Site logo
FOTO. Un proiect feroviar început pe vremea lui Ceaușescu este pe cale de a fi finalizat
2 iulie 2024

Regionala Galați a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA mai face un pas spre finalizarea unui proiect feroviar început în anul 1998, când la putere se afla dictatorul comunist Nicolae Ceaușescu. Este vorba de electrificarea căii ferate Doaga-Tecuci-Barboși, care dacă ar deveni operațională i-ar ajuta enorm atât pe operatorii de transport feroviar de marfă, cât și pe cei de călători.

Electrificarea căii ferate Doaga-Tecuci-BarboșiÎn sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație, în procedură simplificată, ce are ca obiect ”Electrificare linie de cale ferată Doaga-Tecuci-Barboși, inclusiv Dispecer feroviar Galați – finalizare lucrări în substația de tracțiune electrică 110/25 kV Hanu Conachi”. Valoarea totală estimată a contractului ce se dorește a fi încheiat este de 7.126.028,17 lei, echivalentul a 1,43 milioane de euro la cursul zilei.

Ofertantul (operator economic individual sau asociere de operatori economici) trebuie să demonstreze că în ultimii cinci ani până la data limită de depunere a ofertei a executat lucrări de natură sau complexitate similare cu obiectul procedurii, în valoare individuală/cumulată de minimum patru milioane de lei fără TVA la nivelul unui contract sau mai multor contracte.

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 24 iulie 2024, ora 15:00. Ofertele trebuie să rămână valabile până pe 24 noiembrie 2024.

Electrificarea căii ferate Doaga-Tecuci-Barboși a început în anul 1988

Proiectul privind electrificarea căii ferate Doaga-Tecuci-Barboși, cu o lungime de 80 km a început în perioada comunistă și nici acum nu a fost finalizat.

Concret, obiectivul de investiții a fost aprobat iniţial printr-un decret al Consiliului de Stat din 1988, iar un an mai târziu au început lucrările. În 1996 au fost finalizate lucrările pe ruta Doaga-Tecuci (12 km), fără finalizarea lucrărilor la echipamentele de electroalimentare a liniei de contact.

În perioada 2001-2003 s-au reproiectat soluţiile tehnice de execuţie pentru majoritatea obiectivelor neterminate, iar acum stadiul fizic al lucrărilor depășește 90%. Practic, din cei 80 km există instalație de electrificare 72 km, însă aceasta este nefuncțională, din două motive: lipsesc cei 8 km (în zona Hanu Conachi-Lieşti din judeţul Galaţi), deci electrificarea se termină brusc, și nu funcționează substația de tracțiune, obiectiv care se vrea a fi operaționalizat în urma licitației lansate acum de SRCF Galați.

Tronson vital pentru transportul de mărfuri din porturile Brăila și Galați

Calea ferată Barboşi-Tecuci-Doaga (actuala secție de circulație feroviară 704) a fost pusă în folosinţă în 1870, ca parte a primului mare traseu feroviar din România: Bucureşti-Galaţi-Roman.

Pe aici circulă (sau de fapt ar trebui să circule, vom explica mai jos) toate trenurile de marfă din şi spre porturile Galaţi şi Brăila care tranzitează cam 30% din comerţul exterior pe apă al României. Trebuie spus că Doaga şi Barboşi sunt noduri feroviare esenţiale în transportul de mărfuri (cereale, materiale pentru construcţii, produse siderurgice, lemn etc) pentru zona de est a ţării.

Tronsonul de 8 km care nu este electrificat ar putea fi parcurs de trenurile de călători și de marfă în maximum 15 minute. Însă operatorii de transport feroviar de marfă preferă să-și dirijeze trenurile pe un traseu ocolitor cu câteva zeci de kilometri, pentru a circula cu tracțiune electrică și a nu mai fi nevoie să schimbe locomotiva. Se adaugă astfel câteva ore în plus pentru o verigă lipsă de doar 8 km. În aceste condiții, multe case de expediții preferă să apeleze la transportul rutier, generând pagube de milioane de euro anual în economie.



Marinică Voicu: se vor reduce costurile pentru operatori

trecerea revizorilor de vagoane la CFR SAAtunci când electrificarea căii ferate Doga-Tecuci-Barboși va deveni funcțională, acest lucru va însemna o economie de bani și de timp pentru operatorii de transport feroviar, spun aceștia.

”Orice linie care se electrifică este utilă pentru operatori, fie ei de marfă sau de călători, înseamnă reducerea costurilor de operare. În plus, în acest caz trenurile nu vor mai ocoli ca în prezent. E exact cum e la București-Giurgiu, pe la Videle sau pe la Grădiștea, se elimină un triunghi”, a declarat pentru Club Feroviar directorul general al CER-Fersped, Marinică Voicu, fost director general al CFR Marfă.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share