Site logo
11 aprilie 2023

Este haos pe magistrala București-Constanța începând de marți dimineață. CFR Călători dă vina pe administratorul infrastructurii, însă și operatorul feroviar de stat a pus o locomotivă limitată la 100 km/oră pe magistrală de 160 km/oră.



UPDATE. CFR SA a lămurit misterul defecțiunilor la instalația de centralizare, printr-un comunicat dat publicității marți seara: ”Cablurile de semnalizare feroviară au fost rupte sau secționale astăzi, în jurul orei 11.30, între stațiile Valu lui Traian-Basarabi, de către angajații Primăriei Valu lui Traian, care executau lucrări în proximitatea căii ferate. Din cauza acestui deranjament, circulația a 13 trenuri de pe ruta Constanța – București s-a desfășurat în condiții speciale, cu îndrumarea trenurilor pe intervalul de stații respectiv, de către personalul feroviar, prezent pe teren, fiind înregistrate întârzieri de 5, până la 65 de minute, față de graficul normal de circulație. Echipele feroviare de interventie ale SRCF Constanța lucrează și la această oră pentru înlocuirea/repararea cablurilor rupte/secționate în zona Valul lui Traian – Basarabi, astfel încât circulația trenurilor să se reia în condiții normale de trafic. Adresăm scuzele necesare călătorilor și îi asigurăm că personalul feroviar depune toate eforturile necesare pentru remedierea deranjamentului și restabilirea circulației conform orelor din Mersul Trenurilor”.

Pe cea mai modernă magistrală feroviară din România, în care s-au investit peste un miliard de euro, se circulă marți de parcă ar fi vorba de o linie secundară.



Întârzieri enorme ale trenurilor, chiar și de peste o oră

Trenurile au întârzieri enorme, ținând cont de distanța de doar 225 km și de banii care s-au investit aici: R 8001 – 65 de minute, IC 538 – 61 de minute și exemplele ar putea continua. În sens invers, de la Constanța la București, întârzierile au fost mai mici (maximul 14 minute), dar tot nescuzabile pe o magistrală în care s-au băgat mulți bani de la Uniunea Europeană și de la bugetul național.

Club Feroviar a întrebat oficial atât reprezentanții Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA cât și cei ai Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA ce se întâmplă. Aceștia din urmă nu au răspuns. Reprezentanții CFR Călători au dat vina pe CFR SA, spunând că întârzierile au apărut din cauza faptului că administratorul infrastructurii nu a făcut la timp lucrările bianuale și pentru că s-a defectat instalația de centralizare.

Haos pe magistrala București-Constanța. Locomotivă ”leneșă” pusă  CFR Călătri pe tronson modernizat

Însă, potrivit informațiilor obținute de Club Feroviar din sistemul intern de urmărire a trenurilor în traseu, este și vina CFR Călători, care a pus la tracțiune, pe o magistrală care suportă viteze de până la 160 km/oră, o locomotivă limitată la 100 km/oră. Este vorba de EA 763, aflată la tracțiunea trenului IR 1583.

Nu este pentru prima oară când SNTFC CFR Călători pune locomotive cu viteza limitată să tracteze trenuri pe tronsoane unde viteza maximă este de 160 km/oră. Ultima ”ispravă” de acest fel (depistată de noi, căci poate au mai fost și altele) s-a produs la data de 13 februarie. Așa cum a relatat atunci Club Feroviar, CFR Călători a pus la tracțiunea trenului Intercity 532 Cluj Napoca-București Nord locomotiva EA 863, a cărei viteză era limitată la 100 km/oră, chit că garnitura avea de parcurs tronsoane cu viteza de 160 km/oră. În vara anului trecut, Club Feroviar a dezvăluit că IRN 1930 a fost tractat pe Magistrala 800 București-Constanța de EA 892 a Depoului Ploiești care avea viteza limitată la 100 km/oră.

Instalație de centralizare defectă din cauza furturilor și a vandalizărilor

Dar să revenim la ziua de marți, 11 aprilie 2023. Potrivit datelor din sistemul intern de urmărire a traficului feroviar al CNCF CFR SA, problemele au fost multe.

În circulația trenului IR 1585 apare mențiunea ”bianuale Dor Mărunt și fir 1 Dragoș Vodă-Ciulnița închis”. O altă mențiune vizează intervalul de stații Barabi-Valul Lui Traian, unde se specifică ”defectări de instalații de centralizare”. Garnitura a avut o întârziere de 33 de minute la sosirea în Constanța, destinația finală.

Consultând circulația trenului 1881 aflăm și de ce s-a defectat instalația de centralizare feroviară. Aici apar două mențiuni de ”furturi sau vandalizări de instalații SC” (siguranța circulației), la Basarabi și pe intervalul de stații Valu lui Traian-Palas. Trenul a ajuns întârziat cu 17 minute în stația Constanța, cu toate că la Medgidia sosise la timp.

Un alt deranjament a apărut la Jegălia și îl regăsim în circulația trenului IC 582 ”BAT km 126+390 în deranjament”. Cu toate acestea, trenul Intercity a întârziat doar cinci minute la sosirea în Gara de Nord din București, probabil datorită destoiniciei mecanicului de locomotivă de la CFR Călători.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share