeași firmă. Aici, peronul este mult mai lung decât la Tânganu, iar copertina mult mai ”sănătoasă”. În afară de locuitorii din Cernica și Bălăceanca (sat care ține tot de comuna Cernica) de acest punct de oprire beneficiază și angajații, și clienții centrului comercial din imediata apropiere, situat pe Autostrada Soarelui. Și în acest caz a fost modernizată și trecerea la nivel cu calea ferată de lângă punctul de oprire.

A mai rămas de modernizat peronul de la halta Căldăraru, un alt sat care face parte din punct de vedere administrativ din comuna Cernica. ”Este în proiect să facem și acolo un peron modern, să turnăm niște asfalt, să facem o copertină. Cu iluminatul deja s-a rezolvat”, ne spune viceprimarul Florin Vasile (foto).

În comuna pe care o conduce sunt mulți oameni care fac naveta la București. Chiar dacă satele comunei sunt legate de București și de mai multe linii de autobuz ale Societății de Transport Voluntari (STV), călătoria cu trenul este mult mai rapidă, după cum a putut constata și subsemnatul (m-am dus cu trenul și m-am întors cu autobuzul). Autobuzele pierd mult timp în traficul aglomerat de pe Șoseaua de Centură a cărei lățire la patru benzi pare a fi fost abandonată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. În schimb, trenul te lasă la Titan Sud, de unde ai conexiune cu Magistrala 1 de metrou stația Republica. În paranteză trebuie reamintit faptul că primarul Sectorului 3, Robert Negoiță, voia să desființeze încă din 2019 această linie esențială pentru navetiști, însă nu a fost lăsat de CFR SA.



Niro a construit două peroane la Dragonul Roșu. Unul este ”sabotat” de CFR Călători

Stația CF Pantelimon Vest Dragonul Roșu
Stația Pantelimon Sud, de la complexul Dragonul Roșu

Rămânem în județul Ilfov și mergem la complexul Comercial Dragonul Roșu unde avem de-a face nu cu peroane CFR construite de primării, ci de o firmă. Aici, Niro Investment SA a construit, în timp, două puncte de oprire pentru trenuri.

Primul dintre ele este P.O. Pantelimon Sud, pe linia 801 B București Obor-Pantelimon, construit în urmă cu aproximativ 15 ani, unde opresc toate trenurile Regio ale CFR Călători care circulă pe relația București Obor-Fetești și retur. O investiție utilă, pentru că traficul feroviar este însemnat.

Stația Pantelimon Vest

Nu același lucru se poate spune însă despre P.O. Pantelimon Vest, construit de aceeași firmă (proprietara complexului comercial menționat) pe linia 301 S Racordare București Obor-București Băneasa, între R3-R5 Pantelimon. Racordul feroviar, care fusese abandonat de mai bine de un deceniu, a fost refăcut  anul trecut de Antrepriza de Cosntrucții Căi Ferate. Numai că, deși linia este funcțională și există și un peron, CFR Călători pune în circulație zilnic doar o pereche de trenuri Regio, care și ele întârzie în fiecare zi, deci nu te poți baza pe ele.

Pe aici ar fi urmat să treacă trenurile metropolitane promise de primarul general Nicușor Dan, însă proiectul s-a împotmolit în birocrație.

Peroane CFR construite de primării la Gura Vitioarei și la Măneciu

Un alt exemplu pozitiv de construire a unui peron de cale ferată este, potrivit răspunsului CNCF CFR SA, pe secția de circulație 101 Chitila-Pitești. La solicitarea Asociației Rezidențiale Eden Forest s-a aprobat înființarea Punctului de Oprire (P.O.) Eden Forest, între stațiile Săbăreni și Ciocănești, care implică construirea de peroane.

În fine, ultimele două exemple sunt tot pe o secție feroviară neinteroperabilă pe care circulă exclusiv trenurile operate de Transferoviar Călători. Este vorba de linia 305 Ploiești Sud-Măneciu.

Aici, Primăria Gura Vitioarei a construit un peron în zona P.O. Gura Vitioarei, iar Primăria Măneciu a construit un alt peron în zona P.O. Gheaba 2.

Parteneriate cu CFR SA pentru tram train-ul Oradea, trenul metropolitan București și legătura cu Aeroportul Brașov

linia ferată Brașov-Aeroport calea ferată spre Aeroportul TimișoaraAlte investiții ce presupun implicarea autorităților locale sunt deocamdată în stadiul de proiect. Le vom enumera succint în cele ce urmează:

  • Dezvoltarea rețelei de tram-train metropolitan Oradea, proiect promovat de Consiliul Județean Bihor;
  • Introducerea și ulterior, dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan București-Ilfov, promovat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov;
  • Realizare conexiune feroviară cu Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav, promovat de Consiliul Județean Brașov.

În prezent, protocoalele de asociere/parteneriat menționate se află în faza de completare/actualizare în conformitate cu legislația privind constituirea parteneriatelor/asocierilor, care a fost modificată în cursul lunii martie 2024.

