Site logo
20 ianuarie 2022

Un cartier din Sectorul 1 al Bucureștiului, format din câteva sute de case, nu este afectat de greva STB declanșată joi dimineață. Și asta pentru că, oricum, autobuzele Societății de Transport București nu mai circulă în zonă încă de acum patru ani de zile, din cauza unui pod pe calea ferată care stă să se prăbușească. CFR SA a lansat demersurile pentru demolarea lui, iar primăriile sectoarelor 1 și 6 ar urma să construiască unul nou.

Cartierul 16 Februarie este unul care, la bază, a fost unul al ceferiștilor. El este amplasat de-o parte și de alta a căii ferate București-Roșiori-Craiova-Timișoara, Magistrala 100 (fostă 900), care este supratraversată de un pasaj rutier. Porțiunea situată dincolo de calea ferată mai este cunoscută și sub numele de Cartierul Chitila Triaj, însă locuitorii spun că ei stau în Cartierul 16 Februarie.

Acesta este, de altfel, și singura cale de acces cu mașina spre restul orașului pentru locuitorii din zonă, care altfel mai pot ieși din cartier doar ca pietoni, câteva sute de metri mai încolo, traversând calea ferată spre Calea Griviței (magistralele 300 și 500). Te poți încumeta și cu mașina, însă îți trebuie un autoturism cu gardă înaltă, preferabil unul de teren, pentru a nu rămâne împotmolit în noroiul care ține loc de asfalt în capitala europeană București a secolului 21. Și pentru a nu întâmpina probleme atunci când, pe porțiunile de drum care cândva au fost asfaltate sau betonate, trebuie să faci slalom printre gropi.

Podul Săbăreni se pregătește de demolare

Cum spuneam, singura cale oarecum sigură de a intra sau ieși în/din cartier rămâne Podul Săbăreni, sau, așa cum este el înscris în patrimoniul Regionalei București a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, „Pasaj rutier superior km 6+645 București-Roșiori”.


greva STB



greva STB

Construit în 1963, podul cu pricina este extrem de șubred, așa că din 2018 STB a decis ca autobuzele să nu-l mai traverseze, iar traseul acestora a fost scurtat, așa cum a mai scris Club Feroviar. Pe cale de consecință, pe pod mai circulă doar autovehicule cu masa mai mică de 3,5 tone (așa cum este și semnalizat) și pietoni. Și, o dată pe săptămână, mașina de la salubrizare, care are mai mult de 3,5 tone, dar nici nu poți să-i lași pe oameni îngropați în gunoaie.



Copiii, nevoiți să meargă printre gunoaie și câini vagabonzi pentru a ajunge la școală

Cel mai greu este pentru locuitorii din cartier care au copii de școală și nu au mașini, așa cum am constatat cu prilejul unui reportaj realizat zilele trecute împreună cu Europa FM.

Copiii sunt nevoiți să parcurgă pe jos aproape un kilometru, printre maidane pline de gunoaie de unde nu lipsesc câini vagabonzi hămesiți. Vara, mai treacă-meargă, însă în anotimpul rece situația se complică și mai mult.

De subrezirea podului sunt afectate și mai multe firme care își au sediul acolo. Printre ele și Societatea Tipografică Filaret, filială a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

Este nevoie de coordonare între autorități

Situația va deveni și mai critică dacă autoritățile implicate, toate de stat, nu își vor coordona acțiunile. Regionala București a CNCF CFR SA, în patrimoniul căreia se află podul, a lansat la finele anului trecut o licitație pentru proiectarea în vederea demolării Podului Săbăreni, urmând ca apoi să fie reconstruit unul nou, de către primăriile sectoarelor 1 și 6 ale Capitalei.

Oricum, chiar și în cel mai optimist scenariu, va trece cel puțin un an de zile în care nu va exista niciun pod peste Magistrala 100 în zona respectivă. Dacă însă acțiunile nu sunt coordonate, problema s-ar putea prelungi mult mai mult timp. În bugetul Primăriei Sectorului 1 pe anul în curs a fost prevăzută suma de 330.000 de lei pentru studiul de fezabilitate necesar pentru construcția noului pasaj suprateran peste calea ferată. Printre altele, studiul ar urma să indice și un cost estimativ al lucrărilor, care, din primele estimări, s-ar ridica pe undeva pe la trei milioane de lei.

Va urma apoi licitația pentru proiectarea și execuția propiru-zisă a lucrărilor, care ar urma să fie finanțate de Primăria Municipiului București și de cele ale sectoarelor 1 și 6. În ce proporție rămâne de văzut, pentru că toată lumea se ferește să vorbească despre acest lucru.

O cale ferată extrem de circulată

Magistrala 100 de cale ferată este extrem de circulată. Pe sub Podul Săbăreni trec zilnic zeci de trenuri, atât de călători (Regio și Interregio) cât și de marfă.

Atunci când va avea loc demolarea podului și, mai apoi, contrucția celui nou, traficul feroviar va trebui întrerupt temporar, cel mai probabil câteva ore în ficare noapte, așa cum s-a întâmplat cu ani în urmă și la lansarea tablierului de la Pasajul Basarab.

Greva STB nu i-a afectat pe locuitorii cartierului

Sindicaliştii din Societatea de Transport Bucureşti (STB) au întrerupt lucrul joi dimineaţa. Mai multe vehicule din parcul STB SA sunt blocate în depouri şi autobaze, așa cum a informat Club Feroviar.

O informație care însă nu a fost o știre pentru sutele de locuitori din Cartierul 16 Februarie. Ei nu sunt deloc afectați de protestul declanșat de angajații Societății de Transport București. Viața merge la fel ca înainte. La fel de prost.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share