Site logo
Grindeanu promite pentru 2025 mai mulți km de cale ferată modernizată decât de autostrăzi
4 februarie 2025

Bugetul Transporturilor pe 2025 a trecut de comisiile parlamentare reunite, a anunțat marți ministrul Sorin Grindeanu. Potrivit oficialului, numărul de km de cale ferată modernizată în acest an va fi mai mare decât cel al autostrăzilor. Feroviarul mai are însă mult de recuperat în fața rutierului.

”Bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost avizat de Comisiile de specialitate parlamentare reunite! Sunt 43,27 miliarde de lei, bani care vor fi investiți și anul acesta pentru dezvoltarea infrastructurii mari de transport. Este cel mai mare buget după 1989 pentru acest domeniu! Cu o valoare cu 20% mai mare decât cel din 2024 (36,26 miliarde lei). Principalele ținte pentru anul 2025 sunt chiar mai ambițioase decât cele de anul trecut:

– Darea în circulație a aproximativ 250 km de autostrăzi și drumuri expres;

– Modernizarea a aproximativ 260 km de cale ferată;

– Introducerea de trenuri noi pe mai multe rute;

– Continuarea dezvoltării Portului Constanța;

– Continuarea implementării planului de salvare a companiei Tarom;

– Continuarea lucrărilor la Magistrala 6 de metrou (1 Mai – Aeroportul Henri Coandă).

Fondurile alocate prin actualul buget vor putea fi majorate pe parcursul anului în funcție de evoluția proiectelor de infrastructură mare”, se arată în postarea de pe Facebook a lui Sorin Grindeanu.



Bugetul Transporturilor pe 2025: se promit 260 km de cale ferată și 250 km de autostrăzi

După cum se poate observa din postare, pentru acest an ministrul avansează la capitolul inaugurări de autostrăzi cifra de 250 km, în vreme ce pentru calea ferată estimează 260 km.

Cifra este aproape egală cu cea publicată de Club Feroviar la începutul anului, pe baza datelor obținute de la administratorul infrastructurii feroviare, de 259 km. ”În 2025 estimăm finalizarea a aproximativ 85 km pe tronsonul Bârzava-Simeria (cu darea în exploatare). De asemenea, avem în execuție lucrări de reparații tip QW (Quick Wins – n.red.) și reînnoiri pe 174 km de cale ferată care au înregistrate, la acest moment, stadii fizice ale lucrărilor cuprinse între 75% – 99%”, transmiteau, la solicitarea noastră, oficialii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

Realist vorbind însă, doar cei 85 km de pe tronsonul Bârzava-Simeria pot fi considerați modernizare propriu-zisă a căii ferate, căci lucrările de tip Quick Wins sunt pentru restabilirea parametrilor constructivi ai liniei. Practic, lucrări pentru eliminarea restricțiilor de viteză.

Feroviarul mai are mult de recuperat față de rutier

Chiar și așa, transportul feroviar mai are mult de recuperat în fața celui rutier. Bunăoară, anul trecut au fost inaugurați 194,77 km de autostradă și drum expres, ceea ce aduce rețeaua rutieră modernă la un total de 1269,87 km.

Spre comparație, în contul anului 2024 nu putem contabiliza decât 77 km de cale ferată modernizată inaugurați, așa cum am scris la finele anului trecut. De fapt, nu este vorba decât de 54,72 km modernizați, căci restul reprezintă lucrări de tip Quick Wins.

În România ultimelor trei decenii, au fost modernizați până în momentul de față 633,22 km din totalul rețelei feroviare românești, de 10.611 km, adică doar puțin peste jumătate față de cei 1.269,87 de autostradă și drum expres. Și chiar dacă scădem cei 113 km de autostradă care au fost construiți în România înainte de 1989 (București-Pitești și Fetești-Cernavodă) ecartul rămâne tot mare.



Ce trenuri, vagoane și locomotive noi sau modernizate vin în acest an

O altă promisiune făcută de Sorin Grindeanu în postarea de azi se referă la ”introducerea de trenuri noi pe mai multe rute”.

În urmă cu câteva zile, Asociația Pro Infrastructură a făcut un ”recensământ” al unităților de material rulant nou care ar trebui să sosească în România în acest an. În primul rând, este vorba de livrarea tuturor ramelor electrice Alstom Coradia Stream, din contractul de 37 de unități.

”În 2025 sperăm să vedem terminată omologarea ramelor Pesa cu start teste naționale în vară. Din ce știm noi, modelul care va ajunge în România este în procedură de omologare (în derulare la Velim) în cadrul altei comenzi. Deci la noi ar fi doar campania de teste pe rețeaua românească”, se arată în postarea API.

De la Pesa sunt contractate 20 de rame InterRegio (cu finanțare din PNRR) și 62 Regio (Fondul de Modernizare). În plus, este finanțare asigurată pentru încă nouă trenuri electrice InterRegio, iar cel mai probabil aceasta va fi utilizată la suplimentarea comenzii către Pesa în contractul cadru existent. De asemenea, sunt șanse mari ca în noiembrie-decembrie să vedem pe șinele din România primele locomotive noi Alstom Traxx 3 MS, din totalul de 16 bucăți comandate.

Tot în acest an vor începe să fie puse în funcțiune și primele locomotive și vagoane modernizate prin PNRR. Șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, spunea cu o zi în urmă că vrea ca în acest sezon estival toate trenurile spre și dinspre litoral să fie compuse din unități de material rulant nou sau modernizat.

În privința locomotivelor, din totalul de 55 incluse în programul de modernizare, 19 sunt la Softronic, alte 19 la Reloc și restul la SCRL Brașov. În privința celor de la Softronic, sunt șanse mari să vedem multe în circulație, după ce pe 21 ianuarie au primit certificarea. Incertitudinea planează asupra celor 17 locomotive de la SCRL.

Șantierul la Magistrala 6 de metrou avansează

În final, trebuie să mai remarcăm faptul că, în ceea ce privește cealaltă promisiune feroviară a ministrului, respectiv ”continuarea lucrărilor la Magistrala 6 de metrou (1 Mai – Aeroportul Henri Coandă)”, șantierele se desfășoară în ritm susținut pe ambele tronsoane.

Pe 8 martie 2022, Metrorex a semnat cu asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.S. – Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. contractul pentru săparea tunelurilor la prima secțiune a Magistralei 6 de metrou, cea dintre 1 Mai și Tokyo. Primul lot al M6 (1 Mai-Tokyo) va avea o lungime de 6,6 km și va cuprinde șase noi stații: Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa și Tokyo (mall-ul Băneasa Shopping City).

Apoi, pe 2 mai 2023, Metrorex a semnat cu Asocierea Gülermak Ağir Sanayi Inşaat Ve Taahhüt A.S. – Somet SA contractul pentru tunelurile de la stația Tokyo până la Aeroportul Henri Coandă.

Magistrala 6 va asigura legătura directă de la Gara de Nord la Aeroportul Internațional Otopeni, fără transbordare la stația 1 Mai. Aceasta va avea un traseu de 14,2 km și va cuprinde 12 stații de metrou: Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu, Aeroportul Internațional Henri Coandă.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share