Site logo
14 august 2023

Ministerul Transporturilor a pregătit două proiecte de Hotărâri de Guvern pentru exproprieri feroviare, dintre care unul vizează calea ferată spre Aeroportul Timișoara, din fieful ministrului Sorin Grindeanu. Secția feroviară pe care se va face dublarea liniei este închiriată acum către Regio Călători. Celălalt proiect se referă la tronsoane aflate deja în execuție, pentru care sunt necesare exproprieri suplimentare, a căror necesitate a apărut pe parcursul șantierului.

Pe site-ul ministerului a fost postat în consultare publică proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea declanşării procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului și a listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale, situate pe amplasamentul suplimentar care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ”Reabilitarea liniei C.F. Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, Tronsonul 2: km 614 – Gurasada şi Tronsonul 3: Gurasada – Simeria” aflate pe raza unităților administrativ-teritoriale: Deva, Veţel, Brănişca, Ilia și Gurasada – judeţul Hunedoara.

Anterior, în anii 2017, 2021 și 2022 au fost emise Hotărârile de Guvern privind exproprierile necesare modernizării acestor tronsoane feroviare. Însă, pe parcursul execuției lucrărilor au fost identificate suprafețe suplimentare de teren necesare realizării lucrărilor de reabilitare ceea ce impune întreprinderea demersurilor legale pentru dobândirea acestor terenuri. Pe lista imobilelor ce vor fi expropriate se află atât terenuri ale statului român și ale primăriilor și consiliilor județene, cât și terenuri ale unor proprietari privați. În ceea ce le privește pe acestea din urmă, suma totală prevăzută este de 29.721,64 lei, pentru un număr total de 19 imobile (terenuri și construcții), din care 18 imobile terenuri proprietate privată, în suprafață totală de 4.071 mp și o clădire cu suprafața de 36 mp.

Exproprieri de 4,7 milioane de lei pentru calea ferată spre Aeroportul Timișoara

șpaga dată de Swietelsky mita dată de Swietelsky contract atribuit fără licitație la Regionala Timișoara Josef Hornegger Bugetul CFR Călători pe 2023 operator feroviar român PNRR pentru Magistrala 4 de metrou rectificarea bugetară pe 2022 acciză motorina pentru locomotive taxa de solidaritate transportul refugiaților Ajutorul de stat pentru CFR Călători CFR Călători vrea credite bancare prima tranșă din PNRR amendă pentru StrabagTot în consultare publică a fost postat pe site-ul MTI și proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea declanşării procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului și a listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale, situate pe amplasamentul care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ”Realizare conexiune feroviară cu Aeroportul Internațional Traian Vuia Timișoara”, aflate pe raza unităților administrativ-teritoriale: Timișoara, Dumbrăvița și Ghiroda – județul Timiș.

Pentru exproprieri este necesară aprobarea sumei de 4.677.050,47 lei, pentru un număr total de 53 de terenuri în suprafață totală de 105.443 mp. Făcând calculul, rezultă o plată unitară medie de 44,35 lei/mp (aproape 9 euro/mp).

Se va dubla o linie închiriată către Regio Călători

FOTO Mapio.net

Proiectul presupune modernizarea și dublarea liniei simple secundare Timișoara Est-Radna. Este vorba de secția 213, pe care se circulă acum cu călători doar de la Timișoara Est la Remetea Mică, pe o distanță de 37 km din totalul de 67 km cât are toată secția. Pe aici circulă acum doar trenurile operatorului privat Regio Călători, care a închiriat secția de la CNCF CFR SA. De asemenea, poriectul presupune și construirea peroanelor în Halta Viile Giarmata (situată la 9 km de Timișoara Est), cu o lungime utilă de 200 m.

Se prevede îmbunătățirea parametrilor infrastructurii feroviare pentru creșterea vitezei maxime de circulație la 80 km/oră pentru trenurile de marfă și respectiv, la 120 km/oră pentru trenurile de călători. De asemenea, se va asigura gabaritul de electrificare (în sistem de alimentare de 25 kV), și este prevăzută asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce privește sarcina pe osie (22,5 t), gabarit de încărcare C, lungimea liniilor din stație, facilități pentru persoane cu mobilitate redusă.

În proiect mai este prevăzută montarea sistemelor de sonorizare și avizare a călătorilor, teleafișaj pentru informare, sisteme de supraveghere video, montarea de instalații de telecomunicații digitale, echipamente pentru aplicații informatice, instalații de radiocomunicații și cablu subteran de fibră optică pe traseul Timișoara Est – Giarmata – Terminal Aeroport Internațional Traian Vuia Timișoara.

Proiectul conexiunii spre Aeroportul Brașov, tras pe linie moartă

calea ferată spre Aeroportul TimișoaraSpre deosebire de Timișoara, conexiunea feroviară de la Brașov spre aeroportul nou construit la Ghimbav este trasă pe linie moartă.

Anul trecut Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai proiectului, însă brașovenii au rămas cam cu atât, căci CFR SA nu a demarat licitațiile aferente proiectării, consultanței și execuției lucrărilor. Conducerea CNCF CFR SA nu a fost în stare să dea un răspuns concret privind data de începere a lucrărilor la linia ferată de conexiune între Aeroportul Ghimbav – Brașov și municipiu, așa cum a mai scris Club Feroviar. Răspunsul este însă cât se poate de simplu: toți banii s-au dus la Timișoara, fieful ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share