După ce nu și-a îndeplinit angajamentele luate la Rolling Stock, omul de afaceri încearcă să mute gaura din buzunarul lui în cel al statului. A atras CFR Marfă într-o asociere păguboasă, iar acum Gruia Stoica încearcă să mute găurile de la compania controlată de el, Rolling Stock, la CFR Marfă, acționar minoritar. Totul folosind un conflict major de interese în care se găsește Ana-Maria Dascălu, șefa direcției juridice a CFR SA.
Compania Națională CFR SA a acționat în judecată, în primăvara acestui an, Rolling Stock Company (RSCO), companie rezultată din asocierea CFR Marfă cu GFR SA, vehiculul rezultat fiind folosit de către omul de afaceri Gruia Stoica pentru a mulge de venituri statul român, după cum au arătat inclusiv rapoarte ale Curții de Conturi.
Cauza acțiunii, numită „răspundere delictuală”, este recuperarea unor sume estimate la milioane de lei – potrivit unor informații neoficiale – de la Rolling Stock în contul vagoanelor și locomotivelor asocierii care stau nefolosite pe infrastructura de transport feroviar. CFR Călători percepe zilnic în jur de 2,5 lei pe fiecare vagon aflat în staționare de durată (peste 30 de zile) pe liniile sale.
Prima înfățișare va avea loc în 28 noiembrie 2024 la Tribunalul București.
Pentru a înțelege disputa actuală trebuie spus că înființarea RSCO și-a propus de la bun început exploatarea parcului excedentar de material rulant deținut de CFR Marfă. Actul constitutiv a prevăzut că CFR Marfă va aduce în capitalul societății mixte câteva sute de vagoane și locomotive care urmau să fie reparate pe banii GFR. Compania lui Gruia Stoica tocmai luase un împrumut de la Raiffeisen Bank. GFR a avut grijă să umfle prețurile de reparație în unitarea proprie pentru o parte a materialului rulant, iar restul materialului rulant a rămas de izbeliște pe liniile CFR SA. Cifre neoficiale spun că ar fi vorba de o datorie de aproximativ patru milioane de lei față de CFR SA. În plus RSCO avea obligația de a folosi materialul rulant doar pe relații externe. Obligația nu a fost respectată, vagoanele și locomotivele au ajuns să fie utilizate pe intern, iar RSCO a ajuns să facă o concurență neloială companiei CFR Marfă.
Citește aici raportul Curții de Conturi privind asocierea CFR Marfă cu GFR, la formarea RSCO
Gruia Stoica scoate CFR Marfă țap ispășitor
Chestionați asupra situației, oficiali din cadrul Ministerului Transporturilor au declarat sub protecția anonimatului că CFR Marfă și-a îndeplinit toate obligațiile legale față de RSCO, punând la dispoziția asocierii vagoanele și locomotivele promise. Mai departe era responsabilitatea RSCO să le aducă în stare de funcționare și să le modernizeze. Deși nu și-a îndeplinit obligațiile în calitate de acționar principal al RSCO, GFR a chemat în garanție CFR Marfă într-o încercare de a scăpa de plata daunelor și de a muta gaura în buzunarele CFR Marfă.
Ana-Maria Dascălu reprezintă concomitent și reclamantul, și pârătul
Și ca piesa de teatru să fie completă, trebuie să menționăm și uriașul conflict de interese în care se găsesc funcționarii statului. Mai precis, jurista CFR SA care a decis acționarea RSCO în judecată este nimeni altcineva decât Ana-Maria Dascălu, care este și președinte al Consiliului de Administrație al RSCO. Este un mister cum aceeași persoană poate fi și jurist al reclamantului într-un proces, și președinte al Consiliului de Administrație al companiei pârâte, reclamate în același proces. Mai mult, Ana-Maria Dascălu reprezintă în Consiliul de Administrație al RSCO tocmai statul român, în cazul de față CFR Marfă, deși nu e angajata acestei companii.
Club Feroviar a sesizat public conflictul de interese încă din primăvara anului trecut, când a fost numită director juridic al CFR SA, după ce fusese consilier juridic al Direcției de Transport Feroviar.
Nu e doar acest conflict de interese
Pe rolul instanțelor de judecată există mai multe procese ce opun RSCO și/sau GFR companiei de stat CFR SA. Unul din cele mai celebre dosare este cel al viaductului de la Cârcea când un mecanic GFR beat a dărâmat viaductul. GFR a obiectat că viaductul nu a fost reparat la timp și de aceea s-ar fi dărâmat.
Pe 12 august 2018, la ora 1,51, trenul de marfă 80315, cu 23 de vagoane încărcate cu biodiesel, aparținând operatorului Grup Feroviar Român (GFR), a deraiat trecând peste viaductul de la Cârcea. Investigațiile au stabilit că evenimentul s-a produs după ce mecanicul de locomotivă a intrat pe culoarea roşie a semaforului, pe firul I de circulație (care era închis). De asemenea, s-a stabilit, după verificarea alcoolemiei mecanicului de locomotivă, un bărbat de 50 de ani din Drăgăşani, că acesta consumase alcool pe traseu (avusese o alcoolemie de 1,40 la mie la ora 11.00 și 1,30 la mie la ora 12.00, respectiv la 10 ore de la producerea evenimentului).
Pe 29 iulie 2021, la Tribunalul București, CNCF CFR SA și Sucursala Regională Căi Ferate Craiova, în calitate de reclamanți, au chemat în judecată pe pârâta SC Grup Feroviar Român SA, solicitând instanței să oblige GFR la plata sumei de 73,15 milioane lei (inclusiv TVA), actualizată cu rata inflației și dobânda legală aferentă, precum și a cheltuielilor de judecată. Desigur și aici CFR SA va fi reprezentată de subordonați ai Anei-Maria Dascălu, jurista companiei, totodată președinte al Consiliului de Administrație la o companie dețintă majoritar de Gruia Stoica.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail