Site logo
Gruia Stoica, la un pas să devină reparatorul locomotivelor CFR Călători pentru doi ani
13 noiembrie 2024
reparații la locomotivele CFR Călători director general al Reloc Craiova reparatorii de material rulant a renăscut Relocreparații la locomotivele CFR Călători director general al Reloc Craiova reparatorii de material rulant a renăscut Reloc

Reloc Craiova este la un pas să devină societatea care va face reparații la locomotivele CFR Călători pentru următorii doi ani. Reparatorul de material rulant deținut de Gruia Stoica este singurul care a depus ofertă la licitația în acest sens organizată de operatorul feroviar de stat. Reparațiile s-ar fi putut face la SCRL Brașov, dar nu s-a dorit acest lucru.

La începutul lunii trecute, așa cum am scris atunci, în sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație cu titlul ”Servicii de reparaţie motoare electrice de tracțiune și servicii de reparație a generatoarelor principale și auxiliare de pe locomotive”. Valoarea totală estimată este cuprinsă între 1.726.470 și 26.343.563,14 lei (între 345.000 de euro și 5,3 milioane de euro).

Procedura de achiziție este împărțită în cinci loturi, după cum urmează:

Lot 1 – ,,Servicii de reparaţie motoare electrice de tracțiune tip GDTM 533F”

Valoarea estimată fără TVA: 346.800,00 – 5.529.689,27 lei

Lot 2 – ,,Servicii de reparaţie motoare electrice de tracțiune tip GDTM 533H”

Valoarea estimată fără TVA: 354.650,00 – 4.680.556,56 lei

Lot 3 – ,,Servicii de reparaţie motoare electrice de tracțiune tip LJE 108-1”

Valoarea estimată fără TVA: 387.200,00 – 10.022.551,29 lei

Lot 4 – ,,Servicii de reparaţie ansamblu generator principal GCE 1100/10F generator auxiliar GE 575/8F”

Valoarea estimată fără TVA: 158.720,00 – 4.908.823,87 lei

Lot 5 – ,,Servicii de reparaţie ansamblu generator AR8JLEH-HE8-CA6C”

Valoarea estimată fără TVA: 479.100,00 – 1.201.942,15 lei.

Doar Reloc vrea să facă reparații la locomotivele CFR Călători

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare a fost data de 12 noiembrie 2024, ora 15:00, pentru toate loturile.

Potrivit anunțului din SEAP, a fost primită o singură ofertă, vizând toate cele cinci loturi, din partea Reloc SA. Societatea craioveană face parte din Grupul Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica. Contractele vor fi încheiate pentru o perioadă de 23 de luni.

Softronic nu se ocupă de motoare în curent continuu

Pe piața românească mai activează companiii specializate în repararea motoarelor locomotivelor, una fiind chiar din Craiova – Softronic SA – dar niciuna, în afară de Reloc SA, nu a depus ofertă la procedura de achiziție.

”În afară de locomotivele pe care le-am livrat noi, CFR Călători nu are vehicule de tracțiune cu motoare asincrone, ci doar cu alimentare în curent continuu. E un coșmar cu ele să le repari, mai ales că sunt și foarte vechi, nu merită efortul. Or, noi la Softronic nu producem și nu reparăm decât motoare asincrone. De aceea nu ne-a interesat licitația organizată de operatorul feroviar de stat”, au declarat pentru Club Feroviar surse din cadrul Softronic Craiova.

În plus, compania este foarte aglomerată la capitolul comenzi. În afară de contractul pentru livrarea locomotivelor noi în Suedia, ea mai are în derulare un contract cu CFR Călători, pentru modernizarea (practic reconstruirea de la zero, păstrând doar o parte din șasiu) a 19 locomotive, cu bani din Planul Național de Redresare și Reziliență. După cum declara la InnoTrans pentru Club Feroviar inginerul Cristian Prundeanu, până la finele acestui an vor fi livrate șase locomotive din cele 19. Un contract similar, tot pentru modernizarea a 19 locomotive ale CFR Călători, are și Reloc Craiova.

De ce nu se repară motoarele la SCRL?

Se pune însă pe bună dreptate întrebarea de ce aceste servicii nu sunt prestate de Societatea Comercială de Reparații Locomotive (SCRL) Brașov, care este filială deținută în proporție de 100% de către CFR Călători.

”Putem face orice fel de reparații la locomotive, inclusiv la motoarele de tracțiune și la generatoare. Am făcut și reparații de tip RR. Doar la locomotivele diesel sunt unele limitări, căci nu putem bobina rotoarele. Și acest lucru s-ar fi putut face, dacă nu ar fi fost desființată secția de la Tecuci, unde se puteau repara locomotivele diesel. Ea poate fi oricând repusă în funcțiune, pentru că mijloacele fixe există, dar nu mai sunt oamenii care să le manevreze”, a declarat pentru Club Feroviar un fost responsabil al SCRL Brașov.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share