Parteneriate în pregătire

electrificarea căii ferate Cluj Napoca-Episcopia BihorAlte parteneriate ale CFR SA cu autoritățile locale sunt în stadiul de pregătire, și anume:

  • În prezent sunt în desfășurare, la nivelul CNCF CFR SA și Primăriei Cluj-Napoca, analize tehnice cu privire la corelarea proiectului Tren metropolitan Cluj promovat de Primăria Cluj-Napoca/Consiliul Județean Cluj, cu proiectele feroviare de modernizare a infrastructurii feroviare din zona de interferență a acestora;
  • Urmare a corelării cu proiectele feroviare aflate în pregătire sau implementare, Asociația Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov a promovat Studiul de fezabilitate pentru dezvoltarea unui sistem transport public feroviar în Zona Metropolitană Brașov și aria de influență (Tren Metropolitan Brașov), care se află în procedură de achiziție publică.

Parteneriate încheiate la nivelul Direcției Tehnice a CFR SA

modernizarea liniei CF Reșița Nord-Timișoara Nord modernizarea căii ferate Reșița-Timișoara modernizarea liniei ferate Reșița-Timișoara Modernizarea căii ferate Reșița-Timișoara regenerarea zonelor din apropierea căii ferate modernizarea căii ferate Reșița-Voiteni calea ferată Reșița-Timișoara Transport Urban Reșița cale ferată modernizată prin PNRR prima licitație feroviară din PNRR modernizarea căii ferate Reșița-Timișoara alegeri locale 2020 calea ferată Reșița-TimișoaraCompania de infrastructură a menționat pentru Club Feroviar și alte parteneriate, încheiate la nivelul Direcției Tehnice:

  1. Protocol pentru implementarea proiectului ”Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – Frontieră” (nr.1/232/09.01.2024), încheiat între Municipiul Reșița, Municipiul Timișoara, Consiliul Județean Caraș-Severin și Consiliul Județean Timiș, pe de o parte și CFR SA, pe de altă parte. Proiectul are două componente:
  • Componenta A: Timișoara Nord – Stamora Moravița – Frontieră – Studiul de fezabilitate cuprinde și reabilitarea/modernizarea a nouă stații, halte și alte puncte de oprire și prevede și reabilitarea/modernizarea peroanelor din cadrul acestora;
  • Componenta B: Reșița Nord – Voiteni – se urmărește implementarea fazată a proiectului în două etape:

–           Etapa I: Lucrări de tip reînnoire cu sursă de finantare în Programul Național de Redresare și Reziliență – PNRR. A fost elaborat de proiectantul angajat de către partenerii CFR SA, un Studiu de soluție pentru Lucrari de tip renewal – Reînnoire cale de rulare linia CF 124: Voiteni – Reșița Nord, 0+393 – 60+271 km, documentație necesară pentru pregătirea și depunerea cererii de finanțare pentru proiect tehnic și execuție lucrări. Nu se referă la lucrări de construcție/modernizare peroane din stații, halte și alte puncte de oprire;

–           Etapa II: Lucrări de modernizare complete, care prevăd reutilizarea în procente ridicate a elementelor schimbate în prima etapă, la care se adaugă și introducerea sistemului ERTMS. Studiul de fezabilitate cuprinde și reabilitarea/modernizarea a 12 stații, halte și alte puncte de oprire și cuprinde și reabilitarea/modernizarea peroanelor din cadrul acestora.

  1. Protocol de implementare a proiectului “Reînnoirea căii de rulare pe tronsonul liniei CF Reșița Nord – Reșița Sud”, încheiat între Municipiul Reșița, pe de o parte și CFR SA pe de altă parte. A fost elaborat de proiectantul angajat de către partenerii CFR SA, un Studiu de soluție, acest tip de documentație fiind necesară pentru depunerea cererii de finanțare a lucrărilor.

Protocoale în curs de semnare sau în pregătire

Alt parteneriat este în curs de semnare la nivelul Direcției Tehnice. Este vorba de Protocolul de implementare a proiectului ,,Realizare conexiune feroviară cu Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav”. Acesta se va încheia între Județul Brașov, prin Consiliul Județean Brașov, pe de o parte, și CFR SA, pe de altă parte, fiind în etapa de semnare de către Consiliul Județean Brașov. Studiul de fezabilitate cuprinde reabilitarea/modernizarea a două stații CF și realizarea unei stații CF noi, fiind prevăzute lucrări de refacere și construcție peroane.

În fine, mai există un parteneriat aflat în pregătire la nivelul Direcției Tehnice. Ca urmare a solicitării Primăriei Municipiului Piatra-Neamț privind constituirea unui parteneriat între UAT Piatra-Neamț și CFR SA, pentru implementarea proiectului Regenerare urbană a zonei Gara Veche – Amenajare parc liniar între Strada Plăieșului și Strada Izvoare, a fost emis Ordinul Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 776/12.03.2024 pentru modificarea anexei la OMTI nr. 1448/2023 pentru aprobarea listei proiectelor analizate, aprobate şi propuse spre implementare. A fost solicitată Primăriei Municipiului Piatra-Neamț actualizarea Fișei de proiect, urmând ulterior a se parcurge etapele necesare pentru încheierea Protocolului de implementare.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share