Site logo
În timp ce mecanicii mâncau, o locomotivă s-a pus în mișcare și a lovit macazul
4 septembrie 2024
incident feroviar la Gălățeniincident feroviar la Gălățeni

Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a finalizat raportul privind un incident feroviar la Gălățeni, pe Magistrala 100, produs în decembrie anul trecut, când o locomotivă s-a pus singură în mișcare în timp ce mecanicii mâncau în postul de conducere. Dincolo de neasigurarea corespunzătoare a locomotivei în timpul staționării, de vină a fost și cotiera unui scaun ergonomic.

O scenă parcă desprinsă din filmele cu Stan și Bran s-a derulat iarna trecută în halta Gălățeni, așa cum reiese din Raportul de investigare întocmit de AGIFER, care a fost publicat recent.

Concret, la data de 09 decembrie 2023, la ora 01:55, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Craiova, în halta de mişcare Gălățeni, trenul de marfă nr. 68202 remorcat cu locomotiva EA 079, aparţinând operatorului de transport feroviar de marfă SC Vest Trans Rail SRL, garat la linia nr. 5 abătută, s-a pus în mişcare spre staţia CFR Olteni, depăşind marca de siguranţă şi talonând macazul nr. 14, după care a oprit în zona macazului nr. 10 care se afla pe linie directă (firul nr.II de circulaţie). Locomotiva a pornit singură, fără ca acest lucru să fie observat de mecanicul de locomotivă și mecanicul ajutor, deși cei doi se aflau în postul de conducere, dar erau distrași de faptul că în acest timp luau masa.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Incident feroviar la Gălățeni. Impiegatul a luat-o la fugă pe lângă tren

Să vedem care a fost succesiunea evenimentelor, ce au declarat cei implicați și ce concluzii au tras inspectorii AGIFER.

La data de 8 decembrie 2023, la ora 23:30 trenul, compus din locomotiva EA 079, plus locomotiva diesel hdraulică DHC 268 (în stare remorcată) și 30 de vagoane încărcate cu grâu, a fost expediat din stația CFR Roşiori Nord și a avut ca destinație stația CFR Bacău. Revizorul tehnic de vagoane dăduse trenul apt de drum.

Înainte de intrarea în halta de mişcare Gălățeni, impiegatul de mișcare i-a comunicat prin staţie mecanicului de locomotivă că are parcurs de intrare pe linia nr. 5, urmând să staționeze mai mult, deoarece stația CFR Videle nu avea momentan linie liberă pentru primirea trenului. Zis și făcut. Trenul de marfă nr. 68202 a oprit pe linia nr. 5 în jurul orei 00:32 și a staționat până la ora 01:50, când deodată trenul s-a pus în mișcare înapoi spre stația CFR Olteni cu viteza maximă de 2 km/oră pe o distanță de 159 metri după care s-a oprit în jurul orei 01:55.

Impiegatul a observat la un moment dat în pe luminoschema aparatului de comandă ocuparea secţiunii 2-14, urmată de talonarea macazului schimbătorului de cale nr.14 aflat în parcursul de ieşire de pe linie dublă, fir II de circulaţie pe distanţa Gălățeni-Olteni, ca urmare a punerii în mișcare a trenului menționat.

Garnitura mergea nestingherită prin fața biroului de mișcare, impiegatul a ieșit și a strigat la personalul de locomotivă să ia măsuri de oprire a trenului și să rămână în poziția în care se oprește. Abia atunci mecanicul a frânat trenul. IDM a avizat operatorul de la regulatorul de circulaţie Craiova, șeful de stație, a notat în registrul de revizie al instalațiilor deplasarea pe teren pentru verificarea macazului schimbătorului de cale nr.14. Cu această ocazie, a constatat că macazul schimbătorului a fost atacat pe la călcâi, fiind talonat și depășit cu patru vagoane spre stația CFR Olteni.



Mecanicul și mecanicul ajutor mâncau în postul de conducere

Să vedem cum s-a ajuns la această situație incredibilă, ca o locomoitivă să plece singură, fără ca mecanicii aflați în postul de conducere să observe până când impiegatul a strigat la ei. Situația este lămurită atât de decelarațiile celor trei mecanici și ale impiegatului, cât și de constatările făcute la fața locului de inspectorii AGIFER.

Mecanicul de locomotivă care a condus locomotiva EA 079 a garat la linia 5 din halta Gălățeni și a făcut o frânare ordinară cu robinetul mecanicului KD2, după care a manipulat acest robinet în poziţia III şi a manipulat robinetul frânei directe FD1 în poziţia de frânare a locomotivei, fără să-i solicite mecanicului ajutor să strângă frâna de mână. Apoi cei doi au aşteptat ca IDM să le comunice când vor fi îndrumaţi, așa că au pus masa ca să mănânce.

”După oprirea trenului (mecanicul de locomotivă – n.red.) a manipulat robinetul mecanic KD2 în poziţia III motivând că a vrut să protejeze compresorul principal de aer să nu mai pornească des, compresorul nefiind oprit pe perioada staţionării. A observat că trenul s-a pus în mișcare la avertizarea verbală făcută de IDM, după care a observat că mânerul robinetului frânei directe FD1 a fost lovit în urma rotirii scaunului mecanicului de locomotivă din postul de conducere pe care se afla așezat în timp ce servea masa și consideră că lovirea mânerului robinetului frânei directe a dus la manevrarea lui în poziție de defrânare”, se arată în raportul AGIFER.

După oprirea trenului, mecanicul a trimis mecanicul ajutor pe lângă tren până la urma lui, unde a constatat că a fost depășit semnalul luminos de ieșire X5 care a avut indicația “OPREŞTE fără a depăşi semnalul! Ziua şi noaptea – o unitate luminoasă de culoare roşie spre tren”. Apoi a luat legătura cu impiegatul, căruia i-a spus să nu mai miște trenul până la sosirea comisiei.

Cotiera scaunului ergonomic al mecanicului a rotit robinetul FD1

Dincolo de cauza primară a acestui incident feroviar la Gălățeni, și anume faptul că mecanicul nu a asigurat corespunzător locomotiva în timpul staționării, AGIFER mai remarcă faptul că un alt factor care a contribuit a fost că nu a fost identificat pericolul reprezentat de montarea pe locomotivă a unor scaune al căror gabarit și grad de libertate poate interacționa cu frâna directă a locomotivei, în sensul modificării poziției robinetului FD1 din poziția de frânare în poziția de defrânare.

Pe 10 mai 2021, operatorul Vest Trans Rail înlocuise scaunele din ambele posturi de conducere ale locomotivei EA 079 cu scaune noi, ergonomice, cumpărate de la SC Topanex SRL Craiova de către SC Multimodal Service SRL. Firma craioveană avea Agrement Tehnic Feroviar pentru produsul furnizat, însă s-a constatat că în documentație nu erau stabilite dimensiuni pentru cotierele scaunelor.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share