Site logo
9 decembrie 2022

Guvernul, prin Ministerul Transporturilor, vrea să schimbe regulile privind majorarea TUI de către gestionarii privați de infrastructură.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost postat proiectul de Hotărâre a Guvernului privind abrogarea alineatului (2) al articolului 19, din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 643/2011 pentru aprobarea Condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. – S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora.

Prin art. 19, alin. (2) din Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 643/2011 pentru aprobarea condiţiilor de închiriere de către CNCF CFR SA a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora, cu modificările și completările ulterioare, se prevede că ”Tariful de utilizare a infrastructurii feroviare, încasat pentru cazurile stabilite la alin. (1), nu va putea depăşi nivelul maxim al tarifului de utilizare a infrastructurii stabilit prin metodologia de calcul al tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare, aprobată prin Contactul de activitate al C.F.R. încheiat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru porţiuni de infrastructură similară şi tonaje pe tren similare”.

Astfel, gestionarii privați nu puteau aplica principiile de stabilirea TUI prevăzute la art. 31 din Legea nr. 202/2016, fiind obligați să perceapă tarife similare cu CFR SA, indiferent de costurile necesare asigurării bunei funcționări a infrastructurii gestionate, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Majorarea TUI, la latitudinea gestionarului de infrastructură

Prin abrogarea propusă în acest act normativ, se corelează prevederile dintre HG nr. 643/2011 cu cele ale Legii nr. 202/2016, astfel încât gestionarii de infrastructură nu vor mai fi obligați să aplice TUI similar cu CFR SA, ei aplicând, în mod corespunzător principiile de tarifare prevăzute la art. 31 din Legea nr. 202/2016, precizează inițiatorul.

Astfel, în cursul anului 2016 a fost transpusă în legislația națională Directiva 2012/34/UE prin Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european. În ultima perioadă, CFR SA înregistrează costuri semnificative cauzate de majorările prețului la energie și combustibil, care, împreună cu creșterea cheltuielilor cu resursa umană, conduc la creșterea costurilor pentru funcționarea infrastructurii feroviare publice.

Valoarea Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI) se stabilește în conformitate cu principiile prevăzute la art. 31 din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share