Site logo
FOTO. Utilajul feroviar propus de România la INNOTRANS, cel mai mare Târg de transporturi feroviare din lume
21 mai 2024

România ar putea participa în toamnă la INNOTRANS cu utilajul feroviar realizat de o firmă brașoveană, destinată reviziei căii ferate, produs ce oferă o productivitate de cel puțin 15 ori mai mare decât cea a unui om.








Este vorba de un vehicul motor pentru revizia si diagnoza căii ferate, utilaj care realizează „un RMN al acesteia”, după cum explică un inginer de la Regionala CF Brașov, singura regională ce are în exploatare o astfel de mașină din România.

”Vehiculul motor măsoară totul, face un fel de RMN al căii, verifică toți parametrii, nivelul transversal, longitudinal, torsionarea căii, direcția prin măsurarea săgeților la corzi de 10 și 20 de metri, declivitățile căii, ecartamentul căii, elemente de imagistică la suprastructura căii și imagine panoramică în lungul căii”, spune el.

Utilajul feroviar îmbunătățit continuu din 2016

La Brașov utilajul a fost cumpărat în 2016 la un preț de 350 mii lei pe bucată în urma unei licitații publice organizată de CFR SA. Compania a solicitat la acel moment achiziționarea unui „vehicul motor autopropulsat pentru revizia și diagnoza căii, dotat cu aparatură electronică și tehnică de calcul care să inregistreze automat diagramelor privind datele de stare a căii, să aibă posibilitatea prelucrării informațiilor în timp real (în timpul masuratorilor) excluzând intervenția personalului. Mașina cerută atunci de CFR SA trebuia să permită posibilitatea stocării datelor pentru constituirea unei baze de date si efectuarea unor analize comparative asupra calității liniilor și evoluției în timp a stării elementelor componente ale căii. Nu în ultimul rând vehiculului a trebuit să permită reproducerea în play-back atât a diagramelor, cât și a rezultatelor numerice afișate de către tehnica de calcul.

În prezent CFR SA dispune de un singur TMC – cum se numesc astfel de vehicule care însă este de producție străină, este mult mai mare și mult mai scump. „Acesta al nostru este mult mai micuț decât TMC, dar face chiar mai multe decât acela”, spune inginerul.

Dezvoltarea utilajului a costat aproximativ 3 milioane euro, cheltuielile de prototip iar prețul pe bucată s-ar putea între 250 mii și 300 de mii de euro. Un aparat similar de producție vestică poate costa milioane bune de euro cum în urmă cu 22 de ani prețul unui era de șapte milioane euro.

În prezent utilajul TEHMIN a primit omologarea provizorie și în termen de câteva săptămâni va fi omologat definitiv. Vehiculul face probe dinamice (de frânare, accelerare, decelerare) pe liniile regionalei Brașov în vederea omologării.

Intrarea utilajului în exploatare va ușura munca feroviarilor. Dacă un revizor poate controla zilnic până la 15 kilometri de linie pe ploaie, ninsoare etc, utilajul produs de Tehmin va putea expertiza zilnic peste 150 de kilometri.

„Este făcut pentru a avea o imagine foarte clară, obținută cu o frecvență ridicată a stării de calitate a liniei. Pe de altă parte se va putea înlocui în proportie de 80% revizia căii care se face zilnic pe jos. Există 1.000 sectoare de revizie la nivelul rețelei”, spune inginerul CFR. Odată culese datele vehiculul motor pentru revizia si diagnoza căii ferate le transmite de îndată prin intermediul comunicațiilor mobile la sediul regionalei pentri asigurarea siguranței”.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share