Site logo
12 decembrie 2022
Sectorul Transporturilor are nevoie de o finanțare consistentă și în 2023. Administrarea rețelei feroviare necesită alocări de la buget de 5,3 miliarde de lei, a spus luni în Parlament ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
El a prezentat în fața Comisiilor reunite parlamentare pentru Transporturi, rezultatele acestui an. Ministrul a susținut că au fost realizate în avans jaloanelor stabilite prin PNRR pentru infrastructura rutieră și cea feroviară.
Acest fapt ar justifica solicitarea ministerului de majorare cu 17% a bugetului necesar proiectelor derulate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

5,2 miliarde de lei, sumă pentru administrarea rețelei feroviare

Grindeanu le-a zis parlamentarilor din comisiile de specialitate că numai pentru administrarea și dezvoltarea rețelei rutiere naționale e nevoie de 11,9 miliarde de lei și 5,2 miliarde pentru infrastructura feroviară.
Pentru rețeaua feroviară sunt proiecte care au nevoie de finanțare în 2023:
– 3 contracte pentru modernizare a căii ferate pe tronsonul Caransebeș – Timișoara – Arad;
– 2 contracte pentru electrificarea și modernizarea căii ferate pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor;
– 97 de contracte pentru lucrări tip QUICK WINS pe raza Regionalelor CF București, Craiova, Brașov și Cluj.

Calea ferată, finanțare mai redusă față de rutier

După cum a explicat aici Club Feroviar, ministerul primește mai mulți bani în 2023. Nu însă și calea ferată, unde asistăm la scăderi ale sumelor alocate de la bugetul statului.

Astfel, la capitolul Întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice este prevăzută la credite bugetare suma de 1.795.846 mii lei, în scădere cu 7,75% față de execuția din anul curent, care a fost de 1.946.746 mii lei. Ce-i drept, la credite de angajament se prevede o sumă de 2.220.555 mii lei.

Sectorul feroviar primește mai puțini bani decât cel rutier. Infrastructura feroviară împreună cu investițiile în material rulant, inclusiv fondurile europene nerambursabile vor primi mai puțini bani în 2023 față de infrastructura rutieră, potrivit proiectului de buget pentru 2023, dat publicității marți seară de către Ministerul de Finanțe.

Infrastructura feroviară împreună cu investițiile în material rulant, inclusiv fondurile europene nerambursabile vor primi cu aproximativ 300 de milioane de euro mai puțin în 2023 față de infrastructura rutieră, potrivit proiectului de buget pentru 2023, dat publicității marți seară de către Ministerul de Finanțe.

La capitolul PNRR – rezumatul costurilor – reforme şi investiţii, proiectul menționează pentru sectorul Feroviar o alocație de 3.480 de milioane de euro PNRR și 690 de milioane de euro buget de stat, deci un total de 4.170 de milioane de euro valoare totală. Pe partea de Material Rulant sunt alocați 416 milioane de euro PNRR și 139 de milioane de euro buget de stat, adică 555 milioane de euro valoare totală a proiectelor.

Suma totală, de aproximativ 4,7 miliarde euro este depășită de cea alocată pentru rutier, și anume 3.095 milioane de euro PNRR și 1.991 milioane de euro buget de stat, adică 5.086 de milioane de euro valoare totală a proiectelor. Pentru metrou sunt prevăzuți 600 de milioane de euro PNRR și 2.352 de milioane de euro buget de stat, adică 2.952 milioane de euro valoare totală a proiectelor.

Proiectul de buget conține și erori grosolane, consecința unor abordări copy/paste a proiectului de anul trecut. Astfel, deși suntem la finele anului 2022, se menționează: „Proiectele în pregătire, pentru care există deja alocări bugetare în anul 2021 și vor fi bugetate și în anul 2022 cuprind (…)”.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share