Site logo
20 iunie 2022

Premierul Nicolae Ciucă, însoțit de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, încep luni o vizită de lucru în Abu Dhabi, Emiratele Arabe, țară care nici pe departe nu se află printre marii investitori din România. Cu excepția portului Constanța unde are investiții serioase, țara arabă este cunoscută mai degrabă ca destinație turistică pentru potentații zilei, printre care și Ion Simu-Alexandru, directorul general al CFR SA.

Vizita a fost anunțată succint pe situl Guvernului, fără a fi oferite indicații privind componența delegației române, durata vizitei sau oficialitățile arabe întâlnite. Participarea ministrului Grindeanu în delegație a fost confirmată duminică de consilierul de presă al acestuia, de asemenea fără a fi oferite detalii suplimentare.

Pomul lăudat

Vizita este una oarecum surprinzătoare, căci Emiratele Arabe sunt departe de calitatea de mare investitor în România. Cu 145 de milioane de euro stoc al investițiilor în România, Emiratele Arabe se află doar un pic în fața Rusiei (137 de milioane de euro) sau a Serbiei (128 de milioane de euro). Spre comparație, Țările de Jos au investite în România 20 de miliarde de euro, iar Germania 11 miliarde de euro.

Însă, în mod constant cam toți prim-miniștrii României au efectuat vizite de lucru în Emiratele Arabe, marea majoritate fără folos. De exemplu, o vizită a Vioricăi Dăncilă în 2018 s-a soldat doar cu un comunicat de presă privind „asigurarea unei dezvoltări armonioase”. Mai degrabă, astfel de vizite sunt menite să exprime pozițiile politice ale României în Orientul Mijlociu și să ademenească spre România capitalul arab, ceea ce este foarte greu. Inevitabil, la astfel de întâlniri participă șefii Grupului Dubai Ports World, companie prezentă și în România.

Vizitele se soldează cu memorandumuri și scrisori de înțelegere fără mari consecințe în plan economic, dar cu zile de relaxare pentru participanți.

Grindeanu nu prea știe unde merge: Dubai sau Abu Dhabi?

Revenind, vizitarea Emiratelor Arabe de către Grindeanu a fost anunțată la începutul lunii iunie, potrivit buletindetimisoara.ro.

„În 14/15 iunie o să fiu în Emirate, o să am întâlniri oficiale, nu la colț de masă, cu cei care se ocupă cu dezvoltarea acestei zone, zona de cargo și sunt printre liberi mondiali, pentru că există o întâlnire interministerială între cele două guverne, și printre punctele pe care le voi avea este ca în partea adiacentă aeroportului Timișoara să găsim dezvoltare și finanțare astfel încât zona de cargo să poată lua avânt în Timișoara. Dar sunt mai pesimist de felul meu și o să vorbesc despre lucrul acesta după ce vin din Dubai și după întâlniri oficiale, nu la spriț“, a spus Sorin Grindeanu. Vizita ministrului Tranpsorturilor nu s-a mai produs. În plus, vizita unui ministru nu trebuie să fie menită să aducă investiții în proiecte oarecare de pe lângă locurile de baștină, ci în proiecte de investiții majore, de impact național. Capitala Emiratelor Arabe e Abu Dhabi, nu Dubai, localitate menționată de ministrul Transporturilor. 



Portul Constanța, gazda celei mai mari investiții a Emiratelor

Singura rațiune solidă de vizitare a Emiratelor poate fi reprezentată de eventuale investiții în portul Constanța în contextul creșterii rolului acestui port în fluxurile de mărfuri către și dinspre Ucraina. Dubai Ports World deține un complex întins pe 81 de hecatre, din care 54 de hectare operațional, Pe partea feroviară, la Constanța Dubai Ports World deține trei linii capabile să opereze concomitent trei trenuri a câte 30 de vagoane.

Aceasta ar fi cea mai semnificativă investiție a Emiratelor Arabe in România. În rest, un om de afaceri arab din Emirate are în concesiune nu mai puțin de 50.000 de hectare din Insula Mare a Brăilei până în 2032. El promite sute de milioane de euro investiții acolo, adică de câteva ori toate investițiile făcute până acum în România de Emirate.

Emiratele Arabe ca destinație de vacanță

Cu mai puțin de o lună în urmă, șeful CFR SA Ion Simu-Alexandru și-a petrecut concediul în Dubai, după cum a relatat aici Club Feroviar.

Deplasarea de plăcere a avut loc exact în zilele în care în Portul Constanța trebuiau negociate lucrările de reparație ale liniilor.  Deplasarea la Dubai nu a fost negată de Ion Simu-Alexandru, atunci când a fost întrebat dacă negocierile pentru repararea liniilor din Portul Constanța vor începe atunci când va reveni din concediu. „Nu, Regionala Constanța (a CFR SA – n.red.) organizează procedurile și nu are legătură asta cu unde sunt eu în concediu și când mă-ntorc”,  spunea el iritat.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share