Consiliul Feroviar a sancționat din nou GFR după ce în vara anului acesta a amendat, din cauze asemănătoare, compania lui Gruia Stoica cu aproape 700 mii euro. Atunci amenda a fost dată pentru nerespectarea deciziilor Consiliului și practici abuzive față de compania de stat CFR Marfă privind exploatarea liniilor de la Palas Constanța. Acum avertismentul privește linii din nordul țării.
CFR Marfă a înaintat la începutul acestui an către Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) o plângere în care, pe de o parte, a reclamat administrarea abuzivă de către GFR a unor linii din nordul țării și, pe de altă parte, nerespectarea tot de către GFR a unei decizii a Consiliului privind liniile de la Palas Constanța. Plângerea CFR Marfă privind liniile Palas Constanța a fost detaliată aici. Practic cumva ironic GFR a micșorat simbolic un tarif perceput CFR Marfă cu un singur leu, de gura Consiliului.
Ce acuză CFR Marfă
În sesizarea sa CFR Marfă acuză „o posibilă încălcare a prevederilor Legii nr. 202/2016 de către Grup Feroviar Român SA (GFR), proprietar și operator de infrastructuri de servicii și Trans Expedition Feroviar S.R.L. (denumit în continuare, TEF), proprietar de linii ferate industriale (denumite în continuare, LFI)”.
În ceea ce privește liniile de la Palas, CFR Marfă reclamă modul în care companiile au înțeles să pună în aplicare o decizie a CNSDF, respectiv 1/2023 privind operarea liniilor tranzit situate în stația Palas.
Privind stațiile CF Dornești, Halmeu și Ghighiu, CFR Marfă a afirmat că acestea „nu sunt declarate infrastructuri de servicii (de către GFR – n.red.)”. În consecință descrierea acestora, inclusiv tarifele aferente, nu au fost publicate în Documentul de referință al rețelei (DRR).
CFR Marfă a acuzat că se îngrădește „în continuare accesul CFR Marfă la infrastructurile de servicii gestionate de GFR”, iar „valorile tarifelor de folosire și ocupare și ale tarifelor de tranzit, propuse de GFR, sunt majorate în mod excesiv”.
Liniile în dispută
- Stația CF Dornești: – LFI CL-UJ schimbătorul 8 până la vârful schimbătorului 26;
- Stația CF Halmeu: – LFI CN diagonala 20N de la UJ schimbător 17 până la UJ 45; – LFI CL 18L de la UJ schimbător 9 până la UJ 54; 7 Având nr. T1.1/67/16.01.2024, înregistrată la Consiliul Concurenței cu nr. RG-860/23.01.2024. 5 – LFI 42L de la UJ schimbător 48 până la opritor;
- Stația Ghighiu: – LFI Ghighiu grupa B – linia de legătură A-B situată între UJ schimbătorul 16 și schimbătorul 11B- acces Stații de Spălare Vagoane Cisternă (SSVAC).
Dispozițiile Consiliului
- să transmită spre publicare în DRR 2025 la rubrica „Caracteristici tehnice” din descrierea infrastructurilor de servicii, respectiv liniile 8L, 10L și 11L, informațiile privind linia de acces „LFI CL-UJ schimbătorul 8 până la vârful schimbătorului 26” din stația CF Dornești sau să indice un site web unde aceste informaţii sunt disponibile gratuit în format electronic;
- să transmită spre publicare în DRR 2025 la rubrica „Caracteristici tehnice” din descrierea infrastructurilor de servicii, respectiv liniile 20L, 21L și 22L, informații privind linia de acces „LFI CN diagonala 20N de la UJ schimbător 17 până la UJ45” din stația CF Halmeu sau să indice un site web unde aceste informaţii sunt disponibile gratuit în format electronic;
- să transmită spre publicare în DRR 2025 la rubrica „Caracteristici tehnice” din descrierea infrastructurilor de servicii, respectiv liniile 15CL, 16CL, 17CL, 18CL, 19CL, informații privind linia de acces „LFI CL 18L de la UJ schimbător 9 până la UJ 54” din stația CF Halmeu sau să indice un site web unde aceste informaţii sunt disponibile gratuit în format electronic;
- să transmită spre publicare în DRR 2025 la rubrica „Caracteristici tehnice” din descrierea infrastructurilor de servicii, respectiv LFI 23L și 24L, informații privind linia de acces „LFI 42L de la UJ schimbător 48 până la opritor” din stația CF Halmeu sau să indice un site web unde aceste informaţii sunt disponibile gratuit în format electronic;
- să transmită către CFR Marfă informațiile necesare privind linia de acces „LFI CL-UJ schimbătorul 8 până la vârful schimbătorului 26” din stația CF Dornești, în vederea publicării în DRR 2025 la rubrica „Caracteristici tehnice” din descrierea infrastructurii de servicii, respectiv linia 13L;
- să transmită către CFR Marfă informațiile necesare privind linia de acces „LFI CL 18L de la UJ schimbător 9 până la UJ 54” din stația CF Halmeu, în vederea publicării în DRR 2025 la rubrica „Caracteristici tehnice” din descrierea infrastructurilor de servicii, respectiv LFI 41 și hala CFR Marfă;
- să transmită către Unicom Tranzit informațiile necesare privind linia de acces „LFI CL-UJ schimbătorul 8 până la vârful schimbătorului 26” din stația CF Dornești, în vederea publicării în DRR 2025 la rubrica „Caracteristici tehnice” din descrierea infrastructurii de servicii, respectiv terminalul de mărfuri Unicom Tranzit;
- să transmită către Unicom Tranzit informațiile necesare privind linia de acces „LFI 42L de la UJ schimbător 48 până la opritor” din stația CF Halmeu, în vederea publicării în DRR 2025 la rubrica „Caracteristici tehnice” din descrierea infrastructurii de servicii, respectiv terminalul de mărfuri Unicom Tranzit;
- să transmită către Stații de Spălare Vagoane Cisternă CFR SSVAC informațiile necesare privind linia de acces „LFI Ghighiu grupa B – linia de legătură A-B situată între UJ schimbătorul 16 și schimbătorul 11B- acces SSVAC” din stația CF Ghighiu, în vederea publicării în DRR 2025 la rubrica „Caracteristici tehnice” din descrierea infrastructurii de servicii, respectiv Stații de Spălare Vagoane Cisternă CFR SSVAC;
- să calculeze tariful impus pentru accesul pe calea ferată în cadrul infrastructurilor de servicii pentru liniile de acces prevăzute la lit. a) – d) și i), în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (7) din Legea nr. 202/2016; 21 k) să transmită spre publicare în DRR 2025 la rubrica „Tarife” din descrierea infrastructurilor de servicii, respectiv liniile 8L, 10L, 11L din stația CF Dornești și liniile 20L, 21L, 22L, 15CL, 16CL, 17CL, 18CL, 19CL, 23L, 24L din stația CF Halmeu, tariful impus pentru accesul pe calea ferată în cadrul infrastructurilor de servicii aferent liniilor de acces menționate la lit. a) – d) sau să indice un site web unde aceste informaţii sunt disponibile gratuit în format electronic;
- să comunice, în vederea transmiterii spre publicare în DRR 2025, tariful impus pentru accesul pe calea ferată în cadrul infrastructurilor de servicii, stabilit potrivit art. 31 alin. (7) din Legea nr. 202/2016, operatorilor infrastructurii de servicii CFR Marfă, Unicom Tranzit și SSVAC, aflați în amontele și avalul liniilor de acces, respectiv pentru „LFI CLUJ schimbătorul 8 până la vârful schimbătorului 26” din stația Dornești, „LFI CL 18L de la UJ schimbător 9 până la UJ 54”, „42L de la UJ schimbător 48 până la opritor” din stația CF Halmeu și „LFI Ghighiu grupa B – linia de legătură A-B situată între UJ schimbătorul 16 și schimbătorul 11B” din stația CF Ghighiu; s
- să implementeze măsurile dispuse la lit. a) – d) și k), în termen de 60 de zile lucrătoare de la comunicarea deciziei și să notifice CNSDF modul de implementare al acestora;
- să implementeze măsurile dispuse la lit. e) – j) și l), în termen de 50 de zile lucrătoare de la comunicarea deciziei și să notifice CNSDF modul de implementare al acestora.
Decizia poate fi atacată în contencios administrativ, conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 202/2016, la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la comunicare.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